Gå till innehåll

Tips för ljudsystem till vardagsrummet?


eurythmech

Recommended Posts

Okej, så här ser förutsättningarna ut:

 

I vårt vardagsrum finns idag två föremål som spottar ut ljud, tv-apparatens högtalare och laptopen.

 

Så vi vill ju ha något som får filmer, X360, tv och musik att låta bra.

 

Budgeten är begränsad dels av ekonomiska skäl, men också för att jag hör till de som troligen inte hör skillnad på ett par högtalare för 800 och ett par för 80 000.

 

Så, jag vet väldigt lite om det här. Jag vet knappt skillnaden på en hemmabio och en stereo. Okej?

 

Så, vår plan är att åka ut till Siba i morgon och provlyssna. Troligen tittar vi mestadels på sånt utan en jävla massa sladdar. Det känns inte särskilt intressant att höra fotsteg bakom soffan. Det känns intressant att inte ha ett clusterfuck av kablar och högtalare.

 

Så, anledningen till att vi väljer Siba är för att kunna lyssna och känna oss fram, men är det klart billigare på nätet kan vi givetvis shoppa där. Dessutom kan man som Starsspelare omvandla FPP till presentkort på en massa butiker, t.ex Siba.

 

Så, budgeten är kanske ca 4k. Rimligt?

 

Vad är nackdelarna med att köpa en sån här pryl?

 

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2722025

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag är så rädd för audiofiler. Jag är lite orolig att folk ska bränna av sina värsta grodskratt och komma med kommentarer som "Tänkte du köpa platinaemulerande koaxialkabalar eller köra med handsvarvad fiberoptisk digital/digital-koppling?" och "Jag föreslår högflexibla styrelement på sexton paraflax till kamwoofern och HDMI-kopplingar till displayen, ett balansspektrum i solid granit och ljuddämpande vinylmattor, handknutna av kvalitetsstörda rumänska tonåringar med Aspergers".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar det du vill göra är koppla tv, xbox, dator till samma högtalare så är det främsta att se till att kopplingsprylen (som audiofiler kaller receiver) har tillräckligt med ingångar. Sen är det "bara" att lyssna sig fram. I den prisklassen brukar bra ljud betyda häftigt tryck utan allt för mycket diskant. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt, diskant är väl roligare än tryck. Jag har gått ut nian och känner inget tvång av att få golvet att gunga liksom.

 

Men njae, jag tror inte jag kommer koppla in datorn. Utan det blir väl snarare att koppla in usb-minnen eller ipod eller nåt sånt, för musik.

 

Så antalet ingångar är väl...jag vet inte...alltså...jag har fan ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just avslutat en uppdatering av grejjorna hemma, vill ha bra ljud men till rimligt pris.

 

Onkyo har väldigt prisvärda receivrar, jag kör med en 607a som är helt ok, kopplar in alla mina prylar via den här (laptop, xbox, blue ray och tv-dekoder). Min laptop har hdmi utgång vilket gör det väldigt smidigt.

 

Om du ska ha en Blue ray så kan jag rekommendera LG BD370, kostar under 2K, nätverksanslutning för uppdatering av drivrutiner, usb-port, klarar att spela i princip allt. Det har kommit en 390, men jag vet inget om den.

 

När det gäller högtalare så satsa på bra centerhögtalare och sub, se till att fronthögtalarna är av samma märke och modell som centerhögtalaren, viktigt pga av att dialoger i filmer växlar mellan center och fronthögtalare.

 

Tänk på att om du ska ha lite längre hdmi kablar (över 7m) så spelar kvaliteten på hdmi-kabeln roll. Jag kör med Supra, väldigt bra kabel till bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat min pryl, några tankar?

 

LG HT553DV är tydligen en helt ny modell som Siba säljer för 4998 i butik. Killen i butiken skulle hålla den åt mig till på fredag. Jag är ganska sugen. Min TV har ju då ingen HDMI-ingång, men väl DVI. En polare till mig sa att man kan koppla HDMI=>DVI för att få bilddelen i högkvalité - har jag fattat rätt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För i helvete, handla inte på live-siba, standard med 30-200% högre pris än deras egen nätbutik. Plus att personalen är lögnaktiga, okunniga as.

 

Protip: Googla inte recensioner på prylar du tänker köpa, utan googla klagomål. 90% av recensionerna är köpta, men whinen är mestadels ärliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För i helvete, handla inte på live-siba, standard med 30-200% högre pris än deras egen nätbutik. Plus att personalen är lögnaktiga, okunniga as.

 

Protip: Googla inte recensioner på prylar du tänker köpa, utan googla klagomål. 90% av recensionerna är köpta, men whinen är mestadels ärliga.

 

1. Innan jag åkte ner till Siba så hade jag en lista på potentiellt intressanta modeller samt deras pris på nätbutiken, samt pris på billigaste alternativ via prisjakt, där billigare fanns.

 

Saken var bara den att just den här modellen finns inte ens på Sibas nätbutik, och hade den funnits där är jag näst intill säker på att den inte hade varit billigare. Ett ovanligt kampanjerbjudande, helt enkelt. Med reservation för att säljaren är ett lögnaktigt as så är modellen helt ny och säljs för närvarande 3000 under kommande pris. Sibas butikspris var också 700 under billigaste prisjakt-konkurrent, och då tillkommer ju inte heller någon frakt.

 

I annat fall hade jag ju dragit mig för att köpa i butik. Men handlade det om 300-400 kronors skillnad - vilket det ofta gjorde, så hade det sannolikt gått på ett ut mtp frakt.

 

2. Väldigt bra tips. Det ska göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inhandlat och allt det. Fick lite extra rabatt. Den spelar skivor och usb utan besvär. Men en fråga:

 

Jag har ännu inte lyckats lista ut hur jag ska få tv-ljudet till subwoofer/högtalare. Vilken typ av kabel ska det vara egentligen? Jag fick med en massa kablar, men tror dessvärre inte jag har någon som passar ändamålet. Ska man använda sådana ljudkabeltvillingar, dvs två enpluppar, en röd och en vit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...