Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Nu är det så att jag då och då spelar med ett gäng efter jobbet... Spelet är ganska löst, de flesta är ganska veka, men det är en kille som brukar vara problematisk. Han är väldigt aggressiv, köper många potter, bettar på drag osv. Han bluffar mycket, men jag har svårt att bedöma i enskillda potter hur det ligger till. Och har man fel så blir det ruskigt dyrt...

Det som brukar hända är att han plockar väldigt många potter, men när jag väl sätter dit honom så plockar jag en väldigt stor pott. I regel går det dock bra för honom.

Till saken hör att jag också är ganska aggressiv, men denne skurk försvårar spelet för mig, även om jag brukar gå därifrån lite rikare än när jag kom.

Så det jag frågar efter här är generella tips som kan hjälpa mig mot just den här typen av motståndare :)

Postad

tight spel är den rätta medicinen mot lös-aggressiva spelare. Om du tror att det kommer funka så kan du slowplaya eller checkraisa när du träffar. Om han tycker om att bluffa så kan det funka bra. Han tycker att du är lätt att bluffa eftersom du är en tight spelare och har lagt dig många andra gånger. Försök även att lägga på minnet hur han betar när han verkligen har något respektive hur han betar när han bluffar, du kanske kan hitta något mönster och utnyttja hans spel.

Postad

Jo, jag har på sistonde börjat lägga märke till vissa grejer han gör, men jag är fortfarande för orutinerad i livespel för att lita på de tells jag tycker mig snappa upp.

Tighta till mig och hugga i ordentligt när jag träffar låter som ett bra råd.

Jättebra tips, mer såna tack :)

Postad

Jag håller precis på att flytta upp till 0.5/0.1 NL från 0.25/0.5 NL och tycker det är betydligt fler aggressiva spelare på denna högre nivå. Jag tycker ofta det är psykologiskt jobbigt med folk som slänger fram jättebets mot en direkt då man checkar. Själv brukar jag ofta, precis som ovanstående skribent skriver, spela trissar precis som TPTK, tex betta pott på flopp och turn och sen checka river, ofta när jag spelar TPTK så så får man ett jobbigt all-in mot sig på turn vilket leder till ett jobbigt beslut. Gör man det med trissen eller en annan hand stark hand man är villig att supporta med hela stacken kan det ge en fin vinst och dessutom hindra dessa aggro-spelare att försöka bluffa ut en. Sen kan man ju dessutom försöka undvika att spela med marginella händer mot dessa spelare, så man slipper alltför jobbiga beslut.

Just my two cents..

Postad

Det är just i såna här lägen det kan vara bra att behärska flera spelstilar. Om du kan spela på flera olika sätt så väljer du helt enkelt det sättet som motståndaren spelar sämst mot, eller sättet som tvingar motspelaren att byta spelstil. Om fi måste spela på ett sätt som han/hon är ovan med så kommer misstagen snart att hopa sig och pengarna kommer hamna i dina nävar. :D

Postad
Det är just i såna här lägen det kan vara bra att behärska flera spelstilar. Om du kan spela på flera olika sätt så väljer du helt enkelt det sättet som motståndaren spelar sämst mot, eller sättet som tvingar motspelaren att byta spelstil. Om fi måste spela på ett sätt som han/hon är ovan med så kommer misstagen snart att hopa sig och pengarna kommer hamna i dina nävar. :D

Hehe, du har säkert rätt. Eftersom motståndet innan jag började spela med dem har varit lös-passivt så kanske det är bäst att spela lite tightare och mycket mer aggressivt när han försöker bluffa ut mig. Om en dryg timma börjar vi spela, återkommer med rapport imorrn :)

Postad

Om det luktar bluff så gå all in alt en kraftig reraise för att känna av. Detta om du har en hyvsatt hand eller ett semidrag. Det krävs lite guts men du lär märka snabbt om du haft rätt eller fel. Ofta så lägger sig den aggressive spelaren snabbt. Det är roligt och tillfredställande att knäppa dem på näsan.

Postad
Om det luktar bluff så gå all in alt en kraftig reraise för att känna av. Detta om du har en hyvsatt hand eller ett semidrag. Det krävs lite guts men du lär märka snabbt om du haft rätt eller fel. Ofta så lägger sig den aggressive spelaren snabbt. Det är roligt och tillfredställande att knäppa dem på näsan.

Det brukar ju faktiskt funka om det nu luktar bluff, men det svåra kan ju vara att känna av läget... brukar själv försöka att läsa av bordet de första 15-20 minutrarna för att bilda mig en uppfattning om vad för spelare jag spelar emot. Denna tid så växlar jag tempo och mixar upp mitt spel, så gott jag kan för att inte avslöja min spelstil helt. Jag kör hellre på att göra en hög re-rais för att försöka sno potten... dels för att en All-in bluff från egen sida kan vara lite för uppenbar ifall man själv inte träffar något som kan bära hela vägen.

En polare påminner mycket om den spelstil som nämns.. Han spelar aggresivt och gör höga rais på drag-händer så som färg och stege... En hög rais då det ligger straight-/flushdrag ute efter floppen brukar jag smaska in en feting på re-rais, det ska inte bli billigt att träffa den där flushen eller stegen som jagas på turn river... och brukar även skrämma iväg "jägaren".

Alla sätt är bra förutom dem dåliga;) Läs av bordet och spelarna, alla spelar så *FCUK* olika hehe.