Gå till innehåll

Annika Dahlqvist


chepplin

Recommended Posts

:evil: Är det bara jag som blir så irriterad på denna kvinna så att jag har svårt att fungera normalt som människa? Har varit inne på hennes blogg nu och läst i dagarna och blir typ mörkrädd. Ja vad är det jag irriterar mig på egentligen, jo føljande:

1) I hennes sista AB-rubrik går kvinnan ut och säger, och låt mig poängtera, med total avsaknad av vetenskapligt stöd, att hennes diet, dvs hög fett/låg kolh-diet, gör att man inte kommer bli sjuk i "svininfluensan"

2) I denna artikel gör hon följande uttalande:

"Vi som äter den här kosten har en gemensam erfarenhet av att vi inte blir sjuka." Kommentarer överflödiga..

3) På hennes hemsida föregår hela tiden en hätsk debatt ang diet men även om Annika som person och förespråkarna har fan sektliknande tendenser. Ytterst..ytterst få som ifrågasätter hennes uttalande, all tidigare forskning är köpt av industrin ocg direkt felvisande, typ en konspiration i maskopi med bland annat Livsmedelverket opch personer som uttalar sig negativa personliga erfaranheter av dieten anklagas før att inte gjort rätt. Förespråkarna tycker det är viktigare att Annika D. går emot strömmen och trotsar etablisamanget än att det hon säger egentligen har någon sanning i sig

4) Hon använder sig av anekdotiska "bevis" istället för vetenskapliga. Motbjudande då hon är läkare

5) Har även gjort uttalande som när hon fick frågan vad som är fördelen med hennes diet på ett ungefär svarat: "det är väl bara att kolla inom sjukvården idag och se hur många som är sjuka", skickat ut uppmaningar till dagis att sluta servera frukt till barn samt tagit åt sig äran när kost-rekommendationer ang kolhydrater reviderades för diabetiker.

6) Ähh..bara hatar henne. Skam för läkarkåren. Ingen som känner likadant?

 

(jag vet att det e lönlöst...før jag vet att detta ev kommer myna ut i en debatt ang kolhydraternas vara eller icke var..vilket inte var meningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen större koll på hur hon är som person men hennes kostråd har gett mig mitt liv tillbaka.

 

Jag diagnostiserades med diabetes(typ 2) för 11 år sedan, och har sedan dess testat ett antal olika dieter. Inget har fungerat och jag har hela tiden blivit tvungen att öka mitt insulin intag.

 

Nu efter 8 månader med Dalqvists metod klarar jag mig med hälften så mycket insulin som tidigare, och har inte längre humörsvängningar ala Mike Tyson på avtändning.

 

Hurvida man blir friskare med den här kosten är för mig personligen solklart.

Att sen Aftonbladet aka En ding, ding, värld försöker sälja lösnummer förvånar mig föga.

 

:evil: Är det bara jag som blir så irriterad på denna kvinna så att jag har svårt att fungera normalt som människa? Har varit inne på hennes blogg nu och läst i dagarna och blir typ mörkrädd. Ja vad är det jag irriterar mig på egentligen, jo føljande:

1) I hennes sista AB-rubrik går kvinnan ut och säger, och låt mig poängtera, med total avsaknad av vetenskapligt stöd, att hennes diet, dvs hög fett/låg kolh-diet, gör att man inte kommer bli sjuk i "svininfluensan"

2) I denna artikel gör hon följande uttalande:

"Vi som äter den här kosten har en gemensam erfarenhet av att vi inte blir sjuka." Kommentarer överflödiga..

3) På hennes hemsida föregår hela tiden en hätsk debatt ang diet men även om Annika som person och förespråkarna har fan sektliknande tendenser. Ytterst..ytterst få som ifrågasätter hennes uttalande, all tidigare forskning är köpt av industrin ocg direkt felvisande, typ en konspiration i maskopi med bland annat Livsmedelverket opch personer som uttalar sig negativa personliga erfaranheter av dieten anklagas før att inte gjort rätt. Förespråkarna tycker det är viktigare att Annika D. går emot strömmen och trotsar etablisamanget än att det hon säger egentligen har någon sanning i sig

4) Hon använder sig av anekdotiska "bevis" istället för vetenskapliga. Motbjudande då hon är läkare

5) Har även gjort uttalande som när hon fick frågan vad som är fördelen med hennes diet på ett ungefär svarat: "det är väl bara att kolla inom sjukvården idag och se hur många som är sjuka", skickat ut uppmaningar till dagis att sluta servera frukt till barn samt tagit åt sig äran när kost-rekommendationer ang kolhydrater reviderades för diabetiker.

6) Ähh..bara hatar henne. Skam för läkarkåren. Ingen som känner likadant?

 

(jag vet att det e lönlöst...før jag vet att detta ev kommer myna ut i en debatt ang kolhydraternas vara eller icke var..vilket inte var meningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen större koll på hur hon är som person men hennes kostråd har gett mig mitt liv tillbaka.

 

Jag diagnostiserades med diabetes(typ 2) för 11 år sedan, och har sedan dess testat ett antal olika dieter. Inget har fungerat och jag har hela tiden blivit tvungen att öka mitt insulin intag.

