Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade denna PLO8-hand i kväll om funderar på om det var rätt spel.

#Game No : 1140045

***** Hand History for Game 1140045 *****

$100 PL Omaha Hi-Lo - Tuesday, October 13, 00:18:18 ET 2009

Table Adam 8 (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: 1 ( $51.5 )

Seat 2: 2 ( $173.92 )

Seat 3: 3 ( $183.48 )

Seat 4: 4 ( $26.96 )

Seat 5: 5 ( $135.91 )

Seat 6: 6 ( $406.41 )

Seat 7: sotaren ( $302.54 )

Seat 9: 9 ( $189.77 )

Seat 10: Fi ( $204.7 )

6 posts small blind [$0.5].

sotaren posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to sotaren [ Ad 2d 6s 5h ]

9 calls [$1].

Fi calls [$1].

1 calls [$1].

2 folds.

3 folds.

4 calls [$1].

5 calls [$1].

Bull_shArk calls [$0.5].

sotaren raises [$7].

9 folds.

Fi calls [$7].

1 folds.

4 folds.

5 calls [$7].

6 folds.

** Dealing Flop ** [ Kd, 7h, 8c ]

spikmannen checks.

Fi bets [$28].

5 folds.

sotaren calls [$28].

** Dealing Turn ** [ Qs ]

sotaren checks.

Fi bets [$84].

sotaren is all-In [$266.54]

Min motståndare är synnerligen tight och jag är i princip helt säker på att han sitter med ett set. Vi har spelat otaliga timmar mot varandra och jag är helt säker på att han släpper ett lägstaset, och rätt ofta mellansetet mot reraise på turnen om det är det minsta otrevligt. Det är med en manöver på turnen som komplement till mina faktiska outs i åtanke jag floatar floppen. Damen var väl inte det ultimata bluffkortet, men det fick duga.

Vet också att han är fullt kapabel att släppa topsetet om jag sätter de höga stegen och att han inte lägger in en spänn mer än han behöver om ett lågt kort kommer så min enda chans till värde är som jag såg det att få in det på turnen. Steamade väl lite i ärlighetens namn också efter ett antal synnerligen otrevliga, och dyra, riverkort tidigare men han är en hal ål och lättare att få av händer än att få till att betala när man träffar.

Så hur ser ni på spelet? Tyckte jag satt för bra till att folda och syn såg jag inget värde i alls. Kände intuitivt att det var rätt spel om jag kunde få honom av sin hand i inte allt för många fall men ser gärna en diskussion.

Postad

I och med att du för närvarande enbart har ess hög, stegdrag och lågdrag, ligger du efter i princip allt som fi kan tänkas pottbeta två gånger med. I runda slängar har du ett ev på nånstans kring 0,3.

Om den ev-uppskattningen är riktig så behöver fi folda nånstans kring 22% av gångerna för att spelet ska vara +ev.

Det är ju din read att han skulle kunna lägga en del, men bara baserat på kvarvarande stack och pottstorlek verkar det helt orimligt att någon skulle vika ett set där. På Svenska Spel dessutom.

Om han är så tajt som du säger skulle han aldrig ens beta ut med bottenset. Han har betat pott två gånger och har 86 kvar att syna för en pott på 415. Gissar att din fold equity är bra nära noll och att han instasynade.

Postad

Mmm, inte mitt mest briljanta ögonblick, tokade nog till det för mig här. Vi pratade om handen efteråt och han medgav en del FE (Han är den ende där jag hade kört det här spelet på) med annat än KK, har lyckats med samma manöver mot honom vid ett antal tillfälle. Men med damen som bara hotar låga seten (hade hellre sett en J) och, som du säger, hans lysande pottodds blev jag väl lite för ivrig. Gav mig väl dessutom för lite manövreringsutrymme med den stora preflophöjningen.

Jag bedömde då, kanske felaktigt, att han skulle beta ut även med låga setet HU eftersom han ofelbart hade mig på lågt drag med någonting i bakfickan till den höga.

