Gå till innehåll

Nuts, hur vet man vad den är?


joppers

Recommended Posts

Hej

 

Jag är NY nybörjare, har spelat texas hold em i ca 1 vecka och spelar på pacific på 5/10 cents borden, dvs total och fullständig amatör (och med högst tvivelaktig framgång hittills)

 

Nu till min fråga ( har använt sökfunktionen men inte riktigt fattat ändå)

 

Har klurat ut att bästa handen kallas "nuts" men kan den ändra sig under spelets gång?

 

Ex jag får A7 floppen är AQ8

 

Nutsen blir väl då triss i ess ? men om sedan fjärdekortet blir en Q så borde ju nutsen ändras till fyrtal i Q ?

 

Har jag fattat rätt? dvs att "bästa handen" ändras efter att nya kort läggs fram?

 

Nästa fråga "probability odds". Eftersom man alltid får två kort (duh!) och floppen är tre kort (duh igen ;) ) så är det 47 kort kvar. Dvs vid oddsuträkning borde chansen alltid vara "47:något" ?

 

Har köpt boken Winning low limit Hold ém av Lee Jones men tom den är lite för krånglig för mig tror jag.

 

Som sagt jag är total och fullständig amatör och nybörjare, därför ber jag redan nu lite om ursäkt för mina korkade frågor om dom ens går att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

ja nutsen ändras kan man säga. Hoppas det svaret räcker :)

Såhär räknar du ut odds: Om du tex har färgdrag på floppen så är det 9 av dom resterande 47 korten som hjälper din hand. Då tar du (47-9)/9 vilket är ungefär 4,22. Det ger "oddsen" 4,22-1 att du får in färgen på turn. För att du ska syna än höjning behöver alltså potten vara mer än 4,22 än det du synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett tips.. som jag alltid använder.

om du på floppen har tex färgdrag.. dvs 9 outs... så tar du 9*4..=36.. dvs ca 36%

du skall alltså ha mindre än 36% potodds för att syna.. eller om du har 3 outs.. 3*4=12%

om du är på turn så tar du *2 istället..

dvs: du har 4 outs till nöthanden. 4*2 = 8%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser