Hobster Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 Hej! Förra veckan spelade jag två marginella händer som jag funderat en del på. I båda turneringarna hade jag spelat riktigt tight, kanske t.o.m. för tight, och satt med ca 15BB. Min placering var ca 45 av 60 kvar, 18 fick pengar. I båda fallen hade spelet blivit riktigt tight och en höjning pre-flop plockade minst 1/3 av potterna, men det fanns ett par storstackar som var ganska lösa. Hand 1. A9s efter 4 fold, 4 kvar efter mig. Lös storstack (40BB) i BB, spelare med ca lika mycket som mig mellan oss. Jag höjer 3 BB (rätt/fel?) och får syn av BB. Floppen 984, tvåfärgad, inget i min färg. Check från BB, jag betar 2/3 pot (9 BB kvar). Rätt/fel? Vad gör jag om BB slår om och ställer mig all-in? Vad gör jag om BB synar, nästa kort 10-K i ny färg och han ställer mig all-in? Om han checkar? Hand 2. K9o på SB, alla foldar. I BB sitter lös storstack (35BB). Jag synar, floppen kommer 986 rainbow. Jag betar pot (11 BB kvar). Vad gör jag om han slår om pot? Vad gör jag om han synar och en 5,7,10 faller nästa kort? Om han synar och ett överkort (J,Q,A) kommer? I båda fallen så ville jag spela händerna mot det (lösa) motståndet och gillade floppen, men det uppstår ändå en massa problem. Är det för att jag spelar fel själv (preflop/postflop) eller är det situationer man inte kan undvika om man vill få en mer fördelaktig chipposition? Mitt problem i turneringar är ofta att jag spelar upp mig till ca dubbla stacken och sedan blir för passiv och hamnar kring 8-12 BB och tvingas sno blinds och då riskera hela stacken. De två spelen ovan var delvis för att undvika sådana situationer och utnyttja löshet för att bygga upp mig lite. Tacksam för alla svar/funderingar! Citera
Ector Postad 17 Maj , 2005 Rapport Postad 17 Maj , 2005 I hand 1 ställer jag nog in allt preflop om jag tänker sepela. Jag kan också tänka mig att lägga handen eller möjligen spela som du gjorde. I ditt läge så ställer jag in på floppen för att slippa tänka. Hand två är en solklar all in preflop. Du har 12BB om jag inte förstått saken fel... Du hittar K9 i sb och du behöver marker. All in! Om jag valde att syna som du gör så skulle jag checka när jag träffar högsta par för att hoppas på att kunna få in en checkraise al in. Citera
Hobster Postad 17 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 17 Maj , 2005 I hand 2 har jag ca 14BB innan jag postat SB, 11BB kvar efter syn och potbet. Jag tycker sådana här situationer är så kniviga, en hand över genomsnittet och hyfsad position men ändå inget stål, jag har marker så jag inte måste spela men ändå snart tvingas spela en hand för att inte hamna i all-in mode, jag vill inte potcommitta mig preflop eftersom brden är så tighta att det går att stjäla från mindra stackar än de här storstackarna. I just de här två fallen ville jag spela mot dessa eftersom jag upplevde dem som lösa och att jag hade chans att dubbla vid bara en anständig träff, men händerna innebär ju helt klart problem på det sättet spelet blir. Citera
Recommended Posts