Gå till innehåll

hur hantera pengar?


StKas

Recommended Posts

Hej, jag har spelat poker (främst internetpoker) i snart 6 år. Jag har i omgångar satt in pengar, 1000-5000 SEK. Totalt sett ligger jag troligen minus med ett par tusen. Problemet är och har varit att jag spelat för höga nivåer och då särskilt när jag försökt vinna tillbaka förlorade pengar (japp, spelberoende varning).

 

Jag har sedan någon månad tillbaka försökt använda mig av ett bank-management. Jag bestämde att min spelrulle skulle vara 5 000 SEK. Alltså mitt startkapital, som ska gå till både sportsbetting och poker, live och via nätet.

 

Men vad ska jag ha för bankrulle (jag är ingen haj men absolut inte heller usel, jag är en vinnande spelare i lägre nivåer, för mig 0.1-0.20-0.5.1.)

 

Hur ska jag förhålla mig? Hur många procent av bankrullen ska jag kunna riskera per cashgame, s&g, mtt, omaha,head-up etc.

 

När ska man sedan lämna ett bord vid ett cahsgame? Om jag exempelvis går in med 50 USD på ett 0.25-0.5 bord är det lämpligt att avbryta vid någon nivå?

 

Hur mkt ska jag ha råd att förlora av bankrullen per dag?

 

Hur mkt ska jag vinna innan det är dags att sluta?

 

Hur gör ni?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag haft problem med att hålla mig till rullen, som sagt är jag faktiskt lite spelberoende. Men jag vill kunna fortsätta men då behöver jag verkligen struktur vilket jag hoppas ni har förslag på att ge!

 

Mvh

 

StKas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börja på förslagsvis på nl20 (0.1-0.2) och spela där tills du vunnit ihop 30 inköp för nivån över eller droppat så du har 30 inköp till nivån under. undvik sportsbetting. frångå aldrig rullekraven. sätt en lämplig stoploss. undvik tilt.

 

lättare sagt än gjort osv men gl iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börja på förslagsvis på nl20 (0.1-0.2) och spela där tills du vunnit ihop 30 inköp för nivån över eller droppat så du har 30 inköp till nivån under. undvik sportsbetting. frångå aldrig rullekraven. sätt en lämplig stoploss. undvik tilt.

 

lättare sagt än gjort osv men gl iaf.

 

vad är en lämplig stoploss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså, det måste du ju fatta själv att den måste vara snävare för folk som har tiltproblem.

mindre bankrulle -> mindre stoploss

 

Ja, det är klart jag fattar. I första hand ställde jag faktiskt frågan för grabbens som frågades skull. Hur skall han ha koll på vad som är ungefär rimligt?

 

I andra hand var det för att checka läget var ni andra ligger nånstans i stoploss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in 3-4000 kr på Svenska Spel, spela 0,5/1 kr med 100 BB inköp och fyll i en stoploss på 300 kr/dag. Alltid segt att slå i en stoploss, men grymt mycket jobbigare att skjuta iväg en rulle. Går det bra så kommer du ju i framtiden kunna gå upp i nivå och höja stoplossen, men stressa inte.

 

Har själv en del tiltproblem och svårt å quitta när jag är back, så SvS är grymt bra då det är enda klienten vad jag vet där man kan ställa in stoploss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in 3-4000 kr på Svenska Spel, spela 0,5/1 kr med 100 BB inköp och fyll i en stoploss på 300 kr/dag. Alltid segt att slå i en stoploss, men grymt mycket jobbigare att skjuta iväg en rulle. Går det bra så kommer du ju i framtiden kunna gå upp i nivå och höja stoplossen, men stressa inte.

 

Har själv en del tiltproblem och svårt å quitta när jag är back, så SvS är grymt bra då det är enda klienten vad jag vet där man kan ställa in stoploss.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ad har ni själva för stoploss?

 

Mvh

 

StKas

 

Numera 6 fulla inköp men har vid oräkneligt antal tillfället bränt av 10-15 inköp på en kväll. Rekordet ligger på 35 inköp back på 1,5 timme och 800 händer. Inga skott alltså, allt på samma nivå. Borde nästan vara någon form av rekord, svårt att lyckas med även om man verkligen försöker.

 

Anyway, med dessa exempel ville jag illustrera vikten av stopp-loss.

 

 

Btw: Att vara spelberoende är du knappast ensam om du PF. Därmed inte sagt att det är bra.... gäller väl främst att kontrollera det så det inte landar i ett missbruk där man t.ex. bränner av 35 inköp ;).

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max 5% per bord är väl standard för cash game.

 

 

Ja, jag har kört det innan, men är lite tveksam om det håller. Vad har ni för erfarenheter?

 

Sen undrar jag hur ni gör med vinter. Hur mycket tar ni ut och använder i vanliga livet, alltså utanför er pokerrulle.

 

Man vill ju samtidigt bygga rullen samtidigt som man får lite användning för pengarna i vardagen.

 

Mvh

 

StKas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt in 3-4000 kr på Svenska Spel, spela 0,5/1 kr med 100 BB inköp och fyll i en stoploss på 300 kr/dag. Alltid segt att slå i en stoploss, men grymt mycket jobbigare att skjuta iväg en rulle. Går det bra så kommer du ju i framtiden kunna gå upp i nivå och höja stoplossen, men stressa inte.

 

Har själv en del tiltproblem och svårt å quitta när jag är back, så SvS är grymt bra då det är enda klienten vad jag vet där man kan ställa in stoploss.

 

 

Varför lira med ett halvt inköp?

 

Ingen dryg fråga eller så, bara undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför lira med ett halvt inköp?

 

Ingen dryg fråga eller så, bara undrar.

 

Ingen koll på OP:s kompetens och tycker det finns så många som misshandlar 200 BB-inköp så tycker det är bättre att rekommendera 100 BB-inköp, vilket ändå är standard i NLTH. Dessutom passade det bättre med hans pengar han vill stoppa in som rulle, om han inte vill gå ner på 0,25/0,50 kr.

 

Personligen är jag heltidsspelare på SvS, spelar mest 5/10 och försöker ta mig upp lite i stakes nu. Håller 16 BB/100 på de senaste 100K händerna men jag känner mig ibland lite vilse när det blir för djupt spel mot aggressiva duktiga regs. Kan även bli jobbigt att hålla potcontroll-linjer mot tokbluffiga fiskar om båda är djupa. Och i vissa lägen kan det va lättare att få in 100 BB om man inte är så djupa, djupa stackar kräver ofta mer pot controll vilket kan göra att man går miste om värde med topparet tex. Blev lite spridda lösa tankar här men det handlar väl mest om att jag är mest bekväm med hundra big blinds. På de lägsta nivåerna kanske mina tankar inte är lika applicerbara och det är bättre att alltid sitta djupt om man är hyfsat kompetent, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...