eurythmech Postad 18 Juni , 2005 Rapport Postad 18 Juni , 2005 Jag tror inte att det så mycket humor som mer en naturlig följd av att mansgrisiga brats och bonntölpar sällan blir journalister. Humorn är en reaktion av det Peter Wennman beskriver i dagens AB. Man kan välja den enkla vägen, den numera så typiskt svenska "tungan-slant-på-gubbjäveln-så-nu-ska-han-sättas-dit"-reaktionen men det är klart, tidningarna vill ju sälja och då blåser man ju upp folkstormer om småsaker... Sånt upprör mig inte längre utan jag skrattar åt det... dvs det är humor för mig. Anser du bara att det är mansgrisar och bonntölpar som tycker om att titta på damtennis eller? Jag tycker iofs inte att det är en småsak, och det är jag säkert inte ensam om. Men... Nej jag tycker inte att det bara är mansgrisar och bonntölpar som tittar på damtennis, däremot tycker jag det vore jävligt illa av folk att sluta titta ifall tjejerna hade mindre utmanande kläder. Fast, det är inte riktigt samma sak. Här handlar det mer om att elitidrottsmän förväntas visa upp sina kroppar, hora ut sig, för att de - och andra med dom - ska tjäna en slant. När det samtidigt inte alls ställs några som helst motsvarande krav på män i samma situation. Citera
Matteprof Postad 18 Juni , 2005 Rapport Postad 18 Juni , 2005 Här handlar det mer om att elitidrottsmän förväntas visa upp sina kroppar, hora ut sig, för att de - och andra med dom - ska tjäna en slant. När det samtidigt inte alls ställs några som helst motsvarande krav på män i samma situation. De kan ju alltid fortsätta som vanligt, men då kommer det ingen publik och det kan de inte förvänta sig heller... Ingen tycker väl att det är särskilt sexistiskt när David Beckham står och rakar sig med nya hyveln i omklädningsrummet? Eller när när Frölundas målvaktshjälte Henke Lundqvist står naken, täckt av schampo, i duschen? Eller när Fredrik Ljungberg pryder reklampelare iförd endast kallsonger av Calvin Klein ??? Tag ett mostavande där Malin Moström rakar benen i badkaret och gör reklam för Gillette, när Hanna Ljungberg står naken täckt av schampo i duschen eller Frida Östberg posar på reklampelare på busshållsplatser iförd bikini. Anser man inte att det är samma sak så har man inte en jämställd syn på sexism. Fast det är klart. Ser tjejerna inte upp till hur David Beckham, Fredrik Ljungberg som framgångsrikt promotat sig själva i reklamkampanjer så är det väl inte så mycket att säga. Biljett och sponsorintäkterna räcker ju inte långt för att spelarna ska ha råd att inte ha ett jobb vid sidan om... men jag håller med om att visst är det utseendefixerat, men frågan är hur sur Thomas Ravelli är att det inte var han som prydde reklampelarna iförd kallsonger utan att CK vände sig till Fredrik Ljungberg... Citera
eurythmech Postad 18 Juni , 2005 Rapport Postad 18 Juni , 2005 Alltså om spelarna på eget bevåg vill sexa till sig själva genom att spela i tighta kläder för att locka publik, ja då tycker jag det är sorgligt. Jag tycker det vore en tråkig spegling av vårt samhälle, men då har jag inte så mycket att protestera emot. Spelarna har fattat ett - i mina ögon - puckat beslut bara. Men om någon på förbundsnivå eller annat tänker diktera sådana villkor tänker jag protestera högt. Sedan vill jag kommentera dina åsikter om vad "jämställd syn på sexism" är också... Jag tycker absolut inte att det är samma sak. Det handlar i större utsträckning om ett frivilligt val i herrarnas fall. Din jämförelse av Fredrik Ljungberg och Malin Moström är ganska talande. Fredriks alternativ till CK är mindre berömmelse, samt att klara sig på en svältlön motsvarande ett par millar i månaden. Det jag försöker säga är att avklädning och sex är i större utsträckning ett sätt att skapa sig en karriär, att komma upp, ett jobb helt enkelt - för kvinnor. Men sedan måste jag också tillägga att jag inte skulle bli nämnvärt förnärmad om Malin Moström skulle förekomma i dylik reklam. Jag stör mig lite på nakna män i reklam, och jag stör mig lite på nakna kvinnor i reklam. Citera
