Gå till innehåll

Limpande minraisare


Qhunden

Recommended Posts

Jag märker att jag har rätt stora problem med fiskar som minraisar mina cb på flop, även när jag träffat.

 

Tänkte hitta på några exempel.

Nivån är 2,5/5 på Svenska Spel, motståndare är nånstans i rangen 60/5 med stack på runt 60-80bb.

 

Det limpas utg och cutoff och jag höjer 6bb med :As::Qs:. Floppen kommer :Td::Js::4h: regnbåge, det checkas runt och jag cbar nånstans halvpott/3/4 pott. Fi minraisar. Detta gör fi ofta med alla möjliga händer men såklart med stål också. Av denna sorts fisk är det ofta inforaise med par eller bara en chansning på att jag missat floppen. Jag kan därför ofta reppa starkt och ta potten. Frågan är hur jag ska balansera detta? Eftersom fi ofta är short i dessa sammanhang är jag committed om jag höjer.

 

- Exempel 2,

 

Samma nivå och samma motståndare

 

Fi limpar, jag höjer med :Kh::Jc:, han syn. Flop :Jh::9s::5s:, Fi check, jag CB, Fi minraisar. Även här krossar jag hans range, men hur fortsätter vi? (i position/ur position?)

 

Potten är 40 + 30 + 60 och fi har ~250 kvar i stacken. Ska jag höja och betala av när han har AJ, J9, J5, 95, 99, 55, överpar? Kan ju knappt folda när han ställer ändå.. har ju ofta outs också.

 

Såna här spots uppkommer ju ständigt eftersom alla limpar hela tiden. Ska tilläggas också att jag inte alltid cbar i obekväma spots, men detta gäller de gånger jag gör det.

 

Kommentarer? Undrar ni över specifika positioner, stackar, stats - kom på själv. Detta är bara generella funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är betydligt svårare om dom sitter djupa. Här är det väl bara att syna i första exemplet (för det hade du väl gjort med set?) och sen utvärdera och i andra exemplet degar man väl in. Eller?

 

Det beror ju lite, är potten väldigt liten jämnfört med stackarna får vi ju odds spela vidare en massa, är den jättestor jämnfört med stackars kan vi ju inte börja vika en massa.

Jag kan nog tänka mig att om potten inte är så stor att du kan shova eller inte är jätteliten att helt enkelt flatta allt du vill spelade vidare och på så sett kunna floata en hel del med typ overs och dubbla backdoors. Man hatar ju obv att vika för minraise..

 

men till exempeln så syn i 1an om han inte är supershort men då suger de ändå att cbeta typ.

2an så shippa det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite, är potten väldigt liten jämnfört med stackarna får vi ju odds spela vidare en massa, är den jättestor jämnfört med stackars kan vi ju inte börja vika en massa.

Jag kan nog tänka mig att om potten inte är så stor att du kan shova eller inte är jätteliten att helt enkelt flatta allt du vill spelade vidare och på så sett kunna floata en hel del med typ overs och dubbla backdoors. Man hatar ju obv att vika för minraise..

Kanske skulle döpt rubriken till det.. 8-)

 

Flatta är väl det jag gör mest, men jag gillar ju egentligen inte att fortsätta så eftersom jag inte vill ge gratiskort när jag har en hand. I exempel 1 synar vi hans cb och turn blankar, han bettar nu 30 in i ~160. Syn? Är ju så svårt att sätta honom på en range. Man har ju sett Fi visa allt möjligt i dessa situationer..

men till exempeln så syn i 1an om han inte är supershort men då suger de ändå att cbeta typ.

2an så shippa det

Fast det känns ändå som att man plockar ner otroligt mycket potter med cb mot limpsynande fiskar så det vill jag egentligen inte heller sluta med. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det känns ändå som att man plockar ner otroligt mycket potter med cb mot limpsynande fiskar så det vill jag egentligen inte heller sluta med. :roll:

 

nejnej behöver man inte men är han så short att han kan få in det på flopp får du ju tänka på om du bluffar eller betsynar. Sen tänk på hur ofta du betsynar och hur ofta du betviker.... ju oftare han raisar din cbet ju färre bluffar/ju större del av din cbetrange får du ju stacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSS går oftast ut på att spela om stacken med spetsig range, flata potcontrollsförsök kommer ju antingen förvandla dig till en synstation eller till en foldare av rang. Duktiga SSS:are toksploitar det direkt. Eller vad menar du egentligen? Vad hade du tänkt dig för tröskelvärden för balans?

 

Jag menar storleken på ett flop-bet. Verkar onödigt att bli bunden eller näst intill bunden till potten om man inte behöver det. Alternativet är allin direkt då. Kanske är jag helt fel ute?

 

Vad anser du (i grova drag, anta någon flop om du vill)? Samma storlek jämt eller något beroende?

 

flop-bet size (cbet):

 

Om stack/pott = 20?

Om stack/pott = 10?

Om stack/pott = 5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...