Gå till innehåll

Hyresrätt i Stockholm


Recommended Posts

Jag tänkte flytta hemifrån. Hur går detta med poker som inkomst? Jag studerar samtidigt. Jag ska på visning imorgon på en etta som kostar 3.6k/månaden.

 

Bör man nämna poker? Jag har 250k på banken, och 60k i rullen. Hjälper kapital, eller går dom bara på inkomst? Päronen kan ställa upp som borgenärer, men det står:

"Om den sökandes sammanlagda inkomster inte står i proportion till den aktuella hyresnivån kan den sökande, i undantagsfall, godkännas om borgensförbindelse med godtagbar borgensman tecknas."

 

undantagsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3600 för en etta är normalhyra för en student. Därför ska det inte vara några större problem så länge du säger att du ska ta lån från CSN. Om de vill ha papper på det får du helt enkelt ta lån första månaden/terminen och därefter säga upp lånet. Pengarna kan du antingen behålla eller betala tillbaka till CSN.

 

Varför vet jag att detta funkar? Jo, en polare gjorde på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att de större hyresvärdarna kräver inkomstintyg. Vet iaf att t ex Södertäljebostäder gör det. Det handlar som sagt inte bara om att någon kan garantera hyran - meningen är att hyresgästen under normala omständigheter ska ha en ekonomi som klarar den av egen kraft.

 

Jag tror dessvärre också att pokern är klokt att hålla tyst om. Problemet är väl att det kan vara svårt att med kort varsel få fram intyg/beslut från CSN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror på värd

 

ge dem inte mer information än de efterfrågar

 

borgenär borde fixa det

 

ditt lilla kapital gör nog ingen skillnad

 

250k på banken som student är inte ett litet kapital och ses nog inte som litet ur en fastighetsvärd syn heller, din baller.

 

sen om det spelar någon roll vet jag inte, när jag flytta in i min HR ville han ha senaste lönespec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en hyresvärd någonsin intresserad av att titta på bankkontot? Jag har aldrig hört talas om något sådant iaf.

 

Visst kan dom vara det, beror helt på. Jag har ett par bekanta som på pappret inte haft någon inkomst som när dom har flyttat in hos mindre privatvärdar visat upp kontoutdrag etc. för att övertyga värdarna om att dom varit solventa.

 

Men man kan ju förståss inte jämföra en liten privatvärd med ett par fastigheter som kan göra lita som han/hon vill med en större privatvärd/allmännyttig värd med rigida regler/krav.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...