Gå till innehåll

vs 3bet call%


ignored

Recommended Posts

Hur viktig är denna statistik?

 

På vilket sätt ska jag använda den?

 

Med vilka händer synar ni 3bet med 200bb djupa mot FI med 10% 3bet call% som spelar vpip24/pfr19/3bet10 på 5manna om ni sitter i position?

 

Anledningen till tråden är att jag tror jag synar alldeles för mycket. Är fold/4bet mycket bättre spel? Vad säger ni?

 

Vad har ni för synpunkter och tankar runt detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser det såhär. mot en som foldar mot många 3bets försöker jag höja mer bluffar som t ex 89s och liknande eftersom händer som AT, KQ och sånt inte står så bra mot deras range när de väl synar ändå om det är nån som har 80% fold to 3bet. mot nån som däremot aldrig foldar mot 3bets gör jag tvärt om och har en bredare värderange och bluffar inte lika ofta.

 

när det gäller vad man själv borde syna på vet jag inte riktigt. jag är alldeles för tight mot 3bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret måste ju i högsta grad bli personberoende. Om du tror att du har att göra med en spelare som tänker och justerar sig så måste du förmodligen hålla ner din 3bets-range mer eftersom den andre annars kommer att läsa dig och börja fyrbeta eller åtminstone syna dig mer. Mot en spelare som bara har en tendens att försöka sno mycket från sena pos - höj frekvensen. Men tänk på din table image och att även folk som inte observerar mellan sessioner eller tar notes ändå ofta kommer att lägga märke till om du trebetar mycket på ett visst bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret måste ju i högsta grad bli personberoende. Om du tror att du har att göra med en spelare som tänker och justerar sig så måste du förmodligen hålla ner din 3bets-range mer eftersom den andre annars kommer att läsa dig och börja fyrbeta eller åtminstone syna dig mer. Mot en spelare som bara har en tendens att försöka sno mycket från sena pos - höj frekvensen. Men tänk på din table image och att även folk som inte observerar mellan sessioner eller tar notes ändå ofta kommer att lägga märke till om du trebetar mycket på ett visst bord.

 

Hej!

 

Men om jag har för hög vs 3bet Call% så borde det vara jag som synar för många 3bets? Hur ska man då tänka, borde man inte mixa in mer 4bet eller fold istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar dig rätt så undrar du vad du kan syna med i position mot en motståndare som trebettar 10% preflopp..? Fi är superaggressiv, 10% trebett över ett väsentligt antal spelade händer är en bred range, han är därute med typ 77+,A9s+,KTs+,QTs+,AJo+.

 

Om du synar och/eller fyrbettar med de övre 5% dvs 88+,ATs+,KQs,AKo så borde du rent matematiskt ligga före de flesta av hans händer.

 

Nu är ju inte poker bara matematik så frågan är vad Fi gör mot en fyrbett eller efter din syn när floppen faller. Ju bättre du tycker att du spelar mot den specifika spelaren postflopp desto mer syner kan du ta med ovanstående range. Undantaget tycker jag kanske är AK som jag föredrar att trycka Allin med för att få FE och för att se alla 5 så att den ska komma till sin rätt. Handen är en bitch att få in mer pengar med, om man inte är slagen, på en flopp med A eller K. Och att spela vidare utan träff på valfri flopp med en prefloppaggressor som trebettat mig...

Mot en kille som sitter och trebettar mig 10 % så är AK en given tryckhand, har han AA eller KK när det finns 6 kort att bilda paren med - more power to him. Mot alla andra händer så finns det tillräckligt med mos inne för att kompensera när han synar med sina underpar. Med hans range så borde han ofta tvingas lägga den bästa handen (om han inte är helt galen och då tar du hans pengar i vilket fall förr eller senare) och ibland så kommer han kanske att syna med något klart sämre. Det maskerar dessutom de gånger du trycker med AA/KK pre.

 

Att regelmässigt trycka med AK är förståss horribelt med 200 bb stackar men mot den här spelaren så tycker jag det är försvarbart.

 

Äsch för trött för detta, hoppas jag inte gjorde saker värre med mitt förvirrade svar. GlHf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, skulle vilja tillägga ngr av mina erfarenheter..

Använder du Holdem Manager? Om du gör det så kan du se från vilka positioner denna spelare 3 bettar. Du pratar om positions spel på 5 manna bord.. dvs det finns två olika scenario för dig:

1 - Det ena är R från UTG från din sida och SB elr BB 3 bettar dig. Här skulle jag vara betydligt mer försiktig att syna ngn hand än i scenario 2. Han kanske har 3 bet 5% mot en R från UTG.

2 - dvs du R från cutoff eller D, då din Fi eventuellt läser din R som en blindsteal och kommer 3 betta dig BETYDLIGT lösare, kanske upp till 15%-20%. Här kan du syna/alt 4 betta mkt lösare.

 

Faktorer att lägga till denna ekvation är ju hur tight DU spelar och hur hög Blindsteal DU har eftersom du kan utgå från att han har dessa stats..

 

Som jag nämnde i början, HM vs Poker Tracker 3, så kan HM urskilja position på 3bets, jag har använt PT3 (PT2) under större delan av min karriär o bytte för cirka 1 år sen till HM. Jag märkte direkt denna enorma skillnad. En kille som jag tyckte 3 bettade löst med PT3 hade helt annorlunda stats i HM pga av att hans 3 bet spel mot blindsteals var väldigt löst men han va ganska tight på alla andra positioner, tex 3 bet från D 4%... 3 bet från SB o BB 17%!!!! Detta e viktigt att se upp med!

 

Mkt intressant tråd då 3 bet 4 bet spel blir viktigare o viktigare ju mer grinders som ska ha sin del av kakan :)

 

Mvh

PJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...