Gå till innehåll

Vad önskas av coacherna från pokervideositerna idag?


Nemesis

Recommended Posts

Hej,

 

Har blivit värvad som coach till en videosite som Fixed Limit coach. Kan inte avslöja vilken site det är ännu (men meddelar så fort jag får).

 

Vore kul med en liten diskussion av vad som önskas ses från coacherna idag i videoväg. Något format som inte har gjorts? Något format som borde göras bättre? Jag kommer endast göra fixed limit material (6max o HU) men NL spelare får gärna kommentera i denna tråd ändå. Vad jag gör beror ju såklart på vad siten redan har för FL material (vad som saknas) men jag är ändå genuint intresserad av att höra vad ni har uppskattat eller saknat i videoväg genom åren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det vore najs med lite grundläggande material, kan tycka att många videos förväntar sig att man redan är semiproffs.

 

Jo, det är väl lätt rätt att ta för givet att alla har en viss förkunskap.

 

Att få en bra bild över LHE medlemmarna på siten och vad deras förkunskap består av är väl A och O. Man måste känna sin publik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Störande:

 

- När coacherna gör video på lägre nivå och drar stora generella slutsatser på hur låglimit spelare spelar trots att det var år sen dom själva var där och harvade.

 

- När coacher fastnar för mycket vid varje beslut dom gör. Även dom enkla. Iallfall om dom gör video för högre nivå.

 

- När coacher inte stannar upp vid tuffa beslut och förklarar hur dom tänkte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar starkt när dom kommenterar live, känns annars som att dom kommenterar annurlunda mot vad dom hade gjort om det var live.

 

Funderar på en ev. kombination där man kommenterar live (men endast dom intressanta händerna) och sen lägger på "delayed commentary" under dom tråkiga stunderna (kan då prata om utvalda ämnen eller fördjupning av någon som kom upp under live kommentarerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en ev. kombination där man kommenterar live (men endast dom intressanta händerna) och sen lägger på "delayed commentary" under dom tråkiga stunderna (kan då prata om utvalda ämnen eller fördjupning av någon som kom upp under live kommentarerna.

 

Det låter som något jag verkligen skulle gilla :) Bra idé, tror inte jag sett någon köra den varianten!: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest intressanta är när man kollar hur de spelar. Sedan går man in på PTR och kollar hur det gått. De ligger de ofta 0,5BB/100 plus eller 100 000$ back på lika många händer:shock:

 

Haha det där påminner mig om Göran Hägg som skriver om investerings- och lönsamhetskonsulter av olika slag i en av sina böcker. Han föreslår att varje gång man på något vis hamnar i ett sammanhang där det står nån sådan och håller låda så ska man räcka upp handen och ställa en enda fråga: "Är du rik?"

 

Kan iofs mycket väl förstå att man vill ha lite säkra inkomster och även kanske utveckla sig själv genom att coacha andra även som stabilt vinnande spelare. Att den som ger konkreta spelråd ska ha ett stabilt vinnande spel över större samples och nära i tid känns dock som självklart (medan ren basic pokerteori kan förmedlas av personer som inte nödvändigtvis är top of the pops idag, t ex Sklansky).

 

Här har vi ju t.o.m. haft folk som erbjudit coachning och sen gulat den egna rullen lite senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha det där påminner mig om Göran Hägg som skriver om investerings- och lönsamhetskonsulter av olika slag i en av sina böcker. Han föreslår att varje gång man på något vis hamnar i ett sammanhang där det står nån sådan och håller låda så ska man räcka upp handen och ställa en enda fråga: "Är du rik?"

 

Kan iofs mycket väl förstå att man vill ha lite säkra inkomster och även kanske utveckla sig själv genom att coacha andra även som stabilt vinnande spelare. Att den som ger konkreta spelråd ska ha ett stabilt vinnande spel över större samples och nära i tid känns dock som självklart (medan ren basic pokerteori kan förmedlas av personer som inte nödvändigtvis är top of the pops idag, t ex Sklansky).

 

Här har vi ju t.o.m. haft folk som erbjudit coachning och sen gulat den egna rullen lite senare.

