Gå till innehåll

NUTFOLD- spelar ihop studiepengar och reskassor

Recommended Posts

Postad

God kväll!

Jag tänkte starta en dagbok här för att utvecklas i mitt spel, slänga upp nån hand och kanske berätta en och annan anekdot från min vardag.

Är väl ganska mån om att förbli anonym, åtminstone för ett tag framöver. Så om någon lurkar ut vem jag är, eller vad jag har för nick, plz pm istället för att outa mig. Jaix vad paranoid jag är :)

Hursom, jag är i låga 20-årsåldern och pluggar uni. Lever rövare på helgerna och spelar poker då jag hinner mellan pluggandet och festandet.

Är väl reg på 2,5/5 svs, även om många av de duktiga regsen här på pf tycker jag är fisk. Går ju plus åtminstone och ligger och skaver mellan 5k och 15k per månad. Har nog ok bb/100 ändå eftersom det sällan blir mer än 20k händer i månaden. Spelar förövrigt 100bb som standard numer, känner att jag behärskar det bättre. Spelar givetvis shorthanded, men mixar in lite Hu då och då. Enstaka 5/10-skott förekommer vid värde, men inte för ofta eftersom min rulle inte växer lika fort som mina vinster. Cashar alltså ut en del av vinsten varje månad. Rullen är för närvarande på 23k, så är lagom rullad för 2/5 känns det.

Spelar fortfarande stenålderstyle, dvs utan PT eller HM. Jobbar feeling och notes istället. När kommer HM till boss förresten? utan HHconverter alltså.

Hoppas nu på postiv dagboksrigg även om månaden startat bra!

Avslutar dagen med ett plus på 2000 kr

Vilket ger mig ett månadsresultat på 8600 kr

Postad

SÅDÄRJA!

Nu lägger vi tentaperioden bakom och satsar på kommande nolle-/fadderperiod istället! Skrev sista tentan idag, reultaten anslogs direkt. Givetvis godkänd.:-)

Poppar upp svs och tre bord när jag kommer hem. Belönas direkt i form av KK vs QQ AIP och en turnad färg några nävar senare. Nöjd med 700 upp för dagen på en kvarts spel. Med en timlön på nästan 3k stänger jag ner för att sova och hitta energi till le grande finale: Tentafesten ikväll!

Det går givetvis inte, menar, allt kan ju inte gå ens väg under dagen och bor man i korridor försvinner många möjligheter till att sova middag. Så för köra på utgång rätt så rostig ikväll. Nåväl, hittar man sig en dam och drar sig tillbaka med under anständig tid så tycker jag att dagen är fullbordad 8-)

Sätter mig ner på några bord nu för att se om man kan hitta plusset på över tusenlappen för dagen. Önska mig lycka till!

Postad
gl.

Vad pluggar du?

Pluggar till läkare.

Hittade ett par hunkor till, men det saknas fortfarande en för att spräcka tusingen upp för dagen. Men är ju snart dags att röra sig mot förfesten så får snabba på med den där sista nu.

Postad

Hoppsan! Där small det till och dagen slutar på 1666 kr.

Det innebär 10k för månaden hittils. Välkommet för min del då december vart ganska tung och det kommer inte bli mkt lirat kommande veckor då det är nollning/fadderverksamhet.

Har för avsikt att langa lite nävar jag funderar över, men behövs inte än när man har variansen på sin sida :-)

Postad
Gl, kommer spana in denna! Vill du gå ut med nick?

Sjukt vad 2.5/5 dagböcker det tillkommit på sistone förresten, lite oroväckande faktiskt.

Tacktack! Trevligt att höra. Outar inte gärna mitt nick, inte än på ett tag iaf.

Kommer förmodligen komma en liten lista på mina luckor i helgen på sånt jag inte riktigt behärskar och behöver jobba på. Kan nog vara lärorikt.

Postad

Hursom, jag är i låga 20-årsåldern och pluggar uni. Lever rövare på helgerna och spelar poker då jag hinner mellan pluggandet och festandet.

Är väl reg på 2,5/5 svs, även om många av de duktiga regsen här på pf tycker jag är fisk. Går ju plus åtminstone och ligger och skaver mellan 5k och 15k per månad. Har nog ok bb/100 ändå eftersom det sällan blir mer än 20k händer i månaden. Spelar givetvis shorthanded, men mixar in lite Hu då och då. Enstaka 5/10-skott förekommer vid värde, men inte för ofta eftersom min rulle inte växer lika fort som mina vinster

Sick , är du och jag samma person? Låter exakt som jag iallafall. GLGL !

Postad
Spelar fortfarande stenålderstyle, dvs utan PT eller HM. Jobbar feeling och notes istället. När kommer HM till boss förresten? utan HHconverter alltså.

Holdem Manager funkar numera bra till boss.

Good Luck!

Postad

FUCK!

Gick hem ensam igår, råbakis idag och tappade runt tusingen på svs.

Ställer mig på 9000 för månaden igen.

