Gå till innehåll

Räkna ut standardavvikelsen i Excel?


Kimpan

Recommended Posts

Först och främst vill jag veta vad standardavvikelsen är och vad man har för nytta av den?

sen skulle jag vilja räkna ut den..

Jag har i mitt excel-dokument följande: varje sessions längd, in/ut-värde ur sessionen, resultat från sessionen, sessionens BB/h, total BB/h samt min BR-storlek..

 

Är det något jag saknar i mitt dokument som kan vara av värde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardavvikelsen är kvadratroten ur medelvärdet av den kvadratiska avvikelsen från medelvärdet.

 

Nån som kan översätta till svenska? :D

 

På svenska antar jag att det betyder att man tar avvikelsen från medelvärdet i en viss punkt multiplicerat med sig själv och sedan medelvärdet av de olika avvikelserna, vilket man sedan tar kvadratroten ur eller upphöjer till 0.5 ( tex 10^0.5)

 

Stämde min översättning till svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att räkna ut standardavvikelsen i pokern gör du såhär:

 

Skriv ner alla rundor du spelar, hur mkt pengar du gör på dem och hur många timmar varje runda tar att spela.

 

Summera allt du tjänat på dina rundor, samt hur många timmar du spelat. Låt oss för enkelhetens skull säga att du tjänat $1000 på 100 timmar och 10 rundor, dvs $10/hr.

 

t = 100 (timmar)

M = 1000 (dollar)

r = 10 (dollar per timme)

n = 10 (rundor)

 

Nu upphöjer du varje rundas vinst med 2 och dividerar med så många timmar du spelade den. Om du runda 1 vann $100 och spelade fem timmar, så räknar du ut det genom att ta

 

100^2 / 5 = 2000

 

Gör nu så med alla rundor och summera resultatet. Vi säger att det blev 20000 och definierar det som

 

x = 20000

 

Standardavvikelsen s definieras då som

 

s^2 = x(1/n) - t(r^2)/n) = 20000*(1/10) - 100 * 10 = 2000 - 1000 = 1000.

 

s = sqrt(1000)

 

Standardavvikelsen här är alltså ungefär $32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*applåder*

 

Får man fråga vilken nytta man har av att räkna standardavvikelser på sina vinster/förluster förutom att det är intressant?

 

Tack, tack. :D

 

Nyttan är att man kan räkna ut hur stor bankrulle man behöver på ett mer exakt sätt. Bankrullen är väldigt personlig varför jag är emot t ex gdailys kolumner om det osv (no offense).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På svenska så betyder standardavikelsen ungefär hur mycket din förväntade vinst varierar förutsatt att du beräknade medelvärdet för din vinst. T ex om du skulle ha medelvärde 15 BB/h och 0 i standardavvikelse så vinner du alltid 15 bb/h utan variation för då varierar ditt resultat 0 från gång till gång. Sedan går det att beräkna hur olika konfidensintervall för hur mycket du kan vinna eller förlora utan att det skiljer från en norm baserat på din varians (= standardavvikelse^2).

 

Lite på lyret men det bör ge en ungefärlig förklaring....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundformeln för standardavvikelse s definieras som

 

s^2 = 1/(n-1) Z[n, k-1](xk - x)^2

 

där vi observerat data

 

x1, x2, x3, ..., xn med medelvärdet x

 

och där mitt Z[n, k-1] representerar matematikens sigma med n över tecknet och k-1 under det.

 

Yay.

 

jag har fullt up att räkna till 10 på jobbet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
När man har räknat ut sin standardavvikelse, hur ska man använda den?

Standardavvikelsen är ett mått på hur mycket ditt faktiska resultat typiskt avviker från ditt snittresultat.

 

är det bra att ha hög/låg?

Om du fick välja skulle du helst inte ha någon standardavvikelse alls. Men då avvikelsen ofta utgörs av att du vinner stora potter är det inte något du kan välja alls.

 

vad kan man använda den till och hur?

Det främsta användningsområdet i poker är för att uppskatta den potentiella risken för att ha rejäl otur. I övrigt används den mycket för att besvara frågor som "hur säker kan jag vara på att jag är en vinnande spelare?" och liknande.

 

Om du ska spela poker seriöst så rekommenderar jag att du någon gång tar en statistikkurs. Om du inte tänker spela poker seriöst men vill lära dig tänka bättre så rekommenderar jag också en statistikkurs. Statistik och logik är lite som viktträning för tankemusklerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass "tung" ska en sån kurs vara? 20 poäng på högskolenivå eller?
OJ! Så himla mycket finns det inte att säga om statistik! :D

 

Skämt åsido, att läsa 5p (dvs att ta en kurs i stat på A-nivå) ger dig väldigt mycket om du har noll expertis i området. Sannolikhet, Standardavvikelser o varians, Normalfördelning, Regressionsanalys mm. betas av. (på grundläggande nivå) Högre nivåer kommer knappast ge dig direkta hjälpmedel för ditt pokerspelande, men däremot en stor dos inspiration.

 

Jag skulle rekommendera dig att köpa en kursbok istället, o skita i kursen. Förutsatt att du kommer ihåg gymnasiematten och att du läste mer än upp till MaC. Annars finns ju det där dom kalla 'internet', o det där dom kallar 'DC++' o det där dom kallar 'E-book'.... :roll:

 

Har du lärt dig att spela poker (bra) kan du lära dig statistik själv (bra), du verkar rätt skärpt Kubo! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att köpa en kursbok istället, o skita i kursen. Förutsatt att du kommer ihåg gymnasiematten och att du läste mer än upp till MaC. Annars finns ju det där dom kalla 'internet', o det där dom kallar 'DC++' o det där dom kallar 'E-book'.... :roll:

Sen finns det ju sådan där riktigt skum informationsbytartjänst där det är jättelätt att få leechkonto för olika böcker. Tror det kallas bibliotek eller något sånt...

 

I övrigt håller jag med om kommentarerna. 5p räcker bra som intro, tycker man det är intressant så är det ju bara att läsa mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...