Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag är ny här på forumet och ny pokerspelare sedan en vecka.

Jag har börjat läsa The Theory of Poker och precis kommit till implicita odds och jag har en fråga angående dessa.

Såhär såg handen ut:

*** HOLE CARDS ***

Dealt to mse5568 Jack of SpadesQueen of Spades

yaqbpl: folds

agnihi: folds

Kozaa: folds

mse5568: calls $0.10

BumBumPoker: raises $0.20 to $0.30

apoena34: folds

xMICROSx: folds

csabifish66: folds

mse5568: calls $0.20

*** FLOP *** 5 of DiamondsKing of Spades5 of Spades

mse5568: checks

BumBumPoker: bets $0.30

mse5568: calls $0.30

*** TURN *** 5 of DiamondsKing of Spades5 of Spades4 of Hearts

BumBumPoker: bets $0.50

mse5568: calls $0.50

*** RIVER *** 5 of DiamondsKing of Spades5 of Spades4 of Hearts7 of Spades

BumBumPoker: checks

*** SHOW DOWN ***

mse5568: shows Jack of SpadesQueen of Spades (a flush, King high)

BumBumPoker: mucks hand (Ace of HeartsAce of Clubs])

mse5568 collected $2.25 from pot

Jag vet mitt pre-flop call antagligen var dumt och kanske mitt call efter floppen likaså.

Nu till min fråga: På turn var potten uppe i 1.30$ och min motståndare satsade 50c --> potten = 1.80$. Detta gav mig pottoddsen 3.6 - 1 och oddsen för ett flush draw är ca 4.1 - 1 vilket borde ha fått mig att folda. Jag, som som sagt precis börjat läsa kapitlet om implicita odds tänkte att eftersom min motståndare höjt alla tidigare satsningsrundorna så vore mina implicita odds ganska höga vilket rättfärdigade ett call från min sida. Var detta rätt beslut eller borde jag ha foldat? Vilka mer faktorer borde jag ha tagit hänsyn till?

Förlåt om det blev krångligt/för långt;-)

Postad

Från start till finish. Jag ogillar snarare din "första"-syn preflop snarare än att du synar höjningen preflop. Betten på floppen är så liten att du bör syna pga implicita odds. Det är ju egentligen bara KK hos motståndaren som vore katastrofal för din hand (jag ser inte K5 eller 55 som speciellt sannolika händer för motståndaren). Samma sak med turn att du bör nog syna på grund av implicita odds. Däremot tycker jag att du ska betta ut på river. Med tanke på hur du spelat fram till river är en tredje spader lite av ett skrämselkort och motståndaren checkar nog ofta ner som denne gjorde här. Det enda motståndaren slår och ganska sannolikt synar ett riverbet som inte är osannolik hand för dig är en kung.

Att jag rekommenderar bet från dig på river här är att din motståndare handdistribution kommer här ofta bestå av 2 par i kungar/femmor, eller kanske 2 par dam/femmor eller 2 par knekt/femmor som ofta kommer checka ner här.

Sedan om motståndarna synar för sällan när du bettar på river när en trolig flush kommer så bluffar man emellanåt när det tredje flushkortet kommer på river.

En varning dock, det är inte ALLTID så lyckat att jaga färg när bordet är parat.

Postad
Från start till finish. Jag ogillar snarare din "första"-syn preflop snarare än att du synar höjningen preflop. Betten på floppen är så liten att du bör syna pga implicita odds. Det är ju egentligen bara KK hos motståndaren som vore katastrofal för din hand (jag ser inte K5 eller 55 som speciellt sannolika händer för motståndaren). Samma sak med turn att du bör nog syna på grund av implicita odds. Däremot tycker jag att du ska betta ut på river. Med tanke på hur du spelat fram till river är en tredje spader lite av ett skrämselkort och motståndaren checkar nog ofta ner som denne gjorde här. Det enda motståndaren slår och ganska sannolikt synar ett riverbet som inte är osannolik hand för dig är en kung.

Att jag rekommenderar bet från dig på river här är att din motståndare handdistribution kommer här ofta bestå av 2 par i kungar/femmor, eller kanske 2 par dam/femmor eller 2 par knekt/femmor som ofta kommer checka ner här.

Sedan om motståndarna synar för sällan när du bettar på river när en trolig flush kommer så bluffar man emellanåt när det tredje flushkortet kommer på river.

En varning dock, det är inte ALLTID så lyckat att jaga färg när bordet är parat.

+1