Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur gör man egentligen för att räkna ut snitthanden (värdet på en random hand) i hold'em?

Jag vet att det diskuterats tidigare bla i Olas HU artikel men aldrig sett någon uträkning för det.

Postad

Här har du lite siffror och förklaringar på hur de har beräknats.

http://wizardofodds.com/holdem

Enligt dessa beräkningar är 93s medianhand på ett 10-spelarbord där alla stannar till rivern.

Q7o är sämre.

Den hand som har närmast 0 i EV är A7o.

Tittar vi på 6-bord så är 53s median.

Detta har inget med värdet på en slumpmässig hand att göra.

Postad

Måste särskilja på snitthand sannolikhetsmässigt och snitthand EV-mässigt...

I min artikel så tog jag helt enkelt och listade alla händer med AA överst och 22 underst, och kollade vilken hand som kom precis i mitten. Detta är snitthanden om du drar två kort ur en kortlek (det vinns bara en hand med 2:a i topp, det finns många fler med äss i topp osv). I och med att min artikel siktade på H2H så var jag bara intresserad av "hur ser normala starthanden ut".

Postad
Måste särskilja på snitthand sannolikhetsmässigt och snitthand EV-mässigt...

Ok, det är snitthanden sannolikhetsmässigt jag är ute efter.

I min artikel så tog jag helt enkelt och listade alla händer med AA överst och 22 underst, och kollade vilken hand som kom precis i mitten. Detta är snitthanden om du drar två kort ur en kortlek (det vinns bara en hand med 2:a i topp, det finns många fler med äss i topp osv).

Du menar ungefär som handlistan under "general info" i pokertracker?

Postad

AA*6, AK*16, AQ*16... A2*16= antal händer med A i topp

KK*6, KQ*16, KJ*16... K2*16 = antal händer med K i topp

QQ*6, QJ*16, QT*16... Q2*16 = antal händer med Q i topp

.

.

.

33*6, 32*16 = antal händer med 3 i topp

22*6 = antal händer med 2 i topp

Sedan är det bara att gå in i tabellen och kika var du har snitthanden sannolikhetsmässigt (det blir J8 eller något liknande).

Om man, som någon påpekat, värderar alla parhänder som bättre än alla ickepar, så hamnar snitthanden något högre, men det är som sagt inte det jag siktat på.

Postad

Aight, tack för infon raol och Gdaily.

Jag skulle vilja spinna vidare lite på resonemanget med slumpmässiga händer.

Fullbord, du sitter på knappen och det foldas fram till dig.

Har risken att vara uppe mot en bättre hand ändrats när alla foldat?

Samma fråga som ovan men med kriterien "alla spelar alla ess" gäller, hur mycket har risken ökat att vara uppe mot en bättre hand (än genomsnittet)?

Postad
Fullbord, du sitter på knappen och det foldas fram till dig.

Har risken att vara uppe mot en bättre hand ändrats när alla foldat?

Ja, det har vi redan bevisat för dig, står i harringtons turneringsbok annars ska visa dig så fort jag får tillbaka den.

Tror det står någon uträkning där också men är inte säker.

Postad
Ja, det har vi redan bevisat för dig, står i harringtons turneringsbok annars ska visa dig så fort jag får tillbaka den.

Tror det står någon uträkning där också men är inte säker.

Någon bevisning var det väl knappast frågan om, och jag vill veta hur mycket (jag hävdar fortfarande att det är marginellt).

Postad
Någon bevisning var det väl knappast frågan om, och jag vill veta hur mycket (jag hävdar fortfarande att det är marginellt).

Den har ökat och det har vi bevisat. hur mycket är väldigt svårt att svara på.