Gå till innehåll

Hur funkar det här med potodds?


Untouchable_E

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har spelat poker ett tag nu, mest mot kompisar och det har inte handlat om några större summor. Nu ska jag ta steget in till internetpoker, men jag hade gärna velat veta lite mer innan jag gör det!

 

Har funderat litegrann på pottodds, och jag vill veta om jag hajjat det hela rätt!

 

Om vi säger att jag lirar mot en polare, det ligger 10 kr i potten, sen så höjer han med 20 kr. Då kostar det mig 20 kr för att ha en chans att vinna 30 kr, alltså hur ska jag räkna då? 30/20, 20/30 eller är jag helt ute och cyklar? Hursomhelst så borde jag i denna situation ha rätt dåliga odds, eller?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror alldeles på hur situationen ser ut, men låt oss säga att potten är 120kr och han bettar 40kr på floppen.

Du har färgdrag, dvs 9 outs att du träffar färgen som förhoppningsvis räcker för att vinna med.

 

Sannolikheten att du träffar färgen på turn är ca 19% (9/47), om du missar på turnen är sannolikheten att du träffar på river ca 19.5% (9/46). Sannolikheten att du träffar på antingen turn eller flop är ca 35%.

 

Vi säger att du endast har 40kr kvar, så om du väljer att calla måste du gå all-in, med andra ord satsar du 40kr för att vinna 200kr (120+40+40) vilket ger en utdelning på 5x insatsen om du prickar färgen.

 

Som tidigare nämnt är är sannolikheten ca 1/3 att du träffar färgen på antingen turn eller river och eftersom du får 5X utdelning så är det värt att calla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta beror alldeles på hur situationen ser ut, men låt oss säga att potten är 120kr och han bettar 40kr på floppen.

Du har färgdrag, dvs 9 outs att du träffar färgen som förhoppningsvis räcker för att vinna med.

 

Sannolikheten att du träffar färgen på turn är ca 19% (9/47), om du missar på turnen är sannolikheten att du träffar på river ca 19.5% (9/46). Sannolikheten att du träffar på antingen turn eller flop är ca 35%.

 

Vi säger att du endast har 40kr kvar, så om du väljer att calla måste du gå all-in, med andra ord satsar du 40kr för att vinna 200kr (120+40+40) vilket ger en utdelning på 5x insatsen om du prickar färgen.

 

Som tidigare nämnt är är sannolikheten ca 1/3 att du träffar färgen på antingen turn eller river och eftersom du får 5X utdelning så är det värt att calla.

 

Då var jag nog inte helt ute och cyklade!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har spelat poker ett tag nu, mest mot kompisar och det har inte handlat om några större summor. Nu ska jag ta steget in till internetpoker, men jag hade gärna velat veta lite mer innan jag gör det!

 

Har funderat litegrann på pottodds, och jag vill veta om jag hajjat det hela rätt!

 

Om vi säger att jag lirar mot en polare, det ligger 10 kr i potten, sen så höjer han med 20 kr. Då kostar det mig 20 kr för att ha en chans att vinna 30 kr, alltså hur ska jag räkna då? 30/20, 20/30 eller är jag helt ute och cyklar?

 

Du kan vinna pengarna du själv lägger också så det är 20 för att vinna 50 ? Så brukar jag tänka och då behövs det 20/50 = 40% chans att vinna för att det ska vara lönsamt. Vet att de finns dem som tänker 2/3 också men har aldrig riktigt kommit in i det tänkesättet

 

Hursomhelst så borde jag i denna situation ha rätt dåliga odds, eller?

 

Ja, eftersom han höjer så mycket har du onormalt "dåliga" odds. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang "Då kostar det mig 20 kr för att ha en chans att vinna 30 kr" stämmer ja. Men du kan inte säga att du har dåliga odds att vinna, det beror på vad du och din motståndare har för hand. Låt oss säga att ni båda prickat set, han i 2:or och du i 8:or och brädan visar 2 7 8 rainbow. Han kan endast vinna genom att pricka fyrtal, och sannolikheten för det är ca 1/12 för antingen turn eller river. Då har du utan tvekan potodds för att calla oavsett hur mycket han bettar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang "Då kostar det mig 20 kr för att ha en chans att vinna 30 kr" stämmer ja. Men du kan inte säga att du har dåliga odds att vinna, det beror på vad du och din motståndare har för hand. Låt oss säga att ni båda prickat set, han i 2:or och du i 8:or och brädan visar 2 7 8 rainbow. Han kan endast vinna genom att pricka fyrtal, och sannolikheten för det är ca 1/12 för antingen turn eller river. Då har du utan tvekan potodds för att calla oavsett hur mycket han bettar.

 

Naturligtvis handlar det ju om handen också, jag skulle ju knappast släppa ett fyrtal i ess eller liknande bara för att jag får dåliga pottodds.

Men jag ville bara veta om jag tänkte rätt! :)

 

Men vad är formeln då, om vi tar mitt första exempel?

