Gå till innehåll

Vinner stort - Torskar sen allt


Såsen1491911744

Recommended Posts

Tjena! Jag vet inte vart jag skulle posta detta inlägget men eftersom jag spelat poker i knappt ett halvår och är lite nybörjare så antar jag att den platsar bra här(om inte, flytta gärna). Iallafal, till problemet:

 

Jag har väldigt, väldigt svårt att sluta spela i tid, och framför allt inte gå upp i nivåer jag inte klarar av. Jag brukar oftast spela 005/010 samt 010/025 där är jag vinnande. Brukar oftast vinna några tusen där och sen få för mig att jag kan dra hem storkovan på 025/050 och t.om 05/1.

 

 

En grej som hände mig den här veckan var att jag satte in 25$ på en ny sida, jobbade upp det till 740$ på ca 10dagar. Sedan går jag upp på 025/050 och 05/1 och tappar rubbet. Inte första gången heller, tyvärr :cry:

 

 

Blir såklart besviken på mig själv när detta händer, därför frågar jag er som själv haft problemet: Hur stannar ni på rimliga nivåer och hur slutar ni i tid? Jag kan vara +200$ och ändå fortsätta och slutar passet med +-0. Kan även hända att jag tappar 100$ och försöker "jobba tillbaka" men slutar med att man tappar några hundra dollar till.

 

Är nog plus igenom pokern om man räknar totalt, men återigen, hur tar man sig ut ur träsket och slutar när det går dåligt och när man tjänat dagskassan utan att tänka "Nu har jag vunnit 100$, nu vinner jag 50 till och lägger sedan av"?

 

Tacksam för svar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan dela upp ditt inlägg i två huvudproblem. 1. Du spelar för höga nivåer. 2. Du vet inte när du ska sluta spela. Se mina svar nedan, de kanske kan hjälpa dig.

 

1. Spela inte högre nivå än vad din bankrulle tillåter, det kallas money management. Det finns mycket skrivet om det här på pf.nu samt på internet, sök och du skall finna. När du lärt dig vad MM är applicerar du det på din egen situation, vad du nu spelar och vilka swings du har och sen följer du det slaviskt. På så sätt kan du i princip inte gula. Disciplin är otroligt viktigt i poker. Dock kan du när du har väl tilltagen rulle för din nivå ta små skott mot högre nivåer men om de misslyckas går du tillbaka till en lägre nivå där du vinner igen. Efter ett tag kommer du utvecklas och är kanske snart en av regularsen på den högre nivån.

 

2. Var inte så resultatorienterad. Sitt inte och räkna hur mycket pengar du vunnit eller förlorat. Du säger ju själv att du är vinnande och då kommer du också att vinna pengar. Sätt istället upp mål för hur många händer du ska spela för dagen, veckan eller månaden beroende på hur långsiktiga mål du har. När du har nått handmålet kan du kolla hur resultatet blev rent finansiellt. Nu vet vi ju alla att man kollar på hur mycket man vunnit och förlorat men det är inte det som ska styra hur mycket man ska spela såvida man inte kör med stoploss tex. Sen om du känner att du inte kan fokusera på pokern av någon anledning kan det också vara bra att sluta och ta en paus men det säger sig självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan dela upp ditt inlägg i två huvudproblem. 1. Du spelar för höga nivåer. 2. Du vet inte när du ska sluta spela. Se mina svar nedan, de kanske kan hjälpa dig.

 

1. Spela inte högre nivå än vad din bankrulle tillåter, det kallas money management. Det finns mycket skrivet om det här på pf.nu samt på internet, sök och du skall finna. När du lärt dig vad MM är applicerar du det på din egen situation, vad du nu spelar och vilka swings du har och sen följer du det slaviskt. På så sätt kan du i princip inte gula. Disciplin är otroligt viktigt i poker. Dock kan du när du har väl tilltagen rulle för din nivå ta små skott mot högre nivåer men om de misslyckas går du tillbaka till en lägre nivå där du vinner igen. Efter ett tag kommer du utvecklas och är kanske snart en av regularsen på den högre nivån.

