Supertequila Postad 2 Juli , 2010 Rapport Share Postad 2 Juli , 2010 läge o byta titel på dbn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 2 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2010 hehe jo är väl det.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 2 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 2 Juli , 2010 fortfarande ingen som fått rb på opoker? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 är det farligt att diska när det åskar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 är det farligt att diska när det åskar? Tja, vatten är ju en bra ledare men jag vet faktiskt inte. Jag brukar avstå från duschen under åskoväder iaf... Nu kommer nästa omgång btw! Håll i hatten inne i Kumla! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Tja, vatten är ju en bra ledare men jag vet faktiskt inte. Jag brukar avstå från duschen under åskoväder iaf... Nu kommer nästa omgång btw! Håll i hatten inne i Kumla! Samma princip borde ju kunna tillämpas på diskning. Men borde inte diskbänken i sig själv utgöra en lika stor fara isf? Riskerna är minimala. Jag skulle tro att elektronik utgör en mkt större fara än diskning och dusch men det är som sagt bara vad jag tror. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktavfall Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
najvik Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Vanligt vatten är en ganska kass ledare och inget du behöver oroa sig särskilt mycket över. Det är först när man tillsätter joner som vatten kan transportera laddningsbärare under normala förhållanden. Vanliga joner är naturligtvis Na+ Cl- (Natriumklorid aka koksalt, typ saltvatten). Undvik därför att diska i havsvatten. Vidare bör du undvika kontakt med kopparledningar typ vattenledningar, eluttag och fasta telefonledningar. Se därför till att diska i en plastbalja, helst i källaren. Långt från en ledande omgivning. Och svettas inte i vattnet så det innehåller fria joner. Ha på dig flytväst. Tänk på att det faktiskt dör minst 1 människa om året i sverige av direkta åsknedslag. Till detta tillkommer något tiotal som dör av sekundära verkningar t.ex. brand, trafikolyckor, elinstallationshaverier osv. Den vanligaste orsaken till olyckor i vatten vid åska är tillfällig förlamning genom elstöt och sedan drunkning Slaktavfall är nog den enda på pf som verkligen skriver vettiga inlägg. I like it! Keep it up! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Slaktavfall är nog den enda på pf som verkligen skriver vettiga inlägg. I like it! Keep it up! Skulle inte gå så långt som att säga att han är den enda men annars +1! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 tack för alla svar.. sket i diskningen och tjejen kom hem och blev jätte arg och slog mig..... vilka tror föresten att det är manus i gordon kitchen nightmares? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staash Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 tack för alla svar.. sket i diskningen och tjejen kom hem och blev jätte arg och slog mig..... vilka tror föresten att det är manus i gordon kitchen nightmares? Haha, det där känner man igen. Slagit mig har hon dock aldrig gjort men det blir alltid ett jävla gnäll om det inte är diskat när hon kommer hem! Och som grädde på moset sitter även jag och kollar på GKN. Ett av mina absoluta favoritprogram, sjukt roligt. Har dock inte riktigt reflekterat om det är manus eller ej, men det skulle inte förvåna mig om det var så. I alla fall till en viss del! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Haha, det där känner man igen. Slagit mig har hon dock aldrig gjort men det blir alltid ett jävla gnäll om det inte är diskat när hon kommer hem! Och som grädde på moset sitter även jag och kollar på GKN. Ett av mina absoluta favoritprogram, sjukt roligt. Har dock inte riktigt reflekterat om det är manus eller ej, men det skulle inte förvåna mig om det var så. I alla fall till en viss del! haha ja de har en jävla pli på en... tyvärr skall väl tilläggas... mmm riktigt bra.. speciellt i början när Gordon blir förbannad, det bästa är när de börjar tjafsa emot att jo men våran mat är skitbra.. Många av mina polare har påtalat att ett av mina andra favo program Jerry Springer innehåller manus. Detta har jag bestämt avvisat.. USA helt enkelt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Staash Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 haha ja de har en jävla pli på en... tyvärr skall väl tilläggas... mmm riktigt bra.. speciellt i början när Gordon blir förbannad, det bästa är när de börjar tjafsa emot att jo men våran mat är skitbra.. Många av mina polare har påtalat att ett av mina andra favo program Jerry Springer innehåller manus. Detta har jag bestämt avvisat.. USA helt enkelt HAHA! Kan inte undgå att skratta när jag läser detta, vi verkar ha exakt likadan smak vad gäller program. Och ståndpunkt för den delen! Jag vet inte hur många gånger jag har fått stå upp för min tro att Jerry Springer inte är manus. Som du säger - det är fan amerikaner! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 haha ja de har en jävla pli på en... tyvärr skall väl tilläggas... mmm riktigt bra.. speciellt i början när Gordon blir förbannad, det bästa är när de börjar tjafsa emot att jo men våran mat är skitbra.. Många av mina polare har påtalat att ett av mina andra favo program Jerry Springer innehåller manus. Detta har jag bestämt avvisat.. USA helt enkelt Haha! Du funderar på om GKN är stageat men Jerry Springer går rakt igenom filtret? JS är ju så uppenbart stageat att det inte ens är kul. Ungefär som med x-effect. Visst förekommer det säkert manus i GKN, det gör det i nästan alla liknande program, även i de svenska motsvarigheterna. Lite manus gör att allt funkar bättre i rutan. Att hela skiten skulle vara manus tror jag inte. Vem har inte ätit på skitdåliga restauranger och fått pisskass service? Jag tycker inte att deltagarna i t.ex. "Kniven mot strupen" brukar ligga jättelångt efter deltagarna i GKN när det gäller dumhet och okunnighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Haha! Du funderar på om GKN är stageat men Jerry Springer går rakt igenom filtret? JS är ju så uppenbart stageat att det inte ens är kul. Ungefär som med x-effect. Visst förekommer det säkert manus i GKN, det gör det i nästan alla liknande program, även i de svenska motsvarigheterna. Lite manus gör att allt funkar bättre i rutan. Att hela skiten skulle vara manus tror jag inte. Vem har inte ätit på skitdåliga restauranger och fått pisskass service? Jag tycker inte att deltagarna i t.ex. "Kniven mot strupen" brukar ligga jättelångt efter deltagarna i GKN när det gäller dumhet och okunnighet. Men kära du.. varifrån får du att JS skulle ha manus. Bara för att någon mörk jätte tjock ungdom ligger med hennes pappa som även ligger med hennes pojkvän..?? Vem har inte varit med om det!!?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Men kära du.. varifrån får du att JS skulle ha manus. Bara för att någon mörk jätte tjock ungdom ligger med hennes pappa som även ligger med hennes pojkvän..?? Vem har inte varit med om det!!?? Hehe, sant "Manus" är väl kanske fel ord men stageat är det i vilket fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 det är väl så att destillerat vatten leder inte ström, medan kranvatten gör det, just för att salter o joner existerar i kranvatten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slaktavfall Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Nja, så skitigt kranvatten har man förhoppningsvis inte att strömbanorna föredrar jonisera laddningsbärare istället för att färdas i enkla kopparledningar/vattenledningar. En typisk blixturladdning innehåller inte särskilt mycket energi, typiskt 50 kwh (0.18MJ). Under extrema förhållanden kan man naturligtvis jonisera kranvatten men ett normalt blixtnedslag skapar inte tillräckligt starka förutsättningar. Dock bör man tillägga att vissa blixtnedslag vid direktträff kan innehålla 200-500 gånger mer energi, men då är det betydligt mer sannolikt att blixtkanalens stötjonisation (som vid plasma ger en värme runt 50k grader) förångar badvattnet (och eventuell badgäst) snarare än att man skadas av elektricitet. Däremot är fuktig