Gå till innehåll

Angående att kunna skämta om allt!


eurythmech

Recommended Posts

Jag är av den bestämda uppfattningen att det inte finns ämnen som är för känsliga att kunna skämtas om. Man kan t.ex skämta om saker som att "min" farfar dog i koncentrationslägret. Ja han föll ur vakttornet den stackaren. Eller varför Amerikanen förlorade i schack, jo han saknade ju två torn osv. Det är skämt som berör känsliga ämnen, men som vare sig bygger på fördomar eller är oschyssta och omotiverade påhopp på någon specifik person eller grupp människor.

 

Däremot har jag väldigt svårt för skämt av tidigare nämnd kategori, det finns t.ex en uppsjö av så kallade skämt här på forumet och överallt annars i samhället som bygger på fördomar.

 

Addes_va postade ett bra exempel, om negern på cykeln. Jag är övertygad om att det finns både svarta människor och vita ickerasistiska människor som skrattar åt den vitsen. Däremot har jag svårt att förstå dessa människor, då hela skrattet bygger på att de intalar sig att en fördom, som de antagligen vet är grundlös, skulle vara så rolig om den var sann. Eller nåt sånt. Ja, ni som skrattar åt de här vitsarna vet säkert bättre själv. Jag tycker bara det är så ohyggligt dålig smak, men vill givetvis inte gå allt för långt i mitt korståg mot det jag anser vara dålig humor.

 

Vidare finns ju vitsar i stil med den om den blåslagna kvinnan. Den får det att riktigt knyta sig i magen på mig, då jag vet exakt i vilka kretsar sådana vitsar florerar flitigast. Jag vet massvis med mansgrisiga svin som tycker sånt är skitkul. Det här behöver absolut inte betyda att du/ni som skrattar åt det här är något jag skulle kalla för svin, utan jag vill bara förklara vad/vilka jag associerar till när jag hör skämt av den typen.

 

Ni vanliga, sjyssta människor (det är ni trots allt de allra flesta av er som skriver / skrattar åt "dåliga" vitsar) som skrattar å det den här...jag har ingen som helst anledning att ens tänka tanken att ni tycker det är okej att bruka våld för att upprätthålla makten över kvinnor. Däremot ser jag det som stötande att ni skrattar - och sprider vidare - humor som bygger på dessa tankar.

 

Förstår vi varandra bättre nu?

 

* Liten RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag forstar dig fullstandigt.

 

A ena sidan tycker jag att skamten oftast ar valdigt fornedrande och fortsatter uppratthalla en viss fordumsfullhet i samhallet. En fordomsfullhet som ligger o kryper i bakhasorna. T.ex. kan jag arligt saga att jag ar fordomsfull mot vissa grupper i samhallet pga av min uppvaxt och vissa falanger av min slakt, men jag upptacker dem och jobbar hart pa att forsoka ratta till dem och inte agera eller basera en attityd kring dessa fordummar.

 

A andra sidan sa har humorn alltid varit ett satt att belysa samhallets brister. Humorn hjalper till att belysa och bearbeta kansliga amnen som kanske annars inte tas upp.

 

Dock skall det goras pa ratt satt. Inte ett simpelt "hur far man in 40,000 judar i en VW bubbla?" vilket ar det simplaste och helt klart dummaste sattet att skamta om ett stort fel i samhallet.

 

Ett exempel pa bra satt att skamta om kansliga amnen ar enligt min asikt - tro det eller ej - Southpark och Family Guy. Dessa tecknade satirprogram belyser brsiter i samhallet och fordomar pa ett magnifikt satt. Man skrattar at hur dumt och idiotiskt saker och ting ar, och man skrattar inte at att man kan fa fyra homosexuella man att satta sig pa en barstol genom att vanda upp o ner pa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag varken rasist eller manschauvanist (felstavat misstänker jag, orkar inte slå upp det) men flinar fortfarande åt såna skämt. Kanske just därför, vad vet jag. Analysera humor är inte min grej, jag tycker att det tar död på humorn om ni förstår vad jag menar?

 

Hon med blåögat, t ex, är just en typ av skämt jag gärna drar för min flickvän. Just för att det skulle vara så otroligt främmande för mig att slå henne så funkar det, vi tycker båda att det är kul.

Eller så låtsas hon bara för att hon är så rädd att få stryk... :shock:

 

Hade situationen istället varit sån att jag någon gång hade slagit henne, skulle såna skämt istället bara blivit tunga och jobbiga, och snart få sällskap av skamkänslor och annat otäckt.

 

 

Nu blev det kanske lite rörigt, men någon kanske förstår hur jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon med blåögat, t ex, är just en typ av skämt jag gärna drar för min flickvän. Just för att det skulle vara så otroligt främmande för mig att slå henne så funkar det, vi tycker båda att det är kul.

Eller så låtsas hon bara för att hon är så rädd att få stryk... :shock:

 

Hahahahahahahahahaha

 

:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon med blåögat, t ex, är just en typ av skämt jag gärna drar för min flickvän. Just för att det skulle vara så otroligt främmande för mig att slå henne så funkar det, vi tycker båda att det är kul.

Eller så låtsas hon bara för att hon är så rädd att få stryk... :shock:

 

Hahahahahahahahahaha

 

:D:D:D:D

 

Skärp dig för fan! Du får inte skratta i den här tråden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon med blåögat, t ex, är just en typ av skämt jag gärna drar för min flickvän. Just för att det skulle vara så otroligt främmande för mig att slå henne så funkar det, vi tycker båda att det är kul.

Eller så låtsas hon bara för att hon är så rädd att få stryk... :shock:

 

Hahahahahahahahahaha

 

:D:D:D:D

 

Skärp dig för fan! Du får inte skratta i den här tråden...

 

Ok.

:cry::cry::cry::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade situationen istället varit sån att jag någon gång hade slagit henne, skulle såna skämt istället bara blivit tunga och jobbiga, och snart få sällskap av skamkänslor och annat otäckt.

 

... och det är just det som är problemet. Någonstans sitter det alltid folk som blivit misshandlade bara för att de är kvinnor, mörkhyade, homosexuella eller whatnot. Jag känner folk som råkat ut för det ur alla tre av de kategorierna, och de skulle ta jävligt illa vid sig. Om någon läser här på forumet, ser den här sortens skämt, och sedan mår dåligt pga det, då är det imo skit samma om tusen personer tyckte att skämten var roliga. Alla tycker tyvärr inte att vi har ett ansvar mot våra medmänniskor, men bland moderatorerna på pokerforum har vi bestämt oss för att vi känner det åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade situationen istället varit sån att jag någon gång hade slagit henne, skulle såna skämt istället bara blivit tunga och jobbiga, och snart få sällskap av skamkänslor och annat otäckt.

 

... och det är just det som är problemet. Någonstans sitter det alltid folk som blivit misshandlade bara för att de är kvinnor, mörkhyade, homosexuella eller whatnot. Jag känner folk som råkat ut för det ur alla tre av de kategorierna, och de skulle ta jävligt illa vid sig. Om någon läser här på forumet, ser den här sortens skämt, och sedan mår dåligt pga det, då är det imo skit samma om tusen personer tyckte att skämten var roliga. Alla tycker tyvärr inte att vi har ett ansvar mot våra medmänniskor, men bland moderatorerna på pokerforum har vi bestämt oss för att vi känner det åtminstone.

 

Då kan man aldrig skämta om något eftersom det kan finnas personer som tar illa upp/råkat ut för något i just det ämnet. Det är iofs en hårddragning men ändå.

Lossa på det helstängda huvudlaget och skratta lite ibland.

Nu får jag väl alla deprimerade människor på mig men jag tar den risken.

:D:D:D:D:D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här diskussionen liknar den som fanns när det diskuterades nollning på KTH förra året, då man inte får göra något som gör att någon kan ta illa upp eller så kan man bli anmäld till disciplinnmämnden.

