Gå till innehåll

Vägledning: Bli en bättre pokerspelare


mrbambocha

Recommended Posts

Relativt ny på poker, bara hobbylirat innan.

Därför tänkte jag fråga vad ni anser vara bästa tillvägagångssättet för att bli en bättre pokerspelare.

 

Läsa/se - spela - läsa/se om?

Finns det någon ordning att lära sig spelen på (CG, SnG, MTT, HU)?

Vilka grunder är viktigast (pre, post, EV, odds, position, bluffa)?

Vad ska man gå in på efter grunderna?

Vilken balans ska man ha på att läsa/se och spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limit Hold'em är rätt bra att börja med, det är enkelt jämfört med no-limit (IMHO) samt att du får spela på alla gatorna och se fler showdowns (Jämfört med SnG/MTT och i viss mån även no-limit CG) vilket är väldigt bra träning.

 

Känner du för att plugga så kan jag rekomendera boken "Small Stakes Holdem" av Ed Miller. Också väldigt lärarikt att bli medlem på typ stoxpoker, cardrunners och/eller dueces cracked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är viktigt att man har roligt. Anordna regelbundna pokerkvällar hemma på en lagom nivå så ni inte blir osams. Lägg upp en strategi inför varje kväll. Brukar räcka i huvudet men skriva är också bra. Spela och håll dig till den. När kvällen är över, förhoppningsvis med många goa skratt och några öl innanför västen, så kör du en liten analys av resultatet. Kan du inte läsa dina vänner så kommer du ha svårt att läsa sådana du inte känner. Och spelarna som livnär sig på poker skall vi inte tala om. Vill du dessutom höja ribban så talar du om för dina vänner att du anser dig vara mycket bättre än dem så de gäller att de spelar bra. Då kommer du få ett gott fokus på dig men det gäller att kunna hantera det.

Nu har väl du inte tänkt dig lära dig poker med att spela Live men förr eller senare kommer du göra det. Och de som säger att det är roligare att spela på nätet, -de ljuger.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vet inte hur mycket jag kan tänka mig lägga in, men som det ser ut nu så studerar poker en hel del (både böcker och videos). Och kommer därefter spela på microbord för att nöta det jag lärt mig. Mitt mål är $1000 till nyår och sen ta det därifrån.

 

A coach hade jag ju absolut varit intresserad av.

Men det måste väl vara dyrt med coach, eller finns det dem som gör det gratis?

Hur går en coaching till, vad händer, vad görs?

Måste man inte uppfylla några krav, ha några meriter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vet inte hur mycket jag kan tänka mig lägga in, men som det ser ut nu så studerar poker en hel del (både böcker och videos). Och kommer därefter spela på microbord för att nöta det jag lärt mig. Mitt mål är $1000 till nyår och sen ta det därifrån.

 

A coach hade jag ju absolut varit intresserad av.

Men det måste väl vara dyrt med coach, eller finns det dem som gör det gratis?

Hur går en coaching till, vad händer, vad görs?

Måste man inte uppfylla några krav, ha några meriter?

 

Börja på svenska spels sommarbord, läs en bok du kommer K N U *** skiten ur dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag vet inte hur mycket jag kan tänka mig lägga in, men som det ser ut nu så studerar poker en hel del (både böcker och videos). Och kommer därefter spela på microbord för att nöta det jag lärt mig. Mitt mål är $1000 till nyår och sen ta det därifrån.

 

A coach hade jag ju absolut varit intresserad av.

Men det måste väl vara dyrt med coach, eller finns det dem som gör det gratis?

Hur går en coaching till, vad händer, vad görs?

Måste man inte uppfylla några krav, ha några meriter?

 

 

Asså rent generellt så har jag aldrig uppskattat några videos. Kollar en del på dem nu för lära mig mtts(noll koll där) men för cg är det helt värdelöst imo.

Finns nog ingen coach som gör det gratis men har man en polare så kan ju den lägga några timmar på att hjälpa(typ som en coach) och att svara på lite frågor och tipsa om lite skit.

Normalt tror jag en coach tar typ 1 bi på nivån i timmen eller någon sånt men beror hur hårt på vem det är.

En coachning går väl oftast till på att coachen i fråga antingen kollar när du spelar och säger vad du ska göra och varför eller att hans spelar och du kollar och han motiverar precis allt han gör. Samt lite generellt teoritänk.

Asså vem som helst kan du säga sig vara coach men de är ju bara om någon vill betala dem som de blir de ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...