Alltså, polaren höjer 20 kr när det ligger 10 kr i potten så det kostar mig 20 kr för att vinna 30 kr. Ska man dela 30 i 20 eller nåt? Det blir iaf 1,5 och vad får jag ut av det?

 

Det kanske är dumma frågor, men jag vill försöka lära mig det på ett enkelt och smidigt sätt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okejj, nu har jag suttit och läst om odds ett par timmar, känns som att jag nästan börjar hajja vad det hela handlar om.

 

Men nu vart jag lite osäker... om vi säger att potten är 100 kr och jag sitter på ett flushdrag (35% chans att den går in på turnen eller rivern), min motspelare höjer med 200 kr och potten blir då 300 kr. För att kunna vinna dessa 300 kr så måste jag syna 200 kr (jag måste gå all-in). Ska jag nu räkna 2/3 för att komma fram till ~66%, eller hur ska jag räkna?

 

Så som jag hajjat det så ska båda oddsen gå rätt upp för att det ska löna sig, men det gör ju inte dessa två!? Är det alltså korrekt att jag bör lägga ner den där handen just pga dåliga pottodds? Eftersom att man kan överbetta potten i hold'em så bör man ju få helkassa pottodds hela tiden ju... man borde liksom aldrig ha nog bra odds för att syna en större höjning.

 

Om vi säger att jag har 1000 kr och hamnar i samma läge (behöver inte gå all-in som tidigare), inte ens då borde jag väl syna hans höjning?

Jag menar, chansen att få in färgen på turnen är ju 19,5% och det går ju inte jämnt upp mot pottoddsen!?

 

 

Saken är ju den att jag hade synat den där höjningen i det där läget just pga färgdraget.

 

 

Tänker jag rätt eller fel? Förklara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger att jag har 1000 kr och hamnar i samma läge (behöver inte gå all-in som tidigare), inte ens då borde jag väl syna hans höjning?

Jag menar, chansen att få in färgen på turnen är ju 19,5% och det går ju inte jämnt upp mot pottoddsen!?

 

Precis. De spelar ingen roll hur mycket pengar du har, pottoddsen blir ändå inte bättre på något sätt. Däremot kan det löna sig att syna en sådan höjning ändå om man tror sig ha bra implicita odds.

 

Alltså, om du tror att du kan vinna en mycket större summa än de där 300 kronorna ifall att du får in färgen. Om du t.ex. sitter på nötfärgen och fi är villig att gå all-in på näst högsta färgen har du alltså chans att få en mycket större pott. I detta fall blir de implicita oddsen desto bättre ju större stack fi har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, du måste jämföra pottoddsen med oddsen mot att din hand vinner.

 

I ditt exempel är pottoddsen 3:2, precis som du säger. Och oddsen mot att du får in färgen är ungefär 2:1. (Om du går all in så du får se två kort, alltså.)

 

Vet du hur man jämför oddsen? Det lättaste kanske är att få dem på samma form. T ex så att siffran till höger blir samma. I det här fallet är pottoddset 3:2 och vinstoddsen 4:2, dvs sämre. Alltså bör du folda.

 

Eller man kan räkna som att du vinner 300 en gång och förlorar 200 två gånger, alltså går du minus.

 

Om du har 1000 kr är det annorlunda. För 200 kr får du bara se ett kort till, och då har du vinstchansen ungefär 4:1, precis som du säger. Oddsen som du måste jämföra då är alltså 3:2 och 8:2, ännu sämre. Men det vägs upp av att du har chansen att vinna mer om du träffar färgen, så den situationen är svårare att beräkna. Svaret beror på hur mycket du kan suga ur motståndaren om du träffar, vilket är omöjligt att räkna ut -- man måste börja gissa.

 

Verkar det logiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, du måste jämföra pottoddsen med oddsen mot att din hand vinner.

 

I ditt exempel är pottoddsen 3:2, precis som du säger. Och oddsen mot att du får in färgen är ungefär 2:1. (Om du går all in så du får se två kort, alltså.)

 

Vet du hur man jämför oddsen? Det lättaste kanske är att få dem på samma form. T ex så att siffran till höger blir samma. I det här fallet är pottoddset 3:2 och vinstoddsen 4:2, dvs sämre. Alltså bör du folda.

 

Eller man kan räkna som att du vinner 300 en gång och förlorar 200 två gånger, alltså går du minus.

 

Om du har 1000 kr är det annorlunda. För 200 kr får du bara se ett kort till, och då har du vinstchansen ungefär 4:1, precis som du säger. Oddsen som du måste jämföra då är alltså 3:2 och 8:2, ännu sämre. Men det vägs upp av att du har chansen att vinna mer om du träffar färgen, så den situationen är svårare att beräkna. Svaret beror på hur mycket du kan suga ur motståndaren om du träffar, vilket är omöjligt att räkna ut -- man måste börja gissa.

 

Verkar det logiskt?

 

Allt börjar verka mer och mer logiskt nu! :) Oddsen att min hand vinner, är det samma sak som oddsen att få in färgen eller?

