Gå till innehåll

Boktips!


pastan

Recommended Posts

Kopierat från officedagboken

 

Ska köpa lite klassisk skönlitteratur då jag känner att jag suger på svenska :-(.. förut när jag höll på med journalistik kändes skriva rätt och jag kunde skriva de/dem rätt. Nu känner jag mig osäker på typ allt jag skriver vilket är väldigt tråkigt. Ska beställa dessa böcker; Röda rummet av Strindberg, Doktor Glas av Söderberg, Den inbjudna av Beauvoir, Simone de, Jane Eyre av Brontë, Charlotte, Gösta Berlings saga av Lagerlöf, Selma, Walden av Thoreau, Henry David, The Catcher in the Rye av Salinger, J. D, Mörkrets hjärta av Conrad, Joseph, Vågorna av Woolf, Virginia, Förnuft och känsla av Austen, Jane. Alla med på adilbris top-10 lista.

 

Om någon har tips på bra böcker som tex röda rummet så får ni jättegärna droppa. Kanske borde starta en tråd? Mina hörlurar har pajat och jag har bestämt mig för att INTE köpa en ny tv till lägenheten. Utan kommer bara ha en tv i vardagsrummet. Så hoppas kunna läsa böcker. Känns så jävla menningslöst att slösurfa när jag istället kan läsa.

 

Har inte läst en bok på otroligt länge. Om vi fick i uppgift att läsa en bok i skolan kollade jag bara på en massa recensioner om den boken på tex mvgplus eller mimmersbrunn så var jag set :oops:

 

Om någon av er har läst de böcker jag nämnt ovan får ni jättegärna skriva vad ni tycker om dem!

 

Så tips på bra klassisk skönlitteratur plzzzzzzzz.. gogogog!

 

Tack på förhand :)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte bara ute efter de tyngsta klassikerna kan jag rekommendera de här av Sven-Edvin Salje:

 

http://www.galatea.nu/SALJE.HTML

Trilogin om snapphanetiden

 

Snapphanetiden och försvenskningen av Blekinge och Skåne har behandlats utförligt av Salje. I tre böcker berörs denna spännande tid i Skånelandskapen.

 

Man ur huse, 1958. Vittfamnande berättelse om snapphanetiden i Blekinge och Skåne.

 

Kustridaren, 1960. En kärleksroman i historisk miljö. Handlingen är förlagd till östra Blekinge, närmare bestämt Kristianopel 1677.

 

Natten och brödet, 1968. Romanen behandlar den bekymmersamma tid då invånarna i skånelandskapen kände sig tvingade att tjäna tre herrar - danskar, svenskar och snapphanar.

 

Länge sen jag själv läste dem nu men de har etsat sig fast i minnet som bland det bästa jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nog strukit Jane Austen och kanske tagit nån annan svensk klassiker typ Hemsöborna av Strindberg eller utvandrar-serien av Moberg.

 

Om du vill komma in i läsandet kan jag rekommendera Henning Mankells serie om Wallander. Inga gamla tunga klassiker men ändå jävligt bra böcker, blivit så sjukt mainstream men Stig Larssons första bok i Millenium-serien är bra. Den är både grymt lättläst och spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit: ne sry, är ju ett bra ämne så vill inte att den ska levlas ihjäl. Men de du skriver räcker ju en bra bit, sen finns det en hel del ryska klassiker också.

 

Du är en vis man snusarn så skeppar hem "stora fräckisboken":mrgreen:

 

Du får gärna droppa några titlar senare. Kan ju droppa de här och inte på msn så även andra i samma sits kan ta del av bra böcker :)

 

Är du inte bara ute efter de tyngsta klassikerna kan jag rekommendera de här av Sven-Edvin Salje:

 

http://www.galatea.nu/SALJE.HTML

 

 

Länge sen jag själv läste dem nu men de har etsat sig fast i minnet som bland det bästa jag läst.

 

Tänkte att jag skulle börja med de tyngsta klassikerna men kan ju alltid blanda.

 

Skeppar hem trilogin om snapphanetiden. Köper nog även fler böcker av Salje. På dessa skuldror verkar var en bra bok.

 

ty :)

 

Hade nog strukit Jane Austen och kanske tagit nån annan svensk klassiker typ Hemsöborna av Strindberg eller utvandrar-serien av Moberg.

 

Om du vill komma in i läsandet kan jag rekommendera Henning Mankells serie om Wallander. Inga gamla tunga klassiker men ändå jävligt bra böcker, blivit så sjukt mainstream men Stig Larssons första bok i Millenium-serien är bra. Den är både grymt lättläst och spännande.

 

Kommer att stryka böckerna som är översatta. Det var mest en preliminär lista som jag direktkopierade från adilbris.

 

Låter bra! Taget...

 

ty antisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa vinner ju faktiskt på poker och har således råd att ha sina egna bokkollektioner. Lite roligare än att ta hem en snuskbok.

 

 

What is this obsession people have with books? They put them in their houses - like they're trophies. What do you need it for after you read it?

36641jerryseinfeld9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte bara ute efter de tyngsta klassikerna kan jag rekommendera de här av Sven-Edvin Salje:

 

http://www.galatea.nu/SALJE.HTML

 

 

Länge sen jag själv läste dem nu men de har etsat sig fast i minnet som bland det bästa jag läst.

 

Usch hittar inte böckerna på adilbris eller liknande sidor :shock:.

 

---

Varför köpa överhuvudtaget?

Alla de där böckerna i listan finns ju på biblioteket.

Har du tänkt läsa om de sedan eller?

 

Nu är det ju så att jag inte har något emot att köpa böckerna och ha en bokkollektion. Hur smart/dumt det nu än är så vill jag köpa dem :).

 

---

 

Här är iaf lista med böcker som finns i min "kundvagn" atm. Finns en massa intressanta böcker jag hört om som jag vill läsa men får väl inleda med det här. Vore kul ifall folk kunde fylla på i tråden med tips om olika böcker. Vad de tycker om böckerna osv osv :). Ha det bra gott folk!

 

LAGERLÖF, SELMA:GÖSTA BERLINGS SAGA (9100107425) 1-2 vardagar 39 kr

MACHIAVELLI, NICCOLÒ:FURSTEN (9127026906) 1-2 vardagar 158 kr

AUSTEN, JANE:FÖRNUFT OCH KÄNSLA (912711208X) 1-2 vardagar 41 kr

THOREAU, HENRY DAVID:WALDEN (9127119564) 1-2 vardagar 45 kr

BENGTSSON, FRANS G.:RÖDE ORM : EN BERÄTT (9172638125) 1-2 vardagar 81 kr

STRINDBERG, AUGUST:RÖDA RUMMET (9172639164) 1-2 vardagar 39 kr

WOOLF, VIRGINIA:VÅGORNA (9174290223) 1-2 vardagar 41 kr

CONRAD, JOSEPH:MÖRKRETS HJÄRTA (9185379069) 1-2 vardagar 41 kr

STRINDBERG, AUGUST:HEMSÖBORNA (9188680002

)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mastiga: På spaning efter den tid som flytt - Proust, Marcel

ULYSSES - JOYCE, JAMES

 

Albert Camus - Pesten / Främligen / Fallet

Dostoevsky - Notes from the underground, Karamazov, Brott och straff

Hermann Hesse - Stäppvargen

Doris Lessing - The fifth child

Emmanuel Carrère - The Mustache

 

m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...