Gå till innehåll

Optimera handjämförelse med Monte Carlo-metoden?


TheMole

Recommended Posts

Hur många gånger måste man köra med slumpvisa kort för att få ett pålitligt värde med Monte Carlo-metoden? Det som är tänkt att testas är 2st texas hold em-händer mot varandra för att räkna ut vinstchansen för vardera i %.

 

Jag undrar detta för att jag håller på att utveckla ett program till mobiltelefoner som räknar ut just det och just nu när jag kör 10000 kombinationer av community-cards tar det 4½ minut för min mobil (LG u8110) :?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja kortleken blandas inte på det sättet. Programmet har en sorterad kortlek som den slumpmässigt drar 5 kort ur.

 

Det som tar största delen av mobilen resurser är att skapa bästa handen utifrån de kort som spelaren har och de som ligger ute samt jämföra denna med motståndarens. Ska försöka snabba upp dessa så gott det går men kommer ändå behöva bestämma ett visst antal gånger den ska testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För varje spelare testas alla kombinationer av de kort denne har på handen och kort som ligger ute för att få fram bästa handen.

Varje hand värderas från 0-8 beroende på vad den är. Har båda händerna samma värde jämförs det vilken som har bäst hand med det värdet (t.ex. om båda spelarna har kåk, vem har högst kåk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde du kunna snabba upp med:

 

 

1) Finns möjlig kåk/fyrtal?

2) Finns möjlig flush?

3) Finns möjlig stege?

 

då har du nog kapat typ hälften av jämförlserna.

 

Ex på två:

a) ligger det tre av samma färg på bordet (ja/nej)

b) om ja, har någon av spelarna två av denna?

c) repetera a+b för fyrfärg på bordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10000 floppar är ju endå inte så jättemycket, många handkalkylatorer änvänder mellan en och två miljoner utslumpade floppar. Det finns några här på forumet som är ganska bra på statistik och sannolikhetslära, kanske någon av dem kan räkna ut hur många floppar man måste använda för att få ett rimligt konfidensitervall (jag har glömt för mycket av hur man gör sånt för att orka ge mig på det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...