Postad
Varför inte checkraisa redan på flop?

Det är ju det bästa spelet som handen utvecklade sig med alla pengar i mitten men jag spelar normalt tämligen konservativt (tro det eller ej) allra helst på floppen och min huvudplan var ju att checkraisa turn med frirulle och komma hyggligt billigt undan om bordet parar.

Postad
Det är ju det bästa spelet som handen utvecklade sig med alla pengar i mitten men jag spelar normalt tämligen konservativt (tro det eller ej) allra helst på floppen och min huvudplan var ju att checkraisa turn med frirulle och komma hyggligt billigt undan om bordet parar.

Utan att vara för resultatorienterad så hade jag nog kört den vägen i alla fall. Jag kör mer panga på som helvete när jag har en riktigt bra hand vilket jag tycker att denna får räkna som, särskilt som det inte ligger FD på brädan. Tar du hem floppen med en checkraise har du ändå en välsizead pott, och skulle han vilja leka så har du gott EV mot de flesta händer han kan tänkas ha.

Min åsikt är iof med lite reservation för att du säkert har bra koll på honom och vet mer än jag om vad hans pottbet på flopp betyder. Misstänker du set redan där, eller är det att han pottar både flop+turn som gör det?

Postad
Utan att vara för resultatorienterad så hade jag nog kört den vägen i alla fall. Jag kör mer panga på som helvete när jag har en riktigt bra hand vilket jag tycker att denna får räkna som, särskilt som det inte ligger FD på brädan. Tar du hem floppen med en checkraise har du ändå en välsizead pott, och skulle han vilja leka så har du gott EV mot de flesta händer han kan tänkas ha.

Min åsikt är iof med lite reservation för att du säkert har bra koll på honom och vet mer än jag om vad hans pottbet på flopp betyder. Misstänker du set redan där, eller är det att han pottar både flop+turn som gör det?

Du är faktiskt knapp favorit även om du är säker på set.

http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=o8&b=Kd7h8c&d=&h1=Ad2d6s5h&h2=KK**%2C77**%2C88**&h3=&h4=&h5=

Jag kan inte spelet, men CR på flopp känns rätt för att committa med stark draghand.

Postad
Du är faktiskt knapp favorit även om du är säker på set.

http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=o8&b=Kd7h8c&d=&h1=Ad2d6s5h&h2=KK**%2C77**%2C88**&h3=&h4=&h5=

Jag kan inte spelet, men CR på flopp känns rätt för att committa med stark draghand.

Stämmer ju inte helt. Att dra in KK**,77**,88** som range blir aningen missvisande då fi oftare än inte har A2, A3, A4 eller A5 som sina **-kort. Men i övrigt är CR på flopp naturligtvis ett bra spel.

Postad
Stämmer ju inte helt. Att dra in KK**,77**,88** som range blir missvisande då fi oftare än inte har A2, A3, A4 eller A5 som sina **-kort. Men i övrigt är CR på flopp naturligtvis ett bra spel.

Men till och med om vi sätter bara A2 som sidokort har vi 40% EV.

http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=o8&b=Kd7h8c&d=&h1=Ad2d6s5h&h2=KKA2%2C77A2%2C88A2&h3=&h4=&h5=

Eftersom vi inte redan på flop kan sätta fi på en så otroligt snäv range så gillar jag handen otroligt mycket, då det finns mycket som jag antar att han kan bet-folda, typ tvåparhänder med dåligt lågdrag (som ändå hade haft bra odds mot oss). Alltså, vi har FE i en 56BB-pott och fullgoda odds för syn vid reraise oavsett vad han sitter på. Jag kör alla dagar. :-D

Postad

Checken på flopp verkar rätt kass.

Ok högdrag och nötlågdrag med backup är ju en hand som inte borde tjäna särskilt på rundcheck. Bet och två syn är bra, bet och en syn är ok, bet och vik är bra, bet och raise är störigt men inte katastrof (särskilt inte jämfört med om man gör checkraise, eller checksyn, mot händerna som slagit om), etc.