 

2. Var inte så resultatorienterad. Sitt inte och räkna hur mycket pengar du vunnit eller förlorat. Du säger ju själv att du är vinnande och då kommer du också att vinna pengar. Sätt istället upp mål för hur många händer du ska spela för dagen, veckan eller månaden beroende på hur långsiktiga mål du har. När du har nått handmålet kan du kolla hur resultatet blev rent finansiellt. Nu vet vi ju alla att man kollar på hur mycket man vunnit och förlorat men det är inte det som ska styra hur mycket man ska spela såvida man inte kör med stoploss tex. Sen om du känner att du inte kan fokusera på pokern av någon anledning kan det också vara bra att sluta och ta en paus men det säger sig självt.

 

Sjukt bra svar! Det tackar vi för. Kan du utveckla det fetstilta? Förstod inte riktigt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Analysera varför du förlorar där. Vanligaste anledningen att man förlorar när man skottar är att man lirar med scared money. Är rädd för att lita på sitt eget game helt enkelt. Sen så spelar det ingen roll hur bra du är,du kommer förlora någon gång. Så har du otur en dag kanske du förlorar 3 inköp och vips så e halv rullen borta och man försöker vinna tillbaka det så fort som möjligt.

 

Mitt tips är att inte spela för att kunna göra en fet cash out,utan spela för att bli bättre och att det är kul. Lira hellre kvar på den nivån du lirar nu. Gör du 700 dollar på 10 dagar så snittar du ju 2100dollar/månaden. Borde ju inte ta så lång tid att gå upp SÄKERT i nivåer. Som de säger här över,försök sätta mål i antal timmar du lirar osv,inte i intäkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En grej som hände mig den här veckan var att jag satte in 25$ på en ny sida, jobbade upp det till 740$ på ca 10dagar. Sedan går jag upp på 025/050 och 05/1 och tappar rubbet. Inte första gången heller, tyvärr "

 

Snälla förklara för mig hur du gjorde det? Vilken nivå körde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt bra svar! Det tackar vi för. Kan du utveckla det fetstilta? Förstod inte riktigt :lol:

 

Det jag tänkte när jag skrev det i fet stil var att först lär du dig vad MM är dvs att du ska ha ett visst antal inköp för nivån du spelar på. Jag har sett siffror på allt från 20 inköp till 100 inköp men många vill väl ha 50-100 inköp till nivån de spelar.

 

Det jag menade med att du ska applicera MM till din egen situation är att swingsen(hur mycket du vinner och förlorar till och från) är större i vissa discipliner. Om du tex spelar fixed limit fullring är swingsen mindre än om du spelar heads up eller kanske NL shorthanded. Så om du har större swings bör du ha fler inköp för nivån du spelar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt bra svar! Det tackar vi för. Kan du utveckla det fetstilta? Förstod inte riktigt :lol:

 

För att spela NL0.25/0.50 bör du ha $1500-2000, för att spela NL0.50/1.00 $3000-4000.

 

Jo jag vet, men behärskar inte nivåerna där heller. Blir utspelad helt enkelt, det som är problemet. Att jag förlorar där men går upp där endå, av någon anledning :evil:

 

Jag har sett siffror på allt från 20 inköp till 100 inköp men många vill väl ha 50-100 inköp till nivån de spelar.

 

Kör med minst 100+ inköpsregeln själv för annars blir jag obekväm.

 

Du kanske kan spela optimalt med 50 inköp så gör det.

 

Svårare än så är det faktiskt inte. Spelar du med (nästan) alla pengar på ett bord eller i en turnering är det bara tidsfråga innan pengarna är borta.

 

Unnar mig att skotta med på tok för höga nivåer om är det bra värde i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En grej som hände mig den här veckan var att jag satte in 25$ på en ny sida, jobbade upp det till 740$ på ca 10dagar. Sedan går jag upp på 025/050 och 05/1 och tappar rubbet. Inte första gången heller, tyvärr "

 

Snälla förklara för mig hur du gjorde det? Vilken nivå körde du?

 

Körde 005/010 ibörjan tills jag hade RUNT 100$ sen körde jag 2st stora turneringar med runt 700-800 deltagare och nådde till finalbord i båda två så fick minst hälften av allt därifrån, resten från CG (005/010 och 010/025). Btw, 740$ på tiodagar är ca 74$ per dag, kanske låter rätt mycket med tanke på nivåerna, men har väldigt mycket fritid så därför det började så bra. Hade tänkt cashat ut när jag hade 1k$, men får ta detta som en lärdom istället och nöja mig med att jag trottsallt bara började på 25$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN ju också vara så att det du upplever som att "inte kunna sluta i tid" bara är den normala variansen och att du i princip är en break-evenspelare. Så gott som alla plussar ju en hel del ibland - om det inte vore så så skulle ju inte fiskarna fortsätta spela. Det har då ingen större betydelse - krasst - om du slutar när du ligger plus 200 dollar t ex. Du förlorar bara de pengarna ett annat pass när korten inte är med dig lika mycket. Det är lite "the grand illusion of poker" som jag tror att de allra flesta av oss är utsatta för: Vi tenderar att se våra medriggsperioder som normaltillståndet och de perioder när slumpen går emot som nån slags konstiga avvikelser.

 

OM du är vinnande kan du nog bara få reda på genom att föra ordentlig statistik och spela ett större antal händer. Naturligtvis på en nivå som du behärskar och som din bankrulle tål. Men det har ju redan andra påpekat. Du verkar ju f.ö. ha insett det själv. Om du inte låter den insikten styra dig så hjälper det nog tyvärr inte att skriva här och be om råd. Jag ser alldeles för många poster från folk som vet att de gör fel när de tiltskottar på för höga nivåer. Men fortsätter ändå... Det är ärligt talat lite missbrukarbeteende över det hela, no offense.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN ju också vara så att det du upplever som att "inte kunna sluta i tid" bara är den normala variansen och att du i princip är en break-evenspelare. Så gott som alla plussar ju en hel del ibland - om det inte vore så så skulle ju inte fiskarna fortsätta spela. Det har då ingen större betydelse - krasst - om du slutar när du ligger plus 200 dollar t ex. Du förlorar bara de pengarna ett annat pass när korten inte är med dig lika mycket. Det är lite "the grand illusion of poker" som jag tror att de allra flesta av oss är utsatta för: Vi tenderar att se våra medriggsperioder som normaltillståndet och de perioder när slumpen går emot som nån slags konstiga avvikelser.

 

OM du är vinnande kan du nog bara få reda på genom att föra ordentlig statistik och spela ett större antal händer. Naturligtvis på en nivå som du behärskar och som din bankrulle tål. Men det har ju redan andra påpekat. Du verkar ju f.ö. ha insett det själv. Om du inte låter den insikten styra dig så hjälper det nog tyvärr inte att skriva här och be om råd. Jag ser alldeles för många poster från folk som vet att de gör fel när de tiltskottar på för höga nivåer. Men fortsätter ändå... Det är ärligt talat lite missbrukarbeteende över det hela, no offense.

 

Njea, när jag menar att jag inte kan sluta i tid menar jag att jag inte slutar medans jag fortfarande har fokus uppe. Det blir oftast som så att när jag spelat i några timmar så slutar jag fokusera, känns nästan som att man spelar oseriöst, och därmed tappar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men då är du ju ändå medveten om problemet och dess lösning. Spela bara om pengar när du är tillräckligt skärpt. Vill du ha lite avkoppling så lira nåt annat.

 

En grej jag själv gör nån gång ibland när jag är seg är att koppla upp mig på några 10-cents 360-manna SnG på Pokerstars. Har en rulle på några få dollar där bara och lirar inte annars. Då får man pokersuget tillfredsställt till en mycket liten risk :roll: Sen finns ju playmoney också på de flesta siter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Casha ut allt!

 

Vinner du stort i CG under kort tid, så acceptera att det allt som oftast bara är tillfälligt.

Du torskar allt för att du tror att det är lika lätt att vinna, som när variansen är på din sida.

Om du nu är så bra, så kan du alltid sätta in en mindre summa efteråt och spela upp dig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak sak som du inte får glömma bort är att ta pauser.

Kan vara sjukt skönt oavsett om man vunnit eller förlorat att bara slippa tänka på pokern.

 

 

Tänkte så nu jag också, ta ett break en månad eller så och sen komma tillbaka starkt. Tror jag kommer behärska pengarna mer isåfall, och inte donera 700$ till vem som helst.

