Gå till innehåll

NLT - Djupa stackar, AI med nötflushdraw+gutshot?

Recommended Posts

Postad

Okej, denna hand utspelade sig för över två månader sen. Homegamet samma kväll som jag bestämde mig sluta spela. Därför har jag inte postat den innan, men nu har jag inget att göra på jobbet och kom att tänka på denna i mitt tycke rätt intressanta hand.

Nu tar jag allt ur minnet, så vissa stack- och betstorlekar kan vara lite fel. Hur som helst så lirar vi Tx NL, 1/2 i mörkar. Om jag minns rätt så är min stack cirka 550, fi1 har kanske 400, fi2 täcker mig.

Fi1 är TightBantarBison. Fi2 ÖlhävarNicklas.

Spelet hittills (vi lirar dealer's choice) har varit enormt slaskigt. Det hade inte gått så lång tid av kvällen, och ändå låg det flera lax på bordet (200kr/inköp). Hur som helst, denna runda lirar vi Tx NL.

Pre-flop:

Fi1 raisar till typ 15. Fi2 synar. Jag hittar monstret Q :spade: 4 :spade: och hittar synen. Fi1 sätter jag på en stark hand i detta läge - PP, AK/AQ/AJ typ. Kan ju även vara JTs, men det var för tidigt på kvällen för att TightBantarBison skulle höja upp rejält med typ 83o.

Fi2 kan ha lite vad som helst, två blackjackkort, en suited connector, lågt PP, A/Kxs. Högt PP tror jag inte han har, då hade han antagligen smackat på en re-raise. Att han synar är inte så konstigt, han vet att synparre sitter bakom och antagligen slaskar sig in. Bra värde alltså ;)

Flop: (Pott = 50)

A :spade: K :spade: T :diamond:.

Jag har alltså floppat nötfärg+hålstegdrag. Fi1 betar ut 50. Fi2 re-raisar till 150. När det kommer till mig är potten alltså på 250.

Hur ska jag agera i detta läge? Fi1 kan ju ha stål, men Fi2 visar ju stor styrka i att re-raisa en (relativt) tight preflophöjare, han har mest troligt en made hand. Frågan är bara hur bra? QJ är ingen omöjlighet. Men, han kan även ha KT/AT/Ax/Kx (okej, Kx är i sämsta laget). Jag vet inte hur stor chansen är att han bluffar i detta läge. Liten, tror jag.

Jag ställde in för ca 550 tot, alltså en raise på 400.

Fi1 foldade relativt snabbt, Fi2 stekte ett tag och synade.

Hur borde jag spelat denna hand? Min tanke är att om jag bara synar så kan jag få med Fi1 och således få bättre odds. Risken är att jag tvingas lägga på turn om jag sedan ej får tillräckliga odds för att ställa in. Dessutom vill jag gärna ha potten här och nu, om jag kan få den. Men om jag får syn gråter jag inte, jag har ju massor med outs mot alla händer.

Jag vet inte. Jag tycker att detta spel är bra om:

1) Både Fi1 och Fi2 synar (dock ett ganska otroligt scenario då Fi2 knappast sitter på drag, Js9s är väl den enda draghanden han skulle eventuell kunna ha).

2) Både Fi1 och Fi2 foldar. De vet ju att jag lika gärna kan ha QsJs som K2o. Får jag Fi1/Fi2 att lägga tvåpar anser jag detta vara ett bra spel - får jag inte det, dåligt?

Jag tycker att syn är bra om:

1) Fi1 synar.

2) Fi1 ställer in och får syn av Fi2.

Jag vet inte. Det känns som om jag valde den enkla utvägen i denna hand och bara smetade in. Känns inte direkt som optimalt spel.

Sorry för en lång och rätt osammanhängande post. Men jag vill gärna ha lite diskussion kring mitt spel denna hand, samt i allmänhet med starka drag med djupa stackar. (Nu var stackarna i fråga 200-400xBB).

Resultat följer.

* RP, lite kortare - QoS *

* RRP, korrekt ordföljd - parre *

• 3 weeks later...
Postad

Lägg dig före floppen , med en sånt löst bord så spelar du bara bra händer och drar in deras stålar och njuter av dom senare på kvällen då ni rör er mot krogen eller nått ;) Ne men allvarligt , jag känner igen det från home games att det brukar bli riktigt tomte spel ofta och alla slaskar in med alla kort. Men spela bra kort så slipper du beslutet. :heart:

Postad

Tre anledningar enligt mig varför syn är rätt:

1. I det här läget behöver du inte vara rädd för en reraise efter dig. En anledning i vanliga fall att trycka in degen där kan vara att skrämma ut den första motståndaren för att hamna solo mot raisaren, och det vill du inte nu. Ifall det nu reraisas efter dig så kan du med större framgång trycka in degen när turen kommer till dig igen, då dina odds för att göra detta förbättrats ytterligare.

2. Du vet egentligen inte vad de har, och de vet inte vad du har. En syn från dig i det läget (om du inte har en sjukt slaskig image) kan vittna om styrka och skrämma dem, vilket kan erbjuda andra möjligheter på turnen även om du inte skulle träffa. Du kanske ser läge då de visar svaghet för en semibluff av klass! (om Fi2 nu är en så tight spelare som du skriver så kanske han kan lägga AT rent av för rädsla av stegen? Din syn på floppen kanske skriver QJs själv.)

3. Du kanske inte får så dåliga odds på turnen som du tror. Om du nu inte kan semibluffa, och du skulle få katastrofalt värdelösa odds, så kan du kanske släppa handen?