hud mycket mer lämplig som kontaktyta än torr hud och man bör därför undvika att vara blöt i närheten av starka potentialfält. Att blixten vid åska på något mystiskt sätt skulle färdas genom vattnet och bita dig i handen när du diskar istället för att färdas utmed vattenledningen och göra diskbänken strömförande är om inte en total myt så åtminstone mycket osannolikt, särskilt vid normala urladdningar. Det är viktigare att undvika prata i telefon (som sitter fast i en kopparledning) samt att hålla avstånd till eluttag, diskbänk, vattenledning et.c. än att undvika att befinna sig i vatten. I duschen är det vattenledningen och inte vattnet i sig som utgör största faran. För kortare sträckor är naturligtvis kranvatten farligt som laddningsbärare. Om man t.ex. fått in blixten genom vattenledningen och sedan ligger i badet kan man nog påstå att det är säkert att man får en stöt. Denna stöt kommer dock extremt sällan orsaka några större besvär. Det är faktiskt betydligt farligare att komma i kontakt med övriga elinstallationer i hemmet när man är blöt/badar. En vanlig brödrost i ett badkar kan t.ex. utveckla betydligt mycket mer energi innan en eventuell propp går (och då är risken ganska stor att man faktiskt blir skadad eller tom avlider). Andra klassiska exempel i våtutrymmen är hårtorkar och trefasapplikationer typ spisar, tvättmaskiner et.c. Har du en fetisch för el osv? Du verkar bildad iallfall.. Kommer man i framtiden kunna utnyttja blixten till el? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Känns som åskoväder inträffar för sällan och positionen är för oberäknelig (även om man kan styra det till viss mån med åskledare) för att det ska finnas en ekonomisk vinning av att utvinna ström ur den, även om det vore möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Nej, en normal blixturladdning är på cirka 30 miljoner volt och 20 miljoner ampere under 100-200 mikrosekunder genom en stöjoniserad blixtkanal. Visserligen brukar man få 2-3 urladdningar men dessa räcker alltså bara till ~50kwh Pblixt =UI, Wblixt = Pt = UIt) Även om man på något magiskt sett lyckades fånga in alla jordens blixtar (direkt från molnet så att inte 99% av energin i princip bara blir plasmavärme i blixtkanalen) skulle vi inte kunna ersätta många kärnreaktorer. Blixten innehåller mycket mindre energi än man kan tro. Vill man utnyttja väderfenomen till el är det snarare i orkaner man kan hitta energi. Jag återkommer när jag hittat en lämplig lösning så att vi kan ha en permanent orkan liggande över Stockholm för energiutvinning. Edit: Sveriges energibehov är runt 150TWh /år => 3 miljarder normala blixtnedslag / år hmm ja alla onanerar vi till olika saker.. hmm men vore coolt om man kunde ta tillvara naturens tillgångar ännu mer än vi gör till att skapa el.. satt och kollad true blood och fick mig ett par funderare. Vampyrer kan inte dö av ålder osv detr har jag förstått. Men som i detta avsnitt gick en av vampyrerna in på en strippklubb och skaffade en dam som de alla festade på. Hur går det ifall den dam har aids osv.. blir vampyrerna smittade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jacob1983 Postad 13 Juli , 2010 Författare Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 Själv tycker jag att vi borde kunna utnyttja socialdemokrater och miljöpartister på ett bättre sätt än vad som görs idag. hmm tycker vi använder dem alldeles för mycket.. fram med centern.. bönderna går på knäna och snart kanske de inte existerar längre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
oake12 Postad 13 Juli , 2010 Rapport Share Postad 13 Juli , 2010 hmm tycker vi använder dem alldeles för mycket.. fram med centern.. bönderna går på knäna och snart kanske de inte existerar längre Hm, jag håller också på bönder... men jag har funderat lite på varför de verkar ha det så svårt ofta, varför höjjer de bara inte priserna på mat om de vill tjäna mer? Mat är ju faktiskt lite väl billigt här i sverige iallafall, ett normalt sveskt hushåll lägger ju mer pengar på att transportera sina stjärtar än de lägger på mat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts