Gå till innehåll

Handanalys 25/50


Spelgalen

Recommended Posts

6 handat PLO. Ny på nätverket, inga reads på fi tyvärr. 100bb djupt.

 

MP limpar, knappen limpar, jag completar sb med KK86, inga färger. BB check.

 

Flopp AsKs6h. Jag leder ut 150, fold till button som minraisar till 300. Jag 3x-ar honom, syn. Turn 9c.

 

Jag checkar, han bettar 900, jag ställer. Tankar om turnspelet uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amatörtankar för att få igång diskussionen:

 

Du reppar något som gillar flop med din linje, och det är inte tidernas dragigaste flop. Dels är QJT det enda rimliga stegdraget du har, och det är inte jättestort. Vidare så är väl sannolikheten att man har nötflushdraget mindre när det ska vara Q-högt. Så, din hand bör vara viktad mer mot set än drag.

 

När du då checkar en blank turn misstänker jag att han vill checka bakom många av de händer han når turn med. Jag vet inte riktigt vad han ska beta turn med. Tvåpar som hoppas att du har ett drag och inte set? Det ser väldigt dåligt ut i mina ögon. Så då återstår bluffar eller halvbluffar med holk och sånt - om han nu har sådana i sin range, samt andra set, vilka du väl ändå hamnar AI mot till slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 handat PLO. Ny på nätverket, inga reads på fi tyvärr. 100bb djupt.

 

MP limpar, knappen limpar, jag completar sb med KK86, inga färger. BB check.

 

Flopp AsKs6h. Jag leder ut 150, fold till button som minraisar till 300. Jag 3x-ar honom, syn. Turn 9c.

 

Jag checkar, han bettar 900, jag ställer. Tankar om turnspelet uppskattas.

 

gillar nog att betta ut . annars wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tiltar loss på hans linje , överlimp pre och minraise på den floppen. det är allt jag har att säga :roll: also välj blockers på top set ist för botten set nästa gång imo.

 

edit: skriv ut stacksizes på turn.leder nog troligen turn om jag tänker stacka så han inte checkar bakom QTJ eller sämdre made hand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, det uppskattas!

 

Ni som förespråkar att leda turn, vad har ni för range för det i denna situation? Eventuellt är min ledningsrange mindre än vad er är här?

 

Min tankegång:

Jag checkar turn för att balansera min range. Eftersom enda händerna jag skulle vilja betta in i honom på turn är KKXX och AAXX, är det ingen vidare idé att betta in med just de händerna när jag har dem. Med checkraisen tänkte jag att jag kunde reppa QJT med färgdrag som eventuell ytterligare hand (den hade jag inte bettat in med men checkraisat om jag haft info som kunde tyda på att han inte hade AA eller KK).

 

Iaf funderade fi, tog time och timade till slut ut. Vet fortfarande inte hur optimalt spel ser ut här men för närvarande lutar jag nog åt att linjen jag tog är bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som Fi har AA.

 

Det där minibeten på floppen är inte rolig. Det kan kanske vara en fisk med AK men föga troligt givet din hand.

 

+1

 

Eh...... say what? Levlar ni?

 

Om ni inte levlar(?), har ni någonsin sett en 100bb-stack limpa AAxx från knappen på PLO midstakes shorthanded? .

 

 

IMHO: Jätteläcka att vara tveksam till att få in det på flopp eller turn i det läget. Du får ofta action från fiskar av alla möjliga grejer du dominerar, lägre set, överspelade tvåpar, färgdrag-kombos, steg-kombos etc. Enda gången man kan tänka till är väl om det råkar vara sjuuuukt djupt, knappast 100bb som i detta fall.

 

Angående minbetten kan det vara allt möjligt skit, ofta färgdrag som vill köpa gratiskort på turn eller få info avseende sitt tvåpar/låga set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, det uppskattas!

 

Ni som förespråkar att leda turn, vad har ni för range för det i denna situation? Eventuellt är min ledningsrange mindre än vad er är här?

 

Min tankegång:

Jag checkar turn för att balansera min range. Eftersom enda händerna jag skulle vilja betta in i honom på turn är KKXX och AAXX, är det ingen vidare idé att betta in med just de händerna när jag har dem. Med checkraisen tänkte jag att jag kunde reppa QJT med färgdrag som eventuell ytterligare hand (den hade jag inte bettat in med men checkraisat om jag haft info som kunde tyda på att han inte hade AA eller KK).

 

Iaf funderade fi, tog time och timade till slut ut. Vet fortfarande inte hur optimalt spel ser ut här men för närvarande lutar jag nog åt att linjen jag tog är bäst?

 

Hur tycker du din range ser ut när du leder och sedan återhöjer fi på floppen? De händer jag återhöjer flopp så betar jag ut, och får in det, på turn. Att checka turn när du återhöjt på floppen tycker jag blir knasigt. Som Mr.Tight säger så ska pengarna in asap här. Är man rädd för att FI har AA** så ska man nog droppa KK** pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tycker du din range ser ut när du leder och sedan återhöjer fi på floppen? De händer jag återhöjer flopp så betar jag ut, och får in det, på turn. Att checka turn när du återhöjt på floppen tycker jag blir knasigt. Som Mr.Tight säger så ska pengarna in asap här. Är man rädd för att FI har AA** så ska man nog droppa KK** pre.

 

Jag är inte rädd för AAXX även om den självklart inte är utesluten, det jag vill göra är att spela handen optimalt, vilket är svårt i en stor pott ur position som dessutom var limpad preflop. Som jag ser det har jag bara dessa händer i min range: bluffar med dåligt drag som jag ändå ger upp på turn, AAXX, KKXX, 66XX, QJT med färgdrag.

Av dessa är QJT plus fd och 66XX dåliga att leda ut med på turn. AAXX, KKXX är kanske bra men av anledningen att de är de enda händerna som är vettiga att bomba turn med får jag inget värde av dem om jag spelar dem face up (såvida inte jag är slagen mot AAXX med KK). Det är så mitt resonemang har gått iaf.

 

Eftersom fi foldade hade han antagligen tvåpar plus drag eller dylikt i denna handen. Tror han instafoldar just den handen mot lead på turn så i detta fallet (det mest sannolika fallet) fick jag nog maximalt betalt.

 

PLO $25/50 är aggressivt, men det är enorm skillnad mellan denna nivån och midstakes i hur mycket folk hatar att förlora ett inköp i en limpad pott, och därav måste man låta fi göra misstag för att få värde av nästnöten. Hade det varit på midstakes hade jag hållit med er - bara bomba turn och hoppas att fi är en fiskesugen åsna, vilket de brukar vara, men det tycker jag inte håller om man spelar mot väldigt duktiga spelare.

 

Tills någon kommer med något vettigt argument som kan motbevisa mig, dvs inte svar med "AA utesluten, det känns bäst att bomba turn" eller "det känns som AA" och dylikt har iaf jag nu dragit slutsatsen att jag spelade handen på ett sätt jag är nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte rädd för AAXX även om den självklart inte är utesluten, det jag vill göra är att spela handen optimalt, vilket är svårt i en stor pott ur position som dessutom var limpad preflop. Som jag ser det har jag bara dessa händer i min range: bluffar med dåligt drag som jag ändå ger upp på turn, AAXX, KKXX, 66XX, QJT med färgdrag.

Av dessa är QJT plus fd och 66XX dåliga att leda ut med på turn. AAXX, KKXX är kanske bra men av anledningen att de är de enda händerna som är vettiga att bomba turn med får jag inget värde av dem om jag spelar dem face up (såvida inte jag är slagen mot AAXX med KK). Det är så mitt resonemang har gått iaf.

 

Eftersom fi foldade hade han antagligen tvåpar plus drag eller dylikt i denna handen. Tror han instafoldar just den handen mot lead på turn så i detta fallet (det mest sannolika fallet) fick jag nog maximalt betalt.

 

PLO $25/50 är aggressivt, men det är enorm skillnad mellan denna nivån och midstakes i hur mycket folk hatar att förlora ett inköp i en limpad pott, och därav måste man låta fi göra misstag för att få värde av nästnöten. Hade det varit på midstakes hade jag hållit med er - bara bomba turn och hoppas att fi är en fiskesugen åsna, vilket de brukar vara, men det tycker jag inte håller om man spelar mot väldigt duktiga spelare.

 

Tills någon kommer med något vettigt argument som kan motbevisa mig, dvs inte svar med "AA utesluten, det känns bäst att bomba turn" och dylikt har iaf jag nu dragit slutsatsen att jag spelade handen på ett sätt jag är nöjd med.

 

Om du vill veta hur man spelar handen optimalt får du vänta i några år innan vi vet. Det jag tycker är dåligt är att inga händer som du återhöjer med bör du checka turn på. Du måste isf ha en sinnessjuk read på din motståndare om att han betar när du checkar turn.

Om du tar hem potten på turn har du fått bra värde av din hand. Att kallt räkna med att vinna en stack när man träffar set i en limpad pott ska man inte göra.

Att du just nu extraherade $900 mer än vad potten var på turn är mer än tillfällighet än något annat.

Som Mr.Tight sa tidigare är det ett misstag att inte beta turn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag förstått det rätt att det är 0 händer som du betar ut med här.

Själv har jag 100% i den kategorin i detta läge:-D

du säger att han kommer passade händer du vill få värde av om du betar ut på turn. han gillade dock sin hand så pass mkt att han följt med till turn trots den finfina styrka du visat hintintills. Så att han ska passa mkt i sin range känns tveksamt.

 

Din motståndare har spelat handen som en idiot hitintills så att förutsätta att han är en bra highstakes spelare som du måste finta hit och dit känns oxå tveksamt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Din motståndare har spelat handen som en idiot hitintills så att förutsätta att han är en bra highstakes spelare som du måste finta hit och dit känns oxå tveksamt

 

+10000000000

 

Jag ifs hade missat att det var $25/50 (inte sek dvs) , inte stakes jag spelar speciellt ofta direkt..... Hittar dryga 100 spelade tilthänder på den nivån och fler lär det inte bli. Tycker ändå resonemanget att betta turn är rätt om man inte har "den sinnessjuka readen" alund nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, det uppskattas!

 

Ni som förespråkar att leda turn, vad har ni för range för det i denna situation? Eventuellt är min ledningsrange mindre än vad er är här?

 

 

jo eftersom du inte leder 100% av flop rangen (KK+,AKQJss typ?) här så kan det vara så :-P håller med psykologas med, fi överlimpar pre på knappen och minraisar i position skulle anta att han är rejält dålig och kanske första gången han spelar omaha övh. skulle inte dra allt för mycket slutsatser av vad hans linje betyder utan bara bomba på och försöka få in allt så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monster-fps från båda sidor imo.

 

Han borde ha stor andel drag, och därför borde du beta, ungefär.

 

Om han släpper många händer är ju det jäkligt mycket bättre än att han får gratiskort med 2-infinity outs. Checken blir ju bara bra om du av någon anledning är säker på att betet kommer ofta (vilket det inte borde göra).

 

Du borde ha mycket stål/drag, därför borde han checka bakom och eventuellt bluffcatcha blank river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har FI drag och om du checkar på turn så borde även FI checka då du visat sådan styrka på floppen.

 

Det enda som skulle få fi att betta är tvåpar eller set som är rädd för att du sitter på drag.

 

Givet det så är det rätta inte check-raise utan möjligvis check-call för att få FI och ge bort mer med set i 6:or på rivern. Har FI set i 6:or så måste FI för det mesta lägga sig på turn som du spelar handen.

 

Har FI set i Äss så får du alltid syn på turn. Givet det så har FI förmodligen set i 6:or givet FIs miniraise på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...