Gå till innehåll

Bör man byta bolag?


Kippe1000

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har ganska nyligen upptäckt det här forumet, och det har varit en enormt bra informationskälla tycker jag. Känner att jag fått oerhört mycket tips genom att läsa igenom trådar här.

Jag måste säga att jag är verkligen grymt imponerad av att det är så många av er som är villiga att dela med er av er expertis och hjälpa oss andra som behöver det.

Stort tack till er alla !

 

Med det sagt så ska jag vidare till min fråga...

 

Jag har på senare tid börjat spela väldigt mycket poker, nu är det väl ca 4 timmar om dagen och det finns inget som tyder på att det kommer att minska.

På grund av att det blivit så mycket så har jag börjat fått allvarliga funderingar på att överge SvS och byta till ett bolag som erbjuder rakeback.

Saken är bara att jag inte har en aning om det verkligen kommer göra mig någon skillnad eftersom jag bara spelar på micro nivå just nu. ( 0,5/1 och 1/2 SEK )

Men dom många timmarna kanske gör att det blir en del ändå...

 

Vad jag har förstått så har SvS lägst rake av allihopa, så det jag undrar är om jag verkligen kommer att tjäna på att byta bolag eller om det kvittar på en så låg nivå som jag spelar.

Jag vet inte riktigt vilken information ni kan tänkas behöva för att svara på det. Men era åsikter hade varit väldigt uppskattat.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du ska byta så ska det inte vara för rakeback. Det är ganska svårt att få mer än 50% (vilket motsvarar SvS, iaf cashgames) om man spelar på dina nivåer.

Däremot bör du fundera på byta i syfte att jaga bonusar. De kan ofta ge dig mer under en begränsad period. Sen får du hoppat runt och bonushora och när du kommit upp så att du rejkar lite mer kan du satsa på rakeback.

 

Vilka sajter som passar just dig och vilka bonusar som finns får du snoka runt lite för att ta reda på.

 

Lycka till! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska ta och kolla lite vad som erbjuds, verkar lite segt och byta sajt så ofta bara, men kan det ju kanske vara värt om bonusen är bra förstås. Brukar det inte vara så i så fall att man måste omsätta bonuspengarna ett visst antal gånger för att kunna ta ut dom ?

 

På de flesta sajter får man poäng medan man spelar. Basically så är det så att du får mer poäng ju mer du rejkar. När du har kommit upp i en viss poäng får du ut bonusen.

Vissa sajter har så att du kan få ut den i flera omgångar, andra i bara två eller tre omgångar, men det får du kolla på respektive sajt.

 

Räkna ut hur mycket varje poäng motsvarar i rake (brukar stå på hemsidan också) för att räkna ut hur mycket bonusen är värd i rake % så märker du snabbt vilka bonusar som är enkla att klara och vilka som inte är det. Ju högre % desto enklare givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min högst personliga uppfattning angående rakeback/bonusar är att du tidigt i din pokerkarriär ofta står inför valet att antingen fokusera på att lära dig att spela gedigen, bra, vinnande poker eller så väljer du vägen där du spelar ett plus minus 0-spel i höga kvantiteter för att leva på rakeback och bonusar. Jag skulle i alla avseenden rekomendera det förstnämnda då det senare är bland det absolut mest intelligensbefriade och tråkiga man kan ge sig in på! Att veta att man måste plöja igenom 100k händer en månad för att fylla kvoten kan ju få vem som helst att spy!

 

Så mitt tips är fokusera främst på pokern, se rakebacken och eventuella bonusar som just rena BONUSAR och låt inte dessa inverka på ditt spelande. När du sedan lyfter ditt spel till högre nivåer och eventuellt börjar multitabla och spela stora kvantiteter händer kan du börja fundera på att fixa en bra rakebackdeal.