 

 

 

Och som några av er har sagt, så tänkte jag ta ut oftare, så man inte riskerar för mycket, och om de skiter sig har man fortfarande pengar på banken som någon nämnde.

 

 

Bland mina första trådar här på pf.nu också, positivt överraskad av responsen. väldigt tacksam för alla svar! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite om op inte misstycker.

 

För att koppla tillbaka till ett ämne som berördes i början av tråden, jag känner igen mig att jag stirrar mig blind på $ istället för att fråga mig om jag spelade bra poker.

 

Tex. ikväll pushade jag med AA och fick syn av en med AQs och vad händer...Q...Q så var jag av med 1.5 inköp (hade vunnit innan).

Men det är ju sånt som händer, i långa loppet är det ju helt rätt spel.

Problemet är att jag blir lite sur o grinig över min otur o känner att jag inte riktigt bryr mig, för sessionen är ju ändå kass pengamässigt (så känns det iaf). Så synar jag river satsningar med marginella händer "bara-ut-i-fall" han kanske bluffar fast jag säger till mig själv att "jag är med 80% chans slagen..."

 

Nått bra tips för att LITA på sina läsningar och inte bry mig om $ utan bara på att spela bra poker?

 

Sorry OP att jag snodde tråden lite, men det kanske är lite samma problem du har också när du säger att du slutar att fokusera?

 

-Edit-

Såg att jag visst bumpade tråden... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite om op inte misstycker.

 

För att koppla tillbaka till ett ämne som berördes i början av tråden, jag känner igen mig att jag stirrar mig blind på $ istället för att fråga mig om jag spelade bra poker.

 

Tex. ikväll pushade jag med AA och fick syn av en med AQs och vad händer...Q...Q så var jag av med 1.5 inköp (hade vunnit innan).

Men det är ju sånt som händer, i långa loppet är det ju helt rätt spel.

Problemet är att jag blir lite sur o grinig över min otur o känner att jag inte riktigt bryr mig, för sessionen är ju ändå kass pengamässigt (så känns det iaf). Så synar jag river satsningar med marginella händer "bara-ut-i-fall" han kanske bluffar fast jag säger till mig själv att "jag är med 80% chans slagen..."

 

Nått bra tips för att LITA på sina läsningar och inte bry mig om $ utan bara på att spela bra poker?

 

Sorry OP att jag snodde tråden lite, men det kanske är lite samma problem du har också när du säger att du slutar att fokusera?

 

-Edit-

Såg att jag visst bumpade tråden... ;)

 

 

Känner igen mig rätt mycket i det du säger, förövrigt gjorde jag samma jävla misstag som jag beskrev i tråden inatt igen. Hade spelat upp en rulle från 100$ till 250$ på en vecka, sen inatt backar jag först 2st inköp (40$) där jag var all in pre som favorit men förlorade iallafal.Blev tiltad och spelade dåligt så var nere på 180, tänkte att Nä fan, nu spelar jag upp detta till 200$ och lägger sedan ner.

 

Halvtimme senare nere på 120$ pga dåligt spel och börjar tänka varför jag ens spelade idag, och varför avslutade jag inte när jag bara var back två inköp. Jobbar upp till 170$ och tänker att jag skall ha 200$ innan jag avslutar. Går i sånna vågor hela natten, spelade från 19.00-08.00 och de gjorde ju inte att man tänkte klarare/spelade bättre heller så avslutade kvällen med 60$ kvar på kontot.

 

Tänker ge pokern ett sista försök nu, händer detta igen lägger jag nog ned för all framtid.Tips för att undvika detta välkommnas starkt, har funderat på att lägga ned passen efter att man är back ett inköp, ta en paus på någon timme och sedan fortsätta. men men, blir ju inte alltid som man tänker. Nu dagen efter har jag en jävla ångest och frågar mig själv: Varför spelade jag ens igår, varför slutade jag inte medans jag bara var lite minus?

 

 

Blir så jävla frustrerad på mig själv. Har säkert legat +15-30k på pokern men sen tappat hela skiten under någon kväll, när ska man lära sig :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk snackar om inköp hit och dit, vill du sj lära dig bli stabil på ett säkert men seeegt sätt så kan du tex fixa en spelklocka, börja med 40 min, sen slutar du oavsett hur det gått där. Och backar du 1-3 inköp så ska du gå ner i nivå, men för att den där "tilten" som gör att man synar med marginella händer på river osv inte ska dyka upp, så kan du göra som tumregel att du slutar för dagen om/när du backat tex 2 inköp.

