Gå till innehåll

Nuts, hur vet man vad den är?


joppers

Recommended Posts

Hej

 

Jag är NY nybörjare, har spelat texas hold em i ca 1 vecka och spelar på pacific på 5/10 cents borden, dvs total och fullständig amatör (och med högst tvivelaktig framgång hittills)

 

Nu till min fråga ( har använt sökfunktionen men inte riktigt fattat ändå)

 

Har klurat ut att bästa handen kallas "nuts" men kan den ändra sig under spelets gång?

 

Ex jag får A7 floppen är AQ8

 

Nutsen blir väl då triss i ess ? men om sedan fjärdekortet blir en Q så borde ju nutsen ändras till fyrtal i Q ?

 

Har jag fattat rätt? dvs att "bästa handen" ändras efter att nya kort läggs fram?

 

Nästa fråga "probability odds". Eftersom man alltid får två kort (duh!) och floppen är tre kort (duh igen ;) ) så är det 47 kort kvar. Dvs vid oddsuträkning borde chansen alltid vara "47:något" ?

 

Har köpt boken Winning low limit Hold ém av Lee Jones men tom den är lite för krånglig för mig tror jag.

 

Som sagt jag är total och fullständig amatör och nybörjare, därför ber jag redan nu lite om ursäkt för mina korkade frågor om dom ens går att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ja nutsen ändras kan man säga. Hoppas det svaret räcker :)

Såhär räknar du ut odds: Om du tex har färgdrag på floppen så är det 9 av dom resterande 47 korten som hjälper din hand. Då tar du (47-9)/9 vilket är ungefär 4,22. Det ger "oddsen" 4,22-1 att du får in färgen på turn. För att du ska syna än höjning behöver alltså potten vara mer än 4,22 än det du synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett tips.. som jag alltid använder.

om du på floppen har tex färgdrag.. dvs 9 outs... så tar du 9*4..=36.. dvs ca 36%

du skall alltså ha mindre än 36% potodds för att syna.. eller om du har 3 outs.. 3*4=12%

om du är på turn så tar du *2 istället..

dvs: du har 4 outs till nöthanden. 4*2 = 8%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte hur man definierar nötter egentligen men enligt vad jag vet så talar man bara om nötter när man spelar med en hand som inte kan förlora. Man har alltså sällan nötterna redan vid floppen även om man kan kalla den definitivt bästa handen i det läget för nötter om man vill. Jag förstår inte riktigt vad det är för mening att kalla den för det idock eftersom det bara är en hand bland flera och det unika med nötter är att den handen ska vara oslagbar. Men det är bara min uppfattning om saken och det verkar ibland finnas en missuppfattning om vad nötter är. Eller så är det jag som missuppfattat saken. Däremot finns det ju odds för att en hand ska vinna eller inte i varje läge men det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...