 

Personligen så tycker jag att SvS klient är en av de absolut sämsta pokersiterna som existerar av många anledningar, men det handlar i första hand om tycke och smak, de riktilinjer de måste följa och deras sätt att hantera incidenter. sett ur din synvinkel är det säkert ett bra val iom deras låga rake och höga värde, hittar du en bättre deal på någon annan site kommer det vara en högst marginell förbättring tror jag.

 

Lycka till med pokern!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen motsägelse i att bonushora och att lära sig "att spela gedigen, bra, vinnande poker". För mig fungerade det att göra båda sakerna samtidigt. Nu har jag dock betat av 50-60 sajter och har landat hos den sajt jag tycker bäst om och där jag har rakeback.

 

Vet inte om jag får länka hit, men det här är en ganska bra start för bonushorande: http://www.bonuswhores.com/

 

Moderatorerna får ta bort det om det inte är godkänt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tänkte undvika att svara på din fråga :)

 

Tycker absolut det är värt att kolla upp rakeback/bonus på olika sidor. Jag ser absolut inte hur bonusar skulle vara så mycket bättre än rakeback, jag tycker precis tvärtom, och tycker att du ska kolla upp det spåret om du kommer fram till att du vill byta från SvS. Förstår inte hur detta skulle påverka ditt spel negativt öht. Om man byter sajt finns det ju absolut ingen anledning att "skänka" bort sin rake...

 

Har som sagt ingen aning om din egentliga fråga, men det finns ju fördelar med ett byte av nätverk (trafikmässiga inte minst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen motsägelse i att bonushora och att lära sig "att spela gedigen, bra, vinnande poker". För mig fungerade det att göra båda sakerna samtidigt. Nu har jag dock betat av 50-60 sajter och har landat hos den sajt jag tycker bäst om och där jag har rakeback.

 

Vet inte om jag får länka hit, men det här är en ganska bra start för bonushorande: http://www.bonuswhores.com/

 

Moderatorerna får ta bort det om det inte är godkänt...

 

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och de flesta pokerspelare jag talat med håller med om detta. När du tex deltar i ett rakerace eller ska "grinda ihop" en bonus där du måste spela igenom ett X antal händer under en begränsad tid så upplever väldigt många att fokus tas ifrån själva spelandet och läggs i stället på att klara av att spela så många händer som möjligt.

Personligen måste jag vara motvired, sugen och inspirerad för att spela mitt a-game. Dessutom kan det ju knappast råda något tvivel att för att generallisera så får du ju alltid försaka lite kvalitet i ditt spel ju fler bord du multitablar iom att det trots allt existerar en tidsbegränsning!

 

Personligen så spelar jag aldrig rakerace eller bonusar längre, då jag helt enkelt har insett att en enda halvdålig sittning kan kosta mer än vad som finns att vinna. Självklart blir ju rakerace, bonusar och rakeback intressantare ju lägre nivå du spelar på av förklarliga anledningar, men likförbannat tror jag det är väldigt många som lurar sig själva genom att för sakens skull plöja sig igenom ett x antal tusen händer som de kanske egentligen inte skulle ha spelat om det inte hade varit för bonusens etc skull!

 

Klarar du av att sätta dig ner och verkligen spela ditt a-game i varje enskild hand när du vet att du ska plöja igenom 30 000 händer inom 3 veckor så kan jag inte annat än erkänna att jag blir verkligt imponerad av den enorma diciplin du följdaktligen måste besitta och jag önskar att jag också hade den. För mig är poker ett enormt psykologiskt spel och när jag känner mig motiverad, sugen, utvilad och på topp så vet jag att jag kan spela helt fantastiskt bra poker, de gånger däremot som jag sätter mig ner utan motivation och spelar för att "jag måste" tappar jag väldigt mycket edge!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en del intressanta påstående här jag skulle vilja ha lite klarhet i...

 

Självklart blir ju rakerace, bonusar och rakeback intressantare ju lägre nivå du spelar på av förklarliga anledningar

Jag spelar ju på en väldigt låg nivå, så det känns ju som att det kan träffa mig ganska väl.

 

Klarar du av att sätta dig ner och verkligen spela ditt a-game i varje enskild hand när du vet att du ska plöja igenom 30 000 händer inom 3 veckor så kan jag inte annat än erkänna att jag blir verkligt imponerad av den enorma diciplin du följdaktligen måste besitta och jag önskar att jag också hade den.

Ska jag vara ärlig så har jag absolut ingen koll på hur många händer man normalt (jag anser mig spela ganska normal ABC poker)

spelar på ett 4 timmars pass, och hur mycket tid 30.000 händer tar. Och räknas att folda preflop som att spela en hand?

Vore kul att få lite klarhet i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en del intressanta påstående här jag skulle vilja ha lite klarhet i...

 

 

Jag spelar ju på en väldigt låg nivå, så det känns ju som att det kan träffa mig ganska väl.

 

 

Ska jag vara ärlig så har jag absolut ingen koll på hur många händer man normalt (jag anser mig spela ganska normal ABC poker)

spelar på ett 4 timmars pass, och hur mycket tid 30.000 händer tar. Och räknas att folda preflop som att spela en hand?

Vore kul att få lite klarhet i det.

 

Nu var ju just denna post en replik till agent coopers inlägg, men jag ska försöka att besvara dina frågor.

 

Hur många händer just DU spelar beror ju på en stor mängd faktorer. Hur många bord spelar du samtidigt, spelar du Hu, short handed eller full ring-games, är det ett snabbt eller långsamt bord (dvs tar du och övriga spelare lång tid på sig för varje beslut), tight eller löst bord, spelar du Hold'em eller Omaha, Nl eller Fl? Så den frågan är tyvärr helt omöjlig att besvara! Som en enormt grov uppskattning för att du ens ska få ett humm så kan man väl säga att du förmodligen kommer spela någonstans mellan 50 och 100 händer per timme och bord beroende på dessa faktorer (foldade händer inräknat)!

 

Att folda en hand räknas naturligtvis in som ren statistik, men för att tex få rakeback eller lyfta en bonus så är det ju bara spelade händer där du betalat rake som räknas av ganska självklara skäl! Rake betalar du bara i händer som du spelar och har bidragit till potten i och det måste dessutom till en flopp för att rake skall tas ut! Denna rake tas direkt ur potten och cappar olika på olika sajter och olika nivåer. Procentsatsen som tas ut i rake kan variera liksom cappen (maxbelopp som tas), men oftast ligger den runt 2-3 dollar på de högre nivåerna och betydligt lägre på de lägre nivåerna! Eftersom rakeback betyder att du får tillbaka en viss % av den avgift du betalar till sidan i form av rake, så är det ju så att ju mer du får tillbaka, desto mer har du betalat och vice versa!

 

Som jag sa tidigare så tycker jag att rakerace och bonusar är helt ok om de inte påverkar ens spel negativt, vilket naturligtvis är upp till var och en att avgöra! Det innebär i praktiken att du måste spela igenom ett minimum av rejkade händer inom en viss tidsram. Kan du skrida till verket med glädje och entusiasm och spela fokuserad och bra poker med vetskapen att du MÅSTE spela tex ca 40 timmar de närmsta 2 veckorna (påhittat exempel), så är det bara att signa upp och köra! Vissa bonusar betalas ut i små steg efter vart, men andra kräver att du verkligen spelar ut hela bonusen för att få någonting över huvud taget så spelar du då bara 99% av de händer som behövs så får du ingenting alls och bonusen förfaller!

 

SvS som verkar vara den site du för tillfället spelar på har en unikt låg rake (pga att de är i den unika situation som de är i på marknaden, statligt ägda, hårt reglerade, endast öppen för svenskar osv), vilket renderar i att det ligger i hyfsad paritet med att spela på en "normal" pokersite med hyfsad rakebackdeal, så förutsatt att du gillar klienten, utbudet, motståndet och det som SvS i övrigt erbjuder så kan du med gott samvete fortsätta spela där! Förenklat så kan man ju konstatera att betala hälften så mycket rake på SvS utan rakeback eller betala dubbelt så mycket rake på "Full Milf Poker" och få tillbaka häften av det vid månadens slut renderar i samma slutresultat!

 

Om du nu som en naturlig utveckling i din pokerkarriär vill vidga dina vyer och skapa konton på andra siter vilket du garanterat kommer göra för eller senare om du kommer att fortsätta spela, så ska du ju naturligtvis se till att försöka få så bra rakeback-deal som möjligt i de olika nätverk som du väljer att skapa konto på.

Som utvecklingen ser ut att gå åt i dagsläget så ser det dock ut som pokersiterna själva börjat förstå vilken knivig situation de försatt sig själva i iom att olika siter bjudit över varandra i rakeback-dealer för att attrahera kunderna och utvecklingen går nog i ganska tydlig riktning mot ett avvecklande av rakeback i den form som varit där man ger en återbäring i form av rena pengar och kommer nog övergå mer och mer till de olika form av bonussystem där du som spelare i stället får så kallade loyalty-points som du kan använda för att köpa in dig i olika turneringar eller köpa produkter, upplevelser eller cahbonusar. många av siterna använder sig redan av detta system i olika utsträckning (tex PokerStars, Full Tilt och PartyPoker). Full Tilt kombinerar dessutom poängsystemet med en 27% ren cashback om jag inte minns fel.

Visst finns det fortfarande möjlighet att relativt enkelt få 50-60% rakeback på vissa siter (tex ett gäng i Ongames nätverk), men personligen tror jag att det kommer försvinna mer och mer.

 

Hoppas detta i hyfsad mån besvarade dina frågor och lycka till med pokrandet!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

SvS som verkar vara den site du för tillfället spelar på har en unikt låg rake (pga att de är i den unika situation som de är i på marknaden, statligt ägda, hårt reglerade, endast öppen för svenskar osv), vilket renderar i att det ligger i hyfsad paritet med att spela på en "normal" pokersite med hyfsad rakebackdeal, så förutsatt att du gillar klienten, utbudet, motståndet och det som SvS i övrigt erbjuder så kan du med gott samvete fortsätta spela där! Förenklat så kan man ju konstatera att betala hälften så mycket rake på SvS utan rakeback eller betala dubbelt så mycket rake på "Full Milf Poker" och få tillbaka häften av det vid månadens slut renderar i samma slutresultat!

 

Om du nu som en naturlig utveckling i din pokerkarriär vill vidga dina vyer och skapa konton på andra siter vilket du garanterat kommer göra för eller senare om du kommer att fortsätta spela, så ska du ju naturligtvis se till att försöka få så bra rakeback-deal som möjligt i de olika nätverk som du väljer att skapa konto på.

 

 

+1 på detta.

 

Sen förstår jag inte varför Förre drar på massa negativt om bonusar. Är väl helt klart en väg att gå om man vill byta sajt, dvs att bonushora runt. Men håller med TS om att det är meckigt att hålla på o skapa nya konton hela tiden. Rakeback och rakerace är ju också två vitt skilda saker. I grunden nåt negativt, men det ska ju inte du som enskild spelare behöva ta ansvar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uniktnamn,

 

Rakerace är förödande för ens spel, helt klart! Nu var det dock bonusar och rakeback jag skrev om.

 

Med flat rakeback spelar det ingen roll hur många händer man spelar, man får ändå samma procent av raken tillbaka.

 

De flesta bonusar har generösa tidsbegränsningar för att clearas. Sällan har jag känt någon tidspress.

 

Alltså, varken rakeback eller bonusar orsakar tidspress. Istället kan man spela när man är utvilad och motiverad samtidigt som dessa extra pengar tickar in på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...