Råtilt nu och inget mer spel. Tappade en pott på 600 bb i en HU-match där pengarna hade åkt in på river oavsett kort. Givetvis hittar han tre outaren. Fy fan!

Anser att jag har ett ok A-game, men när jag är damptiltad (utdragen i stora potter) eller smygtiltad (ingen viker för c-bet, du får walk när du sitter med premium osv), men mitt b- och c-game är inte vackra. Måste verkligen jobba på den biten. Ett sätt är att stänga ner skiten nu och göra nåt annat. Så får det bli.

• 3 weeks later...
Postad

Hej!

Ber om ursäkt för min frånvaro. Men pokern har gått sämre än någonsin senaste två veckorna. Tappat ungefär 7k under denna tid. Och eftersom jag inte ville ha en whinebok har jag således låtit bli att skriva nåt.

Månaden slutar alltså 4k upp, och jag är mycket missnöjd med detta. Samtidigt har jag gått back 3/4 veckor, så det kunde varit värre. Men tilt kombinerat med 10^5 kr under EV och diverse skott innebär att jag till stor del (hälften uppskattar jag) kunnat påverka min utgång själv.

Med detta som bakgrund sätter jag upp mina mål för februari:

+> 10K

INTE tilta!

INTE hjältesyna som ett mongo

Lägga lite mer aktiv tid på att utvecklas i spelet (kommer komma en lista på mina luckor som jag ska ta i tu med)

Tänka mer på vilka som sitter på mitt bord, kanske undvika vissa och söka upp andra lite mer.

Motivation, för att nå mina mål:

http://moneybin.at.infoseek.co.jp/nobodysspendingfool.jpg

F.ö har jag haft två förbannat roliga veckor under nollningen nu trots pokermisären.

Postad

Införskaffning av HM ska ske strax. Behöver bokföra mer seriöst.

Spelade endast 10k händer under jan. Och vann 4k. Är jag störd om jag får det till 8bb/100 händer? Eller hur ska man räkna? Och om det stämmer, så är det väl hygglig winrate trots motriggen jag haft. Isf borde jag verkligen pressa mer händer bara. Problemet är att jag trivs med två-tre bord och kolla en serie samtidigt, även om jag kan hantera 4-5 bord.

Nu kommer väl nån komma in och knäcka mig och säga att jag har en winrate på typ 0,8/100. Men då har jag iaf lärt mig nått nytt! Plz upplys mig

Postad
Om du vet att de duktiga regsen tycker du är dålig kanske det är bättre att outa nick så du får lite tips istället?

Hmm, tack för tipset. Ska tänka på saken, vill inte göra nåt förhastat. Tror dessutom att de dåliga regsen tycker jag är dålig också så...:roll:

Första passet för månade slutar nog ett BI ner. Men vad gör väl det? Tiltfri månad, så vinden vänder snart.

Postad

Sådärja!

1h och 20 min och 4 BI upp, dvs 2000 kr. Kändes skönt, harmoniskt och jag tiltade inte när jag blev utdragen. Dessa passen är de bästa, då man bara värdebettar hem alla pengar och vet att fisken synar det mesta. Tableselectade inte en sekund, var ju fisk fisk fisk överallt ikväll. Ger mig ändå nu, för jag tycker det är värt att avsluta och börja varje pass med en positiv känsla.

Är givetvis mäkta glad över alla check-syn-fiskar som man kan hitta på svs 2/5 kr, men undrar om jag nånsin ska kunna gå upp i nivå och göra större pengar. Är väl BE kanske med regsen eller sådär. Tycker iofs att 80% av alla regs på min nivå är rätt tighta och värdebettar hårt, lite som jag, så är ju oerhört tråkigt att spela emot 8-)

Förresten, jag spelar inte dum utan är dum på riktigt. Så kan inte bekräfta eller dementera ifall jag gjort rätt på uträkning angående mitt bb/100 för förra månaden.

Tänker såhär: 4000kr=800 vunna bb. 10k händer spelade. Så 800/(10000*100)=8. För isf så borde jag inse att jag faktiskt äger nivån, men spelar för få antal händer för att det verkligen ska lossna BR-vise. Snittar väl kanske 8k på 20k händer över senaste 10 månaderna. Så hjälp mig plz igen så jag vet:oops:

Postad
Sådärja!

Förresten, jag spelar inte dum utan är dum på riktigt. Så kan inte bekräfta eller dementera ifall jag gjort rätt på uträkning angående mitt bb/100 för förra månaden.

Tänker såhär: 4000kr=800 vunna bb. 10k händer spelade. Så 800/(10000*100)=8. För isf så borde jag inse att jag faktiskt äger nivån, men spelar för få antal händer för att det verkligen ska lossna BR-vise. Snittar väl kanske 8k på 20k händer över senaste 10 månaderna. Så hjälp mig plz igen så jag vet:oops:

Vet inte hur du får den uträkningen till 8.

men 800bb vunnet på 10k händer ger en bb/100 på 8 så du har rätt svar.