 

Och om vi säger att pottoddset är 3:2 (~66% ?), och oddset att få in min färg på turnen är 19,5%, betyder då detta att om jag lirar denna hand 3 ggr så kommer jag i runda slängar att förlora den 2 av gångerna?

(66% / 19,5% = ~ 33). För isåfall så borde pottoddset delat med chansen att få in handen bli hur många procents chans jag har att vinna överhuvudtaget!?

 

Hoppas ni förstår hur jag tänker! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där tror jag blev lite tokigt hörru.

 

Vi kan säga att oddset att du vinner är samma som oddset att du får in färgen. Det stämmer ju inte riktigt, motståndaren kan dra in en kåk eller ett fyrtal osv. Men det är säkert tillräckligt nära.

 

Som du säger är chansen att dra in färgen ~19,5%. Det betyder att du får in färgen ungefär en gång på fem. Det är samma sak som oddset 4:1. Om du spelar samma hand fem gånger kan du räkna med att vinna en gång och förlora fyra.

 

Då måste du alltså vinna fyra gånger så mycket som du satsar för att det ska gå jämt upp i längden. Dvs du måste ha pottodds 4:1 eller mer. Om du satsar 100 för att vinna 400, vinner du 400 en gång och förlorar 100 fyra gånger, summa noll. Har du sämre pottodds, t ex 3:2 går du back. Med pottoddset 5:1 går du plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt börjar verka mer och mer logiskt nu! :) Oddsen att min hand vinner, är det samma sak som oddsen att få in färgen eller?

 

Njä, jag tror att de menar oddsen att du verkligen vinner om du får in din färg. För du kan ju, om du har otur, förlora mot en ännu bättre hand t.ex. kåk eller fyrtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där tror jag blev lite tokigt hörru.

 

Vi kan säga att oddset att du vinner är samma som oddset att du får in färgen. Det stämmer ju inte riktigt, motståndaren kan dra in en kåk eller ett fyrtal osv. Men det är säkert tillräckligt nära.

 

Som du säger är chansen att dra in färgen ~19,5%. Det betyder att du får in färgen ungefär en gång på fem. Det är samma sak som oddset 4:1. Om du spelar samma hand fem gånger kan du räkna med att vinna en gång och förlora fyra.

 

Då måste du alltså vinna fyra gånger så mycket som du satsar för att det ska gå jämt upp i längden. Dvs du måste ha pottodds 4:1 eller mer. Om du satsar 100 för att vinna 400, vinner du 400 en gång och förlorar 100 fyra gånger, summa noll. Har du sämre pottodds, t ex 3:2 går du back. Med pottoddset 5:1 går du plus.

 

Jovisst, helt säker på att man vinner kan man ju aldrig vara.

 

Men om vi tar ett annat exempel, jag sitter på A-K och vill få in ett par, chansen är 24,16% (3:1 ?), potten är 100 kr och motspelaren höjer med 100 kr till så jag måste syna 100 kr för att vinna 300 kr. Vilka pottodds är det nu, 1:2? Om jag synar 100 kr så kommer jag alltså förlora dom 3 av gångerna (300 kr) och om jag vinner en gång som jag bör så vinner jag alltså 300 kr. Blir detta plus minus noll eller?!

 

Hur jämför man dessa då? Chansen att vinna (3:2) mot pottoddsen (1:2) eller? Bör jag syna i detta läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja brukar tänka såhär och tror att det är rätt. Potten är på 30 kr och min motspelare betar 10 kr. Om ja synar kostar det 10 och ja får "potsannolikheten" på 10/(30+10+10) = 20%. Är det 20% chans att du får bättre hand än han på nästa kort ska du alltså syna.

 

Då blir formeln:

 

kostnaden för att syna/(potten+hans bet+din syn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, helt säker på att man vinner kan man ju aldrig vara.

 

Nej. Det handlar om att jämföra hur säker man kan vara på att vinna med hur mycket man vinner resp. förlorar.

 

Men om vi tar ett annat exempel, jag sitter på A-K och vill få in ett par, chansen är 24,16% (3:1 ?),

 

Nja, jag vet inte hur du får fram siffran 24,16%. Men antag att den stämmer, ja då har du vinstchansen ca 3:1, det är riktigt.

 

potten är 100 kr och motspelaren höjer med 100 kr till så jag måste syna 100 kr för att vinna 300 kr.

 

För att vinna 200 .

 

Vilka pottodds är det nu, 1:2?

 

Japp.

 

Om jag synar 100 kr så kommer jag alltså förlora dom 3 av gångerna (300 kr) och om jag vinner en gång som jag bör så vinner jag alltså 300 kr.

 

Du vinner 200 kr.

 

Blir detta plus minus noll eller?!

 

Nu blir det minus. 200 - 300. Så du bör kanske inte syna.

 

Hur jämför man dessa då? Chansen att vinna (3:2) mot pottoddsen (1:2) eller? Bör jag syna i detta läget?

 

Chansen att vinna (3:1) mot pottoddsen (1:2).

 

eekens sätt är också rätt. Man får välja det sätt som funkar för en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...