 

Den mycket gamle och vise mannen Henrik sa då:

 

"Om man inte får göra något som någon kan ta illa upp för, vem skyddar mig från att bli anmäld av att någon tar illa upp av något idiotiskt?"

 

Face it.. det finns folk som kan ta illa upp av ALLT. Det handlar bara om vad man har för historia... men det innebär väl ändå inte att man måste ta hänsyn till alla?

 

Så länge man har distans om det man skämtar om och man använder någon form av sunt förnuft tycker jag inte att det är vare sig är, eller kan bli, ett problem.

 

Därmed inte sagt att majoriteten av skämten i skämttråden inte är smaklösa och/eller skitusla :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar sjuk/svart/elak humor och tycker man kan skämta om det mesta, eller vänta man kan skämta om allt. Om skämten baseras på fördomar, slynor osv så kan det vara minst lika kul. Oftast är ju denna typ av skämt provocerande vilket gör skämtet ännu bättre! :twisted:

 

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

 

Jag antar att du skapade tråden dels för att förklara din ståndpunkt, dels också för att höra andras? Troligtvis för att argumentera för Din sak. Indrivaren , som är av annan uppfattning måste väl få skriva vad han tycker utan att bli kallad "tonåring som inte pallar lyssna på andra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag av den bestämda åsikten att man i princip kan skämta om allt förutsatt att det framgår att det är ett skämt och skämtet inte vänder sig mot en specifik person. Om det sedan är roligt eller ej är ju upp till publiken. Jag tycker ett skämt som exempelvis senast i Aftonbladet där man liknar Linda Isacsson med en häst är betydligt mer kränkande än skämt som riktar sig mot större grupper tex, negrer eller motsvarigheten white boy, tjockisar, folk med glasögon, stora tänder, judar, homosexuella, norrlänningar, stockholmare etc. Aftonbladets liknelse mellan en häst och Linda Isacsson får folk att skratta men där vet man ju inte om de varit seriösa. Sådana skämt tycker jag är värre än exempelvis att skämta om barstolen och bögarna trots att det kanske uppfattas som politiskt inkorrekt.

 

Givetvis finns det saker som man inte bör skämta om, typ om folks död, misshandel och så. Sexistiska, nationalitets, utseende-skämt har jag däremot inget emot och lyssnar man på ett humorprogram så gör sig ofta komikerna roliga på denna typ av skämt. Eller vem tycker egentligen Babben Larsson gör ett grovt övertramp när hon säger "men det är ju fööullt natööurligt att männen tänker med kööuken" på gotländska. Alla vet ju att hon skämtar... och även om jag är man tycker jag det är kul...

 

For your record så kommer vi naturligtvis att här på POKERFORUM.nu vara selektiva med vilka sorts skämt som tillåts. Övertramp kommer givetvis redigeras vilket jag hoppas ni har i åtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

 

Jag antar att du skapade tråden dels för att förklara din ståndpunkt, dels också för att höra andras? Troligtvis för att argumentera för Din sak. Indrivaren , som är av annan uppfattning måste väl få skriva vad han tycker utan att bli kallad "tonåring som inte pallar lyssna på andra".

 

Jag kanske är ute och cyklar här, men min frustration grundar sig faktiskt inte i att Indrivaren är av en annan åsikt av min, den grundar sig i att Indrivaren tycktes välja att se mitt (och andras) ogillande av vissa skämt som något humorförhöjande. Dvs, han verkar inte vara intresserad av vad jag har att säga. Bara att jag har något att säga.

Men jag låter honom tala för sig själv, jag vill inte hoppa till några förhastade slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

 

Jag antar att du skapade tråden dels för att förklara din ståndpunkt, dels också för att höra andras? Troligtvis för att argumentera för Din sak. Indrivaren , som är av annan uppfattning måste väl få skriva vad han tycker utan att bli kallad "tonåring som inte pallar lyssna på andra".