Postad
Vet inte hur du får den uträkningen till 8.

men 800bb vunnet på 10k händer ger en bb/100 på 8 så du har rätt svar.

Oj, menade såklart (10000/100)! Tack för input.

Lirat 1,5h precis och slutar en tusing upp, dvs 2 BI. Känns helt ok, även om det inte lossnar riktigt ordentligt. Hade dålig tajming när jag blufade för ett helt inköp och lite sådär. Men sånt händer ju.

HM är på G, så strax kommer jag langa nävar åt höger och vänster.

Månaden står på +300kr! Kan man ju inte vara annat än supernöjd med :-D

Kommer åka iväg till le Alps runt den 20:e feb, så vill få in mkt händer nu eftersom jag inte kommer spela där nere. Vore skönt att få springa bra innan också så man har lite reskassa.

Postad

Stänger ner förmiddagssessionen på -2BI. Innebär minus för månaden igen. Vad är felet? Varje set går upp mot färg osv. Hela tiden. Det lossnar inte.

Men ska inte göra detta till en whinebok. Ska inte heller tilta, så stängde ner skiten tills jag känner lugnet igen,

• 2 weeks later...
Postad

Inser själv vilken fattig dagbok detta är so far. Men det här är dödens månad. Precis vänt dock och ligger ett BI upp för månaden! Var väl nere och harvade på -7BI som mest. Inte så farlig i sig, men med tanke på hur januari slutade har denna streak kännts av hyggligt. Tiltar dock inte mycket, behåller lugnet och i de värre fallen apatin.

• 1 month later...
Postad

Well, tänkte göra en bejublad comeback här då!

Mars gick utmärkt för omväxlings skull och jag slutar 20.500 kr upp! Detta på ca 22.000 händer och jag är mycket nöjd med resultatet. Det flesta händerna på 2,5/5 kr med 100bb BI. Sprang hyggligt under hela månaden, riktigt skönt.

Tog ett par misslyckade skott på 5/10 också. Cashade ut en del, men hade annars haft rulle för 5/10 100bb. Tror dock jag inte skulle plussa nämvärt däruppe.

Vad tycker ni är största skillnaderna mellan 2/5 och 5/10?

Kommer f.ö lägga upp en lista på mina luckor snart så jag kan utvecklas lite igen!

Postad

Punkter att förbättra (spelteoretiskt dvs):

Haha :/. Inser plötsligt hur lite jag egentligen kan/är bra på. Lever mycket på att folk synar för mycket och bombar hårt när jag träffar brädan, typ. Synar iofs rätt mycket själv, men det är oftast när jag möter fisk som vips blir aggresiv och jag anar oråd.

Alltså, vill ju lära mig mer. Vad jag ska göra och ffa varför. Har väl sett runt tio olika CR-videos (inte många jag vet), läst en del böcker (som verkligen inte ger ett skit) och några artiklar som varit hyggliga. Men har fruktansvärt svårt att sovra ut vad som är vettig info och vad som inte är det. Så läser man från flera skribenter som menar att CR-instruktörerna i själva verket är förlorande, att artiklarna som har ett par år på nacken inte längre håller osv. Det lämnar mig i ett dödläge jag inte tycker om, eftersom jag inte har några jag känner och kan diskutera med, eller någon som är bättre (även om det inte hade vart svårt) som kan lära ut.

Så hur ska jag göra för att lära mig gedigen poker? Menar, plussade 20k på att bomba bra händer på 2.5/5 kr i mars (+sprang hyggligt). Men känns som att jag inte har någon annan grund att stå på än min känsla.

Menar, kan ju givetvis basic pottodds osv, så är inte där jag fallerar. Grejer jag inte kan/förstår är typ:

-3bets. Har förmodligen riktigt låg 3bets% då jag mest bombar bra liksom. Kan verkligen inte spela 3bettade potter. Får mest in det hela tiden post ändå när jag 3bettat.

-Syn av 3bets. Samma som ovan. Är KQs tillräckligt stark för att spela i trebettad pott på min nivå om jag träffar flopp? Hamnar alltid i svårigheter när jag inte har stål, vilket leder till att jag oftast viker mot 3bets även då jag tror jag kan/borde leda marginellt, men inte vill spela om stackar.

-Syna eller raisa? Varför det ena och varför det andra beroende på bordstextur?

-Syna raise (c/r) med relativt svaga händer som TPGK. När bluffar fi ofta och när flippar vi och när är vi ägda?

-Size på raise (både post och 4bets) Betta är ju aplätt. Men vad är rimlig raise? Säg att vi har set och FD ligger ute, vad är rimlig size på raise om fi bettar 6bb in i 9bb? Varför?

-Vad ska 4bettas och vad ska syna 3bets? När ska vi 4betta och när ska vi 4bestshova? Situationen är oftast QQ, JJ, AK, made hands som kan vara dominerade men ändå starka. Känner mig vilsen här.

Input någon? Spelar 100bb djupt oftast.

Inser att jag inte kan mycket. Helt enkelt därför jag ber om hjälp.