Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Jag har spelat ganska mycket med PL på ganska små bord.Nu funderar jag dock på gå över till NL borden.

Det jag undrar är om man ska spela starthänderna annorlunda i NL spelen?, samt ska man färre eller fler händer?

Jag provade spela NL igår två timmar och det känns som om höga kort är mycket mer kraftfulla i NL även om dom inte är i samma färg pga. att man kan driva ut motståndare vid höga par på ett sätt som man inte kan i PL.

Är jag helt fel ute?

Tack för alla svar :)

Postad

Nu spelar inte jag så mycket mer Pot limit hold em, nästan bara enbart pot limit razz. Så jag kanske inte är världens bästa omdöme men...

Men när jag spelar NL så brukar jag komma in med små suited connectors. Det är dom jag vinner pengar på, typ 56s 78s 89s. Det är dom, om dom träffar, som folk betalar av dig på. Jag är inte lika säker på att detta lönar sig i pot limit.

Annars brukar jag gillra mindre fällor i NL än om jag nu händelsevis lirar PL, i PL så ska man ju bygga potten så pass mycket att man kan betta den summan man vill när man väl har en hand. I NL brukar jag bara tillra fällor för att jag känner att jag har den bästa handen, det är inte lika stor press i NL då du vet att du när som helst kan beta hur mycket du vill. (men klart du ska gillra fällor i NL oxå, bara fler fällor i PL. Enligt mig själv då förstås)

Postad

Tycker de tcå största skillnaderna är:

- Position ännu viktigare i PL (man kan ju eliminera positionsfördelen genom att gå all-in i NL)

- Man har lite "skydd" preflop mot enorma raisar.

Jag tycker det påverkar handselection så att man faktiskt kan spela fler spekulativa händer i PL (SC's och små PP's) men att man helst bör spela dem i position.