Gå till innehåll

Synrange mot 3-bet i resp. ur position på microstakes?


Loffo

Recommended Posts

Håller på att ta klivet över från att grinda MTT:s till CG och har sjukt mycket läckor i mitt spel. En av dem är att jag generellt är osäker på när det är rimligt att syna trebets. Lirar NL 25 och lite NL 50. Ungefär vilken range synar ni en vanlig 3-bet med i resp. ur position? Låt oss anta 100bb effektivt och att trebetaren vare sig är maniac eller supernit. Vad ligger ni på för syn-3bet%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken position jag öppnar från och vilken position han 3-betar från, samt read jag har på motståndaren. Men ur position synar jag inte speciellt ofta...

 

Gör det enkelt för dig i början när du håller på att lära dig 3-bet spel, och undvik att syna ur position. Det blir sååå mycket enklare för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att ta klivet över från att grinda MTT:s till CG och har sjukt mycket läckor i mitt spel. En av dem är att jag generellt är osäker på när det är rimligt att syna trebets. Lirar NL 25 och lite NL 50. Ungefär vilken range synar ni en vanlig 3-bet med i resp. ur position? Låt oss anta 100bb effektivt och att trebetaren vare sig är maniac eller supernit. Vad ligger ni på för syn-3bet%?

 

Vad sägs om följande tumregel: Om du har tillräckligt djup stack för att fiska triss, gör för all del det. Annars, folda allt som du inte kan tänka dig att pusha. Typ KK+ i normala fall, QQ+, AK mot vissa slaskare och bara AA mot de riktigt anala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om följande tumregel: Om du har tillräckligt djup stack för att fiska triss, gör för all del det. Annars, folda allt som du inte kan tänka dig att pusha. Typ KK+ i normala fall, QQ+, AK mot vissa slaskare och bara AA mot de riktigt anala.

 

You maniac! Jag skulle säga AAs+ i normala fall, AAo+ mot vissa slaskare och AA plus minst 1 joker mot de riktigt anala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på en hel uppsjö med saker, men eftersom du säger att du är ganska ny i spelet råder jag dig nog att knappt syna några händer alls ur pos, eftersom det kan bli väldigt svårspelat där. Men AA/KK kan iofs vara ganska fina att flatta även ur pos och checkraisa flop med om det är en frekvent 3betare som du inte tror dig få ut nåt bra värde av att 4beta.

 

I pos, beror som sagt väldigt mycket på omständigheterna, men jag finner mig själv syna ibland med händer som JTs, KQs.

 

Det här är en del av spelet som jag själv inte är bekväm med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Där jag spelar finns ett gäng helt ok regs även på micro. Att folda allt utom nuts mot dem tror jag inte är lönsamt. Samtidigt vet jag att jag ofta får problem i trebetade potter, turredonken i mig har lite för svårt att släppa händer. Att tighta till mig generellt i dessa spots är nog ett mycket bra råd.

 

En fråga ingen besvarade men som jag skulle tycka vara intressant är vilken % ni lipper på i synade 3-bets? Jag misstänker att min siffra är åt skogen för hög :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterande fråga: Låt oss anta att vi sitter i pos. MEN vi vet att trebetaren är en aggressiv jävel som en majoritet av gångerna kommer att donkbeta in i oss på floppen. Bör vi (motvilligt) anpassa oss till att han på sättochvis berövar oss vår positionsfördel och tighta till vårt handurval? Eller bör vi - grovt - hålla fast vid vårt urval men spela en mycket mer aggressiv floppstrategi där vi shovar eller åtminstone reraisar ordentligt nästan varje någorlunda hygglig träff eller drag eftersom vi vet att han kommer att donka med luft/marginella händer många gånger? (om han är någorlunda observanta antar jag att vi måste spela våra riktigt fina träffar så också?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterande fråga: Låt oss anta att vi sitter i pos. MEN vi vet att trebetaren är en aggressiv jävel som en majoritet av gångerna kommer att donkbeta in i oss på floppen. Bör vi (motvilligt) anpassa oss till att han på sättochvis berövar oss vår positionsfördel och tighta till vårt handurval? Eller bör vi - grovt - hålla fast vid vårt urval men spela en mycket mer aggressiv floppstrategi där vi shovar eller åtminstone reraisar ordentligt nästan varje någorlunda hygglig träff eller drag eftersom vi vet att han kommer att donka med luft/marginella händer många gånger? (om han är någorlunda observanta antar jag att vi måste spela våra riktigt fina träffar så också?)

 

Min strategi mot maniacs är generellt att låta dem sköta betandet, dvs ta det lungt med halvkassa träffar och låta dem skuta flera gator eftersom de ofta kommer göra det med hela sin range. Att slå om med marginella händer tycker jag oftast bara sätter mig i sjukt obekväma situationer där jag antingen tappar värde genom att han inte får chansen att fortsätta skjuta tom, eller får ett asjobbigt beslut med en marginell hand när han stoppar in.