Jag kanske är ute och cyklar här, men min frustration grundar sig faktiskt inte i att Indrivaren är av en annan åsikt av min, den grundar sig i att Indrivaren tycktes välja att se mitt (och andras) ogillande av vissa skämt som något humorförhöjande.

 

Ja, kanske det OCH? :shock:

Just nu tycker jag du är rolig ;)

 

Så här ligger det till, i vårt land är det mycket som inte är PK, därav tycker jag det är riktigt jävla roligt när någon förståsigpåare/journalist/politiker/idiot etc blir tokig över någon smågrej och ska kavla ut det i media och press som om jordens undergång är på intåg.

 

Dvs, han verkar inte vara intresserad av vad jag har att säga. Bara att jag har något att säga.

Jag har läst din åsikt och luftade min vad är problemet? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

 

Jag antar att du skapade tråden dels för att förklara din ståndpunkt, dels också för att höra andras? Troligtvis för att argumentera för Din sak. Indrivaren , som är av annan uppfattning måste väl få skriva vad han tycker utan att bli kallad "tonåring som inte pallar lyssna på andra".

Jag kanske är ute och cyklar här, men min frustration grundar sig faktiskt inte i att Indrivaren är av en annan åsikt av min, den grundar sig i att Indrivaren tycktes välja att se mitt (och andras) ogillande av vissa skämt som något humorförhöjande.

 

Ja, kanske det OCH? :shock:

Just nu tycker jag du är rolig ;)

 

Så här ligger det till, i vårt land är det mycket som inte är PK, därav tycker jag det är riktigt jävla roligt när någon förståsigpåare/journalist/politiker/idiot etc blir tokig över någon smågrej och ska kavla ut det i media och press som om jordens undergång är på intåg.

 

Dvs, han verkar inte vara intresserad av vad jag har att säga. Bara att jag har något att säga.

Jag har läst din åsikt och luftade min vad är problemet? :lol:

 

Själva anledningen till den här tråden var dels att förklara en ståndpunkt jag hade, och dels att få till stånd en diskussion. Men om du väljer att skratta åt mitt framförande av min åsikt, ja då blir en diskussion omöjlig.

Det var nog allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* Det känns ju jävligt motiverande att förklara att man känner sig provocerad, upprörd osv när "motståndet" bara går igång på det.

Handlar det här om någon slags trotsålderfenomen, eller är det bara jobbigt att koncentrera sig på att lyssna vad en annan människa har att säga?

 

Jag antar att du skapade tråden dels för att förklara din ståndpunkt, dels också för att höra andras? Troligtvis för att argumentera för Din sak. Indrivaren , som är av annan uppfattning måste väl få skriva vad han tycker utan att bli kallad "tonåring som inte pallar lyssna på andra".

Jag kanske är ute och cyklar här, men min frustration grundar sig faktiskt inte i att Indrivaren är av en annan åsikt av min, den grundar sig i att Indrivaren tycktes välja att se mitt (och andras) ogillande av vissa skämt som något humorförhöjande.

 

Ja, kanske det OCH? :shock:

Just nu tycker jag du är rolig ;)

 

Så här ligger det till, i vårt land är det mycket som inte är PK, därav tycker jag det är riktigt jävla roligt när någon förståsigpåare/journalist/politiker/idiot etc blir tokig över någon smågrej och ska kavla ut det i media och press som om jordens undergång är på intåg.

 

Dvs, han verkar inte vara intresserad av vad jag har att säga. Bara att jag har något att säga.

Jag har läst din åsikt och luftade min vad är problemet? :lol:

 

Själva anledningen till den här tråden var dels att förklara en ståndpunkt jag hade, och dels att få till stånd en diskussion. Men om du väljer att skratta åt mitt framförande av min åsikt, ja då blir en diskussion omöjlig.

Det var nog allt.

 

Skrattade inte åt ditt framförande men nu skrattar jag faktiskt lite :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...