 

Så börja med klocka, efter ett tag kanske en "session" kan vara 2 timmar istället för 40 min. Och backar du 2 inköp så slutar du för dagen, även fast du förlorar med tex AA mot AQ all in pre. Allt för att ditt tänkande, jag ska bara vinna tillbaka inte ska finnas där.

 

Vet ett par st som har följt dessa tips då de lirar poker för att det är kul, de är sugna och väldigt fokuserade när de lirar samt tänket vinna tillbaka finns inte. Och de förlorar bara lite när de har en minusdag... Men som sagt, ganska segt att tappa 2 inköp på 10 min och inte få lira mer för dagen, och att ha mål på xx händer per vecka blir svårt/omöjligt om man kör med dessa tumregler, men disciplin är disciplin och du får ta fram en stil som passar dig. Detta är iaf bra sätt att inte tappa 700 dollar på en dag iaf.

 

Lycka till på borden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt gått framåt oerhört sista veckorna inom just detta, även om det finns mycket att jobba bort.

Kikar på en kurs av Jared Tendler på Stoxpoker, han e mental tränare och det är en 12 videos lång "utb" i att lära sig den mentala biten av spelet.

 

Det blir mitt försök att undvika Tilt, han går igenom hur hjärnan fungerar och vad som händer när man tiltar. Kikar också på hur man ska känna igen sina egna tecken på tilt o hur man kan undvika att hamna där. Riktigt bra faktiskt även om jag som sagt just börjat och har lång väg kvar.

 

Verkar ändå som att de flesta stora spelare menar att det viktigaste du måste lära dig är det mentala spelet. Lär dig hur du fungerar, bli din egen mentala coach och lär dig undvika att tilta.

 

Nåja, jag försöker iaf.

Sedan har jag spelat Limit ett tag så crying-calls sitter lixom i ryggmärgen...lite dumt i NL bara ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Tjena! Jag vet inte vart jag skulle posta detta inlägget men eftersom jag spelat poker i knappt ett halvår och är lite nybörjare så antar jag att den platsar bra här(om inte, flytta gärna). Iallafal, till problemet:

 

Jag har väldigt, väldigt svårt att sluta spela i tid, och framför allt inte gå upp i nivåer jag inte klarar av. Jag brukar oftast spela 005/010 samt 010/025 där är jag vinnande. Brukar oftast vinna några tusen där och sen få för mig att jag kan dra hem storkovan på 025/050 och t.om 05/1.

 

 

En grej som hände mig den här veckan var att jag satte in 25$ på en ny sida, jobbade upp det till 740$ på ca 10dagar. Sedan går jag upp på 025/050 och 05/1 och tappar rubbet. Inte första gången heller, tyvärr :cry:

 

 

Blir såklart besviken på mig själv när detta händer, därför frågar jag er som själv haft problemet: Hur stannar ni på rimliga nivåer och hur slutar ni i tid? Jag kan vara +200$ och ändå fortsätta och slutar passet med +-0. Kan även hända att jag tappar 100$ och försöker "jobba tillbaka" men slutar med att man tappar några hundra dollar till.

 

Är nog plus igenom pokern om man räknar totalt, men återigen, hur tar man sig ut ur träsket och slutar när det går dåligt och när man tjänat dagskassan utan att tänka "Nu har jag vunnit 100$, nu vinner jag 50 till och lägger sedan av"?

 

Tacksam för svar :-)

 

Skaffa rulle. Och med rulle menas att du har 200 inköp på ett bord. Spela inte om du känner att det inte går att vinna en hand eller om du är trött.

Läs nån bok och lär dig mer om position och starthänder. Kan rekommendera David Skalynskis böcker som är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en gräns på 2 inköp, när du vunnit det stänger du ner och cashar ut. Nästa gång du känner spelsug, repeat. Säg att du spelar 3 gånger i veckan, då har du iaf 25 inköp i månaden. Inte så svårt, sen de som är lite bättre sätter lite högre mål, säg 5 inköp för dagen, därför de plussar mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...