 

Edit: Och nej jag synar tightar inte till min range, snarare tvärtom då jag vet att även halvkass träff kan generera deg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompletterande fråga: Låt oss anta att vi sitter i pos. MEN vi vet att trebetaren är en aggressiv jävel som en majoritet av gångerna kommer att donkbeta in i oss på floppen. Bör vi (motvilligt) anpassa oss till att han på sättochvis berövar oss vår positionsfördel och tighta till vårt handurval? Eller bör vi - grovt - hålla fast vid vårt urval men spela en mycket mer aggressiv floppstrategi där vi shovar eller åtminstone reraisar ordentligt nästan varje någorlunda hygglig träff eller drag eftersom vi vet att han kommer att donka med luft/marginella händer många gånger? (om han är någorlunda observanta antar jag att vi måste spela våra riktigt fina träffar så också?)

 

ger han upp väldigt ofta eller fortsätter väldigt ofta på turn? syna flop bara då höj inget. om inte folda helmissar och mixa mellan raise och syn på flop med resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Har spelat micro mycket det senaste halvåret och har märkt att vissa spelare bara tre bettar AA KK, vissa misstänker jag ens inte tre bettar KK.

Endel tycker att AQ kanske AJ KQ är nötterna pre flop, och ingen viker AK.

Endel spelar AK som om det vore AA även om floppen kommer Q 9 10 eftersom att dom är så desperata på att vinna eftersom att dom tycker att handen är för dålig för att lägga.

Vissa tre bettar K10, Q10, endel synar tre-bettar med 98 suited ur position mot två spelare, vissa synar med 58 suited mot två spelare.

 

Så vad jag har lärt mig på sistonde är att tre-betta inte så mycket på micro limits, varför, jo eftersom att spelare gör av med mer pengar en vad dom bör göra post-flop, och man kan komma i konstiga situationer post-flop i en tre bettad flop mot en spelare som du är 99% säker har AK i en flopp som heter 5c 10h 7d, du har AQ men din motspelare kan inte folda, vad gör man då?

Tre betting ska vara värde tre betting när du vet att du har den bästa handen.

 

Man ska vara försiktig med tre-betting mot spelare man inte har read på på micro limits. Tycker jag, eftersom att jag inte är så bra på tre och fyra betta etc men här är några exempel för varför jag tycker det.

 

Jag har raisat UTG med 99, fått syn av SB och tre bettad av BB, visste att han tre bettade med typ KQo, AJs. SB synade också tre betten.

Floppen kommer 567 regnbåge. SB går all-in direkt i en pott på jag vet inte 30 bigblinds med sin 140 BB stack. Han floppar alltså nöten och insta ställer och skrämmer ut allt ur floppen. Jag och den andra insta foldar jag menar jävlar vad dåligt spelat.

 

Grejjen är att han kunde lika gärna haft A7 AA eller AK (tiltande micro spelare gör så ibland). Och som sagt har vi ingen read på spelaren så kan vi bara gissa.

Håller med alla om syn ur positon, gör det inte, det är inte så värst farligt om alla på bordet fortsätter tre betta och tre betta, du kommer plocka upp QQ+ och stacka av förr eller senare, vad gör det att förlora 30-40 big blinds bara för att du spelar tight och låter spelare köra över dig för att sedan stacka av en med 200bb.

 

Spelar du 1-2 timmar med samma spelare och du har aldrig sett han tre betta förut, vik då AK och QQ.

 

Jag har då jävligt svårt att förklara vad jag menar i en kort text men detta kanske har hjälpt något...

 

Aja som sagt var inte förvånad om någon har Q5 i en tre bettad pott på micro limits. Det borde säga endel.

 

Ett till exempel på hur dåligt folk spelar, jag spelade väll handen rassligt också men men:

Jag limpade utg med AA, cutoff min-raisar och BB synar.

Jag känner att nä detta är calling stations jag fyra dubblar potten.

Båda synar, floppen kommer 559, BB checkar, jag bettar 70% pott storlek, cutoff synar och BB insta-ställer.

Jag tänker lite, vet att han kan han vilken fan som hand som helst, vad har han om inte en femma, jag foldar, cutoff synar kommer inte ihåg vad han hade. typ färgdrag eller 10 9 eller något annat skit.

BB visar 5 8 suited. Så hur ska man kunna spela tre-bettade floppar ur position mot sådana här spelare? Gör det inteee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har raisat UTG med 99, fått syn av SB och tre bettad av BB, visste att han tre bettade med typ KQo, AJs. SB synade också tre betten.

Floppen kommer 567 regnbåge. SB går all-in direkt i en pott på jag vet inte 30 bigblinds med sin 140 BB stack. Han floppar alltså nöten och insta ställer och skrämmer ut allt ur floppen. Jag och den andra insta foldar jag menar jävlar vad dåligt spelat.

 

Nu hänger jag inte med. Hur vet du att han floppade nöten? Ni andra la ju er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...