Gå till innehåll

Omaha Hi/Lo-reglerna?


Olle34A

Recommended Posts

Du använder som vanligt exakt två kort från din hand och tre kort från bordet (inte nödvändigtvis samma kort som för din höga hand). För att den ska kvalificera sig för lågdelen får inget kort vara över 8. Ess räknas som lågt (en etta). Det spelar ingen roll om du har färg eller stege (A2345 är bästa lågen, en sk wheel). Bäst låghand har den som har lägst högsta kort, eller lägst näst högsta kort osv.

 

Exempel:

 

86543 är bättre än 8732A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du har färg eller stege (A2345 är bästa lågen, en sk wheel).

 

Men par, triss och kåk är inte bra för en låg hand?

 

Hehe, ibland skriver man för snabbt.

Givetvis. Par, triss, tvåpar, kåk och fyrtal, allt är av ondo.

Det implicerades iofs av wheelet, men det kunde förtydligas, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för feedbaken...

 

"Bäst låghand har den som har lägst högsta kort, eller lägst näst högsta kort osv.

 

Exempel:

 

86543 är bättre än 8732A"

 

det är just detta som det blir klurigt med när man ska räkna ut hur bra kort man har...men de siffrorna kan väll inte komma fram i ett spel eller ?

 

Det är förvirat när ett kort kommer upp som man redan har på handen och man bara har 2st low kort på handen. Som exempel ett A då måste man väll räkna bort det ? eller att det kommer 4st low kort på bordet istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvirat när ett kort kommer upp som man redan har på handen och man bara har 2st low kort på handen. Som exempel ett A då måste man väll räkna bort det ? eller att det kommer 4st low kort på bordet istället

Ja, om du har A2xx på handen (x=hög) och floppen kommer 74A så har du ingen låg. 23 på handen ger nötlågen i det läget.

 

Skulle ett fjärde lågt kort (utom en tvåa) komma upp har du en låg hand. Till exempel en trea, 74A3 på bordet. Du har nu 7432A. Nötlågen (5432A) har den som har 25 på handen.

 

Ett annat exempel: du har A2xx och floppen kommer 863. Du har förstås nötlågen. Men om det kommer ett ess eller en tvåa sjunker din hand rejält i värde. Nötlågen är nu 6-hög, men du har fortfarande 8-hög. Det är därför A23x eller A24x är så mycket bättre än A2xx.

 

Hoppas det blev lite tydligare av exemplen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvirat när ett kort kommer upp som man redan har på handen och man bara har 2st low kort på handen. Som exempel ett A då måste man väll räkna bort det ? eller att det kommer 4st low kort på bordet istället

Ja, om du har A2xx på handen (x=hög) och floppen kommer 74A så har du ingen låg. 23 på handen ger nötlågen i det läget.

 

Skulle ett fjärde lågt kort (utom en tvåa) komma upp har du en låg hand. Till exempel en trea, 74A3 på bordet. Du har nu 7432A. Nötlågen (5432A) har den som har 25 på handen.

 

Ett annat exempel: du har A2xx och floppen kommer 863. Du har förstås nötlågen. Men om det kommer ett ess eller en tvåa sjunker din hand rejält i värde. Nötlågen är nu 6-hög, men du har fortfarande 8-hög. Det är därför A23x eller A24x är så mycket bättre än A2xx.

 

Hoppas det blev lite tydligare av exemplen.

 

tack :)

 

ur strategi synpunkt va ska man göra då när en A2xx blir förstörd av ett A på bordet men man har chans att det kommer 4 low kort på bordet ?

 

Ibland så går jag in på 23 på hand och hoppas på ett A ska komma på floppen..är det bra eller dåligt spel ?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ur strategi synpunkt va ska man göra då när en A2xx blir förstörd av ett A på bordet men man har chans att det kommer 4 low kort på bordet ?

 

Ibland så går jag in på 23 på hand och hoppas på ett A ska komma på floppen..är det bra eller dåligt spel ?

 

Mycket beror på om du spelar FL eller PL. I PL är det mer okej än i FL att se en flopp med 23xx eftersom man kan pusha rätt hårt med 23 om ett ess och två andra lowcards skulle komma på floppen och få en bättre highhand att lägga sig. I FL skulle jag inte spela 23xx men däremot 234x. I PL synar jag ibland med 23xx i sen position.

 

Glöm inte bort att målet med hi/lo är att scoopa, vinna både high och low.

 

Lägger mig oftast när ett kort kommer som förstör mina chanser till nötlågen såvida jag inte har nåt annat bra drag som t. ex nötfärgsdraget.

 

Om jag har nötlågen med A2 och ett A eller en 2:a kommer på turn eller river så blir det ofta till att lägga sig. såvida det inte är få personer kvar i potten och jag inte tror att dom andra som är kvar har några lowcards utan bara gick för high och att min låg kan vara den bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som verkligen skiljer PLO8 och FLO8 åt är hur de stora potterna spelas. I fixlimit är en stor pott normalt en flervägshistoria och att plocka halva (eller till och med 1/4) potten med A2 är ett bra resultat. I potlimit så är en stor pott normalt sett heads-up från floppen och framåt varav det inte alls är bra att vinna bara halva potten eftersom man måste riskera hela sin stack för att vinna något i stil med 5bb. I potlimit kan det lätt vara rätt att floppa top set eller nötlågen och lägga sig, det handlar om att ha en bra hand som kan slå åt båda hållen i långt mycket större utsträckning än i fixlimit. Det gör att händer som A267 stiger rejält i värde gentemot fixlimit eftersom de kommer att fixa något vettigt åt det höga hållet (och bara behöver slåss med en motståndare istället för 3-5) väldigt ofta om man får en färdig låg eller lågdrag.

