Gå till innehåll

Olika spelstilar beroende på land?


Neelix

Recommended Posts

Vet inte om ni har tänkt på vilken skillnad det är på olika spelare från olika länder. Det tightaste spelarna kommer helt klart från Danmark. Det känns som vi svenskar är de bästa dock :-) Vi har ett brett sätt att spela poker på. De sjukaste/sämsta är helt klart britter. Det finns inga som synar och bluffar så mkt som dem. Näst sämst är norrmän, de bluffar bara för mkt men synar inte så mkt som britter. Amerikarna verkar inte veta vad checkraise verkar vara för ngt. Har de topp paret så ska de fläskas på direkt även om det är ngn som höjt upp innan floppen.

 

Tomtarna är alltså britter. Har personligen lite problem att spela mot dem som jag lätt blir tilt på alla sjuka syningnar de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om ni har tänkt på vilken skillnad det är på olika spelare från olika länder. Det tightaste spelarna kommer helt klart från Danmark. Det känns som vi svenskar är de bästa dock :-) Vi har ett brett sätt att spela poker på. De sjukaste/sämsta är helt klart britter. Det finns inga som synar och bluffar så mkt som dem. Näst sämst är norrmän, de bluffar bara för mkt men synar inte så mkt som britter. Amerikarna verkar inte veta vad checkraise verkar vara för ngt. Har de topp paret så ska de fläskas på direkt även om det är ngn som höjt upp innan floppen.

 

Tomtarna är alltså britter. Har personligen lite problem att spela mot dem som jag lätt blir tilt på alla sjuka syningnar de gör.

 

Riktigt interesant det du skriver....Jag har inte spelat så mycket men visst aktar man sig för bord med många svenskar! Har spelat på flera och kan hålla med om det du säger.

 

Har dock aldrig lirat mot britter men mot mycket Amerikaner och de är lätta pengar om man jämför med skandinaver!

 

Har du nån känsla för finnar?

 

//Rejman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock inte spelat mot så mkt finnar. De jag spelat mot har varit ganska fyndiga. Amerikaner som spelar på de lägre nivåerna som 1/2 och 2/4 hänger med på lite allt möjligt. Har du bra tålamod och inte blir upprörd lätt. Spela på cryptonits software, betfair, willhill m m. Där är det så gott som bara britter. Du kommer bli chockad hur de spelar. De pre raisar väldigt sällan. Det är mest check och call, för att helt plötsligt ta kommandot med ngn draghand som de inte sätter. Att syna med 1-2 outs är som vilket drag som helst för dem. A högt slänger de inte i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla spelare är olika osavsett vilket land de härstammar från. Generellt finns det många duktiga svenskar men det finns även en hel del tomtar.

 

Köper inte alls att det har att göra med var man är född och bor nånstans.

Nja, nån skillnad på amerikaner och svenskar är det nog eftersom texas är mer vanligt vid köksbordet i amerikanska hushåll än vid svenska dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla spelare är olika osavsett vilket land de härstammar från. Generellt finns det många duktiga svenskar men det finns även en hel del tomtar.

 

Köper inte alls att det har att göra med var man är född och bor nånstans.

Nja, nån skillnad på amerikaner och svenskar är det nog eftersom texas är mer vanligt vid köksbordet i amerikanska hushåll än vid svenska dito.

 

Samt att många jänkare spela wpt-finalbords-poker på ett fullt 9-mannabord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som om allt detta inte gäller en svensk som just satt sig vid ett texas-bord för första gången? Rent skitsnack att det skulle ha med nationalitet att göra, däremot är det mkt möjligt att det finns så många mer 'dumma' amerikaner t.ex. just för att det finns så mkt mer amerikaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elvis skrev en kul sak i en äldre tråd:

 

Aldrig i livet att jag sätter mig vid ett bord där det sitter 2-3 svenskar (eller fler). Sitter det däremot 2-3 britter, 1 italienare och 1 grek vid bordet, ja då lämnar jag inte bordet förrän det blir strömavbrott.

 

Tråden handlade om val av bord vid onlinepoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är skillnad i spelstil mellan olika nationaliteter tror jag är ett faktum. Precis som med fotboll eller andra sporter så skiljer sig oftast spelstilen åt beroende vart på jordklotet man kommer ifrån. Om vi ser på det svenska landslaget i fotboll så spelar dem oftast en mer defensiv fotboll (har dock ändrats lite nu på senaste tid) medan ett sydeuropeiskt lag oftast spelar en mer offensiv fotboll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla spelare är olika osavsett vilket land de härstammar från. Generellt finns det många duktiga svenskar men det finns även en hel del tomtar.

 

Köper inte alls att det har att göra med var man är född och bor nånstans.

Skulle det vara så konstigt om det finns skillander i mentalitet de stora generella folkmassorna emellan olika länder?

 

(Fan vad svårt jag ska ha för att uttrycka mej korrekt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte tror att det är någon generell skillnad på hur människor med olika nationaliteter spelar, hur resonerar ni? Jag tycker att det verkar självklart att den kultur man är uppvuxen i spelar in på allt man företar sig. De individuella skillnaderna är givetvis större men man kan ändå i det stora hela se tendenser till olika stil och smak vad gäller t ex kläder, fotboll, mat, poker, semestervanor och kaffekonsumtion. Vad får er att tro att just poker skulle vara ett undantag för detta?

Själv har jag mest märkt att fler svenskar spelar försiktigt medan amerikaner oftare gamblar (och ofta verkar tro att jag är lika försiktig/gamblar lika mycket som dem). Övriga nationaliteter har jag träffat på för få av för att kunna se någon generell tendens men jag har hört att en större del av de som kommer från sydostasien ser på poker ungefär som ett lotteri.

Återigen vill jag understryka att de individuella skillnaderna naturligtvis är större än de kulturella tendenserna. Nationaliteterna är inget som får mig att byta bord m a o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns att gdaily sagt att människor som kommer från mindre sekulariserade samhällen än vårat kan resonera så här: "Om Gud vill så sätter jag stegen". I Sverige finns det å andra sidan nästan fler människor som läst matematik på högskolenivå än som fortfarande tror på någon högre makt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att det kan finnas generella skillnader med de är nog marginella. Att de med bättre utbildning spelar bättre är nog ganska självklart. De brukar vara bättre på de mesta de företar sig förutom att sparka på en rund sak eller nåt.

 

När jag började spela hörde jag det där om att svenskar är bättre bla bla och hade till en början respekt. Nu har jag sett svenska spelare och de har ofta spelat riktigt dåligt.

 

Generellt tror jag dock på tesen att svenskar är något bättre än amerikaner i poker. Men vi är ju bättre än dem på allt om man ser per capita. Förutom möjligtvis inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är skillnad i spelstil mellan olika nationaliteter tror jag är ett faktum. Precis som med fotboll eller andra sporter så skiljer sig oftast spelstilen åt beroende vart på jordklotet man kommer ifrån.

 

Kan ha att göra med att det är t.e.x Braziliens "grejj" att spela offensiv fotboll, och det vet hela landet inkl. deras idrottsförening om, därför anställer dem bara tränare som gillar den sortens fotboll, sen går det säkert mkt djupare exempelvis så är säkert träningarna i Brazilien för 15 åringar ofta ganska olik den för 15 åringar i Tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...