Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Som rubriken lyder, vad anser ni vara de bästa sättet att lira vid finalbordet i sit n go turneringar?

Jag personligen är nybörjare måste jag erkänna och har alltid lirat väldigt tight och slowspelat i början av dessa turneringar sedan när nivåerna ökat så drar jag på lite mer aggressivt spel. Men vid finalbordet är det ofta helt nya spelare och det är ofta för höga blinds för att man bara ska slowspela, så hur lirar ni vid finalbord?

mvh

Postad

Hej!

Om jag förstår saken rätt handlar det om flerbords-SnG när man kommer ner på bara ett bord kvar och att blindsen då är så pass höga att många har korta stackar. I princip är det väl push/fold-preflop-spel som gäller då - gå allin preflop så fort det blir läge (genom att pusha själv - syna mer sällan).

En annan sak: termen "slowspela" betyder inte att man "tar det lugnt och spelar försiktigt", utan brukar användas när man träffar något riktigt bra och "lurar" motståndaren genom att låtsas att man inte har något genom passivt spel.

Postad

så du menar att man i stort sett borde gå allin så fort man får en relativt stark hand? varje gång? känns som det bara är en tidsfråga innan man får någon som synar och så är man lätt ute ur turneringen?

Postad

Det beror givetvis på hur stor stack man har i förhållande till blindsen, men jag tolkade det som om många vid bordet har liten stack. Med "liten stack" menar jag runt 10BB och under. Säg till exempel att blindsen är 200/400 och du, liksom många andra, har runt 4-5K i stacken. Då är det bara all-in först som gäller.

Kanske misstolkade jag frågan och du sitter djupare - isåfall kan man tänka sig lite varierat spel mot de större stackarna. Men för det mesta tror jag det finns ett antal små stackar vid bordet, och dessa bör man sätta press på redan preflop och tvinga dem till beslut för alla deras marker.

Postad

Kan säga såhär, lirade lite häromdagen, ett gäng turneringar. Varje gång jag kom till finalbordet hade alla rätt lika stackar med runt 10-15BBs var. Jag börjar rätt starkt höja preflopp ungefär 3st BBs varje gång ja får något starkt och fick ofta folk att folda men de känndes nästan som varje gång folk synade, så förlorade jag handen pga dem hade bättre kort än mig och synade vare sig jag raisade, re-raisade eller gick all-in, även fast dem inte hade något speciellt bra kort och fick färg eller stege eller dylikt på rivern, varje gång ja tog steget att dra all in med 2 par eller dylikt så satt dem där med triss eller stege vilket var sjukt frustrerande... därav denna tråden egentligen, hur borde man spela i dessa situationer?