 

I övrigt är det väldigt viktigt att tänka på hur man betar. Om man sitter med en hand som bara har potential åt ett håll och antagligen inte kan scoppa är det ett generalfel att beta ut motståndare så att potten blir heads-up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Här kommer säkert en dum fråga...om det blir 4 hjärter på bordet och jag har hjärter A kan jag ha färg eller måste man använda 2 kort på handen för att det ska bli färg? är det samma med stegen ?

 

mvh

 

Alltid exakt två kort från handen.

 

Tack...jag måste säga att omaha high/low är helt klart bäst när det gäller att spela hem en bonus...någon som vet någon bra turnering ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade AA på bordet o så kom deta upp på bordet 10,J,Q,K och då van jag stegen...

tänkte bara berätta att den kompinationen också verkar funka

 

Vem vinner Low?:

Jag har A4

Moståndaren Har 23

 

Du har garanterat inte stege, om du inet hade en K, Q, J eller T på din hand (då använder du exempelvis AT från handen och KQJ från bordet.

 

DU MÅSTE ALLTID AVÄNDA EXAKT TVÅ KORT FRÅN HANDEN OCH EXAKT TRE KORT FRÅN BORDET! Ursäkta att jag skriker, men så är det. ALLTID!. Varken mer eller mindre än två från handen, och varken mer eller mindre än tre från bordet.

 

ANgående lowhanden - det går inte att svara på, eftersom vi inte vet vad som finns på floppen. Ligger det på flopppen 876 (exempelvis) så vinner motståndaren, han har 87632, du har 87641, dvs hans nummer är lägre än ditt nummer.

 

Ligger det på floppen 85A så vinner motståndaren, han har 85321, medan du inte har någon låg hand alls.

 

Ligger det 8652 så vinner du - din motståndare har lågen 86532, du har 65421

 

Jag tycker faktiskt inte att du skall spela Omaha hi/lo (eller för den del Omaha) om du inte ens kan läsa av vad du har för hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG ANVÄNDER 2 KORT FRÅN MIN EGEN HAND JU.. Jag hade 2 st AA..och jag van på stege (om jag såg rätt)

 

sedan om fråna A4 mot 23 så var där ingen mening att ta fram de 2 sista förslagen efter som de hade kort som tog ut varandra...rätt svar var det första svaret du skrev ..alså att 23 vinner..

 

jag klagar inte..mitt spel funkar hur bra som helst..blev 1 på B2b i förgår på en turnering

 

och det är ingen mening att vara otrevlig eller spela alan..skit i att svara istället

 

 

 

 

jag hade AA på bordet o så kom deta upp på bordet 10,J,Q,K och då van jag stegen...

tänkte bara berätta att den kompinationen också verkar funka

 

Vem vinner Low?:

Jag har A4

Moståndaren Har 23

 

Du har garanterat inte stege, om du inet hade en K, Q, J eller T på din hand (då använder du exempelvis AT från handen och KQJ från bordet.

 

DU MÅSTE ALLTID AVÄNDA EXAKT TVÅ KORT FRÅN HANDEN OCH EXAKT TRE KORT FRÅN BORDET! Ursäkta att jag skriker, men så är det. ALLTID!. Varken mer eller mindre än två från handen, och varken mer eller mindre än tre från bordet.

 

ANgående lowhanden - det går inte att svara på, eftersom vi inte vet vad som finns på floppen. Ligger det på flopppen 876 (exempelvis) så vinner motståndaren, han har 87632, du har 87641, dvs hans nummer är lägre än ditt nummer.

 

Ligger det på floppen 85A så vinner motståndaren, han har 85321, medan du inte har någon låg hand alls.

 

Ligger det 8652 så vinner du - din motståndare har lågen 86532, du har 65421

 

Jag tycker faktiskt inte att du skall spela Omaha hi/lo (eller för den del Omaha) om du inte ens kan läsa av vad du har för hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav exemplena med flera kort, för att det är det som folk inte brukar förstå.

 

Jag sa också nästan övertydligt för att du skulle förstå - använder du AA från egen hand så kan du aldrig ha stege.

 

Men jag har förstått - jag skall undvika att svara på frågor du ställer. Jag lovar, det här är sista gången jag skriver till dig. Jag ville bara vara tydlig med att man kanske inte skall spela spelet om man inte kan se vilken hand man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kan man vinna både högst och lägst hand genom att använda alla 4 korten?

 

Ex: Jag har A296 Board: Q8537 rainbow (alltså inga möjligheter för färg)

 

Nu har jag ju lägst hand om jag använder A2 och högst hand om jag använder 96. Kan man använda sig av alla fyra korten för att vinna potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man vinna både högst och lägst hand genom att använda alla 4 korten?

 

Ex: Jag har A296 Board: Q8537 rainbow (alltså inga möjligheter för färg)

 

Nu har jag ju lägst hand om jag använder A2 och högst hand om jag använder 96. Kan man använda sig av alla fyra korten för att vinna potten?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...