Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

jag har spelat poker som hobby i några år på alla möjliga siter, EU och icke EU. Det har aldrig gått speciellt bra för mig, fram till förra året då jag haft (o)turen att vinna en del pengar på just PokerStars(måste varit riggen som hjälpt mig :) ). Lyckades vinna $ 10k på en 10 dollars turnering och blev typ 25a i sunday million bla. Dum som jag är så blir jag så lycklig när jag vinner så jag plockar ut vinsten direkt och det dröjer inte länge innan pokerkontot är tomt och jag måste fylla på igen. Förra året plockade jag nog ut 150 000 kr och satte in 100 000 kr på pokerstars och satte in ca 50 000 på eu siter som jag torskat, vilket betyder att jag gått ca +/- 0 förra året på poker totalt sett.

Nu har jag i efterhand förstått att skatteverkets praxis är att man ska betala 30 % skatt på de vinster man plockar ut från icke-eu-sajter utan att kunna dra av förluster, vilket betyder att jag då ska betala in 45 000 kr till skatteverket som då blir en ren förlust. Det vill jag naturligtvis inte, bara för att jag haft oturen att vinna på just stars. Så till mina frågor:

1. Mina uttag från Pokerstars har gått via Moneybookers. Inte för att "tvätta pengar" utan för att det helt enkelt varit smidigast. Har skatteverket möjlighet att titta på alla mina moneybookers transaktioner?

2. Om jag väljer att inte ta upp mina Pokerstars vinster i deklarationen, hur troligt är det att man blir granskad? Jag har ett vanligt jobb med en inkomst på 30 000 kr i månaden.

3. Jag skulle kunna tänka mig att betala in skatt på den nettovinst jag gjort på Pokerstars, men om jag rapporterar in 50 000 är det då inte mer troligt att de granskar mig och skriver upp beloppet till 150 000?

4. Kan skatteverket hitta på en orimlig fantasisumma på tex 500 000 kr i och med att de "riktiga" skattereglerna säger att varje pott över 100 kr ska skattas? Jag har ju spelat väldigt väldigt många turneringar där jag kanske bara vunnit dubbla insatsen, som jag sedan använt till startavgifter i andra turneringar.

5. Vad ska jag göra?

Postad

5. Låtsas som att det regnar ;)

Om skatteverket frågar vart du fått pengarna ifrån så säger du att du spelat på Expekt eller dylikt inom EU.

Håll det väldigt kort, ge dem inga idéer.

Jag tvivlar väldigt starkt på att de kontaktar MoneyBookers och att MoneyBookers sedan ger ut infon om vart pengarna kommer från.

Skatteverket hoppas nog mer på att man försäger sig och råkar erkänna något sådant än att de orkar lägga ner veckor på att gå igenom alla transaktioner osv från ens Personkonto.