Matteprof Postad 18 Juni , 2005 Rapport Postad 18 Juni , 2005 Jag tycker absolut inte att det är samma sak. Det handlar i större utsträckning om ett frivilligt val i herrarnas fall. Din jämförelse av Fredrik Ljungberg och Malin Moström är ganska talande. Fredriks alternativ till CK är mindre berömmelse, samt att klara sig på en svältlön motsvarande ett par millar i månaden. Det jag försöker säga är att avklädning och sex är i större utsträckning ett sätt att skapa sig en karriär, att komma upp, ett jobb helt enkelt - för kvinnor. och Malins alternativ är att skaffa sig ett jobb på sidan om om hon inte vill göra reklamjobb. Det är väl inget konstigt i det. Det är också frivilligt. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Pengarna i herrfotbollen kommer från publik och reklamintäkter. Likaså för damtobollen. Att Ljungberg tjänar så mycket mer visar ju bara att herrfotbollen drar folks uppmärksamhet, intresse och betalningsvilja. Hur ska de annars skrapa fram pengarna? Att då komma med kreativa förslag för att hjälpa damerna och ge dem en möjlighet att försörja sig på sin sport är väl bra. Vill de inte ta till sig det och ser ner på hur spelarna på damtennistouren har det. Ja då är det deras eget bekymmer och då vill i allafall jag inte hört en massa gnäll på att de får för lite tv-tid, uppmärksamhet etc. Jämför liknande sporter som kanske innebandy då det är ett Europamästerskap drar betydligt mer publikintresse men inte får i närheten av lika mycket uppmärksamhet så tycker i allafall jag bilden blir skev. Citera
eyedol Postad 20 Juni , 2005 Rapport Postad 20 Juni , 2005 Kan ju alltid hoppas att fotbolldamernas tid i media minskar nu när de återigen bevisade att de inte tillhör toppen, det är ju sjukt hur mycket uppmärksamhet de fått. Innebandy, som Matteprof nämnde, borde ju få mycket mer tid i media med tanke på publikintresse och dess starka ställning. Innebandy är den sport i Sverige som har högsta antal licensierade spelare, gick förbi fotboll för något år sen. Citera
Matteprof Postad 20 Juni , 2005 Rapport Postad 20 Juni , 2005 Innebandy, som Matteprof nämnde, borde ju få mycket mer tid i media med tanke på publikintresse och dess starka ställning. Innebandy är den sport i Sverige som har högsta antal licensierade spelare, gick förbi fotboll för något år sen. Exakt min poäng. När man säger att man inte ska jämföra dam och herrfotboll kan man ju lika gärna jämföra med innebandy om man ska till intresse i enskilda sporter... Sett till intresse ligger ett "innebandykväll" betydligt närmare än ett "damfotbollskväll" som Tina Nordlund tror jag det var krävde på fotbollsgalan... Citera
Kjell Postad 25 Juni , 2005 Rapport Postad 25 Juni , 2005 Finalen 2003 såg jag nämligen som STOR underhållning och det var tokspännande. Var det finalen mellan Tyskland - Sverige när Sverige hade ... 28 st. hörnor men ändå lyckades dem inte näta en enda gång? Jag led när jag såg den, som jag ser det så antingen är man insatt i fotbollen och då får man panik för att dem är så j-vla dåliga och misslyckas fatalt med att göra mål på sina chanser, eller så är man som jag och bryr sig inte det minsta och då är det nästan värre för då finns det verkligen noll anledning att se på det. Är det bra fotboll är det alltid värt att se vare sig man är intresserad eller inte bara för att det är kul att se på, det är inte damfotboll. Citera
Recommended Posts