 

Att folk gula rullen som erbjudit coachning känns väl ganska standard? Deras spel var vinnande och då erbjöd de coachning antar jag. Sedan hann de inte med i utvecklingen o gulade pga av det och kanske för de har dålig tiltkontroll moneymanagent etc. Att man gular rullen betyder inte alltid att man inte har/hade saker att lära ut imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk gula rullen som erbjudit coachning känns väl ganska standard? Deras spel var vinnande och då erbjöd de coachning antar jag. Sedan hann de inte med i utvecklingen o gulade pga av det och kanske för de har dålig tiltkontroll moneymanagent etc. Att man gular rullen betyder inte alltid att man inte har/hade saker att lära ut imo

 

En coach som inte hänger med i utvecklingen kan väl inte vara mycket att hänga i julgranen. Vem vill lära sig spela ett spel som var vinnande för två år sen men inte nu?

 

Själv skulle jag vara väldigt skeptiskt till att låta mitt spel ändras mot en stil som troligtvis inte är vinnande i längden (om nu coachen har gulat). Men visst, de flesta framgångsrika landslagstränare osv. har ju inte varit bland eliten inom sin sport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med många poster i denna tråd!

 

Kul Nemesis! Så klart nyfiken på vilken sajt det är....

 

Länge sen jag kollade stox etc, men videos utan trackers vore kul, dvs ett mer mänskligt analyserande utan stirrande på stats.

Kan ju dessutom bli mer aktuellt nu när micro förbjuder programmen och förhoppningsvis fler följer.

 

Tack! :) (berättar så fort jag får)

 

Att då och då göra filmer utan stats kan kännas uppfriskande. Inte mig emot. Bra tips!

 

Kände mig lite tveksam först. Vet inte hur +EV det är att göra filmer, visa sitt spel och stärka konkurrensen. I slutändan gör jag detta för att utveckla fler sidor av min personlighet. Och för att det okända inspirerar. Att bli bättre på att konkretisera mina tankar, förmedla med distinktion, tala bättre engelska m.m. Gillar att i mitt liv hoppa på saker som jag inte gjort förut. Vet inte än hur långvarig jag blir heller. Det beror på hur medlemmarna tar emot mig och hur kul det är.

 

Siten är på engelska och jag är en solid vinnare över stor sample. Jag håller med om att alla coacher bör vara klara vinnare i det dom lär ut. Därefter handlar det inte längre om vem som har svagt högre winrate än någon annan utan vem som kan förmedla bäst. Främst då det behövs så otroligt mycket händer för att avgöra vem som typ vinner 0.5BB/100 mer än någon annan i längden och att särskilja detta från andra faktorer.. typ game selection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler saker man kan störa sig på hos coacher.

 

- När dom spelar låga limits med hög rake och insisterar på att spela marginella händer för dom (då dom oftast är förlorande händer för majoriteten av medlemmar som faktiskt spelar på den nivån).

 

- När coacher inte kan erkänna dåligt spel i tråden som är kopplad till filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jag tycker det är ett under att inte fler coacher gör videos med filtrerade händer ur HM. Det blir perfekt, man kan ta handen i sitt eget tempo och förklara exakt hur man vill samt det slipper jobbiga pauser där inget intressant händer (då skippar man bara till nästa hand).

 

Använde ett script som finns på HM-forumet som styr replayern rätt gött (hotkeys för att växla mellan händer och framförallt mousescroll för att gå fram/bak i actions) som gör det asgött.

 

En sak som är sjukt störande är när coacher ger folk för mycket cred. Jag såg en DC-coach (som iofs inte var svagt vinnande på PTR) sätta sig jämte en 85/30/6 för ett tag sedan och han hade AQ på typ 5A7Q2 varav rivern gav en 3färg ute och hans resonemang var typ "Han vet att jag har en stark hand eftersom jag höjer turn så han borde inte höja river med sämre tvåpar". Det var typ en snapinsta-omega3bet så som handen spelade ut sig och jag blev irriterad på en coach som bara antog att alla i hans game spelade 30/20/2 semi-GTO-style.

 

Btw, gå in på PTRs nya funktion där man kan se vinsten för varje coach så ser ni ju att man kan vinna rätt bra och ge coaching. Finns typ 1000 anledningar till varför man legitimt kan börja förlora och ändå vara fullt kapabel att lära ut ett bra spel. Nåväl, antar att man inte ska hijacka tråden för mer sån diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...