 

Nu efter 8 månader med Dalqvists metod klarar jag mig med hälften så mycket insulin som tidigare, och har inte längre humörsvängningar ala Mike Tyson på avtändning.

 

Hurvida man blir friskare med den här kosten är för mig personligen solklart.

Att sen Aftonbladet aka En ding, ding, värld försöker sälja lösnummer förvånar mig föga.

 

Efter första inlägget var vi där...

Som sagt..det är inte hennes kostråd/diet som jag har problem med! Att en sådan typ av diet kan vara fördelaktig för metabola markörer hos personer med diabetes finns det ju mycket forskning som visar, och t ex livsmedelsverket kommer ju till sist kanske vara tvungna till ett paradigm-skifte vad gäller kolhydraten som den största näringskällan hos just diabetiker.

 

Det jag har problem med är hennes inställning till ett vetenskapligt förhållningssätt som ger ett sken av att vara hyfsat avslappnat, hennes väldigt onyanserande och generalisernade uttalande om hennes diets förträfflighet baserad på "gemensam erfaranehet och tro" , hennes fanatiska "fans" som aldrig ifrågasätter något hon säger utan bara hyllar hennes uttalande och att hon vågar säga ifrån mot mäktiga krafter som t ex angående vaccinationen och även när hon säger att screening av bröstcancer bara är löjlig.

 

Du tappar jag totalt förtroende för henne och hon skadar bara hela tesen hon driver(som jag i grunden säkert har mycket intressant att visa). Men hur ska jag veta vad som är sant när hon slänger ut sig saker som är helt baserade på anekdoter, tro och en kollektiv upplevelse samt saker som egentligen inte är hennes medicinska område. Vi vet ju ingen bakgrund om de personerna som går på denna diet, t ex motionsnivå, grundsjukdomar, ärftliga egenskaper, ingångsvikt etc

 

Man har ett ansvar som läkare att uttala sig med stor fösiktighet när det gäller medicinska frågor, som i detta fallet har nationella/globala konsekvenser och för mig ger hon nu sken av att vara en person som släppt all självkritisk hållning eftersom hennes övertygelse är så total! Att sen bara just Aftonbladet och inte DN väljer hennes som löpsedels-poträtt allt för ofta säger ju en del!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter första inlägget var vi där...

Som sagt..det är inte hennes kostråd/diet som jag har problem med! Att en sådan typ av diet kan vara fördelaktig för metabola markörer hos personer med diabetes finns det ju mycket forskning som visar, och t ex livsmedelsverket kommer ju till sist kanske vara tvungna till ett paradigm-skifte vad gäller kolhydraten som den största näringskällan hos just diabetiker.

 

Precis så ja.

 

Att människan på fullt allvar tror att LCHF är en garanti för att inte få cancer säger väl det mesta om hennes intelligensnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:evil: Är det bara jag som blir så irriterad på denna kvinna så att jag har svårt att fungera normalt som människa? Har varit inne på hennes blogg nu och läst i dagarna och blir typ mörkrädd. Ja vad är det jag irriterar mig på egentligen, jo føljande:

1) I hennes sista AB-rubrik går kvinnan ut och säger, och låt mig poängtera, med total avsaknad av vetenskapligt stöd, att hennes diet, dvs hög fett/låg kolh-diet, gör att man inte kommer bli sjuk i "svininfluensan"

2) I denna artikel gör hon följande uttalande:

"Vi som äter den här kosten har en gemensam erfarenhet av att vi inte blir sjuka." Kommentarer överflödiga..

3) På hennes hemsida föregår hela tiden en hätsk debatt ang diet men även om Annika som person och förespråkarna har fan sektliknande tendenser. Ytterst..ytterst få som ifrågasätter hennes uttalande, all tidigare forskning är köpt av industrin ocg direkt felvisande, typ en konspiration i maskopi med bland annat Livsmedelverket opch personer som uttalar sig negativa personliga erfaranheter av dieten anklagas før att inte gjort rätt. Förespråkarna tycker det är viktigare att Annika D. går emot strömmen och trotsar etablisamanget än att det hon säger egentligen har någon sanning i sig

4) Hon använder sig av anekdotiska "bevis" istället för vetenskapliga. Motbjudande då hon är läkare

5) Har även gjort uttalande som när hon fick frågan vad som är fördelen med hennes diet på ett ungefär svarat: "det är väl bara att kolla inom sjukvården idag och se hur många som är sjuka", skickat ut uppmaningar till dagis att sluta servera frukt till barn samt tagit åt sig äran när kost-rekommendationer ang kolhydrater reviderades för diabetiker.

6) Ähh..bara hatar henne. Skam för läkarkåren. Ingen som känner likadant?

 

(jag vet att det e lönlöst...før jag vet att detta ev kommer myna ut i en debatt ang kolhydraternas vara eller icke var..vilket inte var meningen)

 

Jag tror vi är många som tar oss för pannan och undrar hur vissa har blivit läkare. Har väl även funnits andra fall där läkare uttalat sig på sätt som tyder på att deras vetenskapliga skolning inte riktigt fungerar. De kanske var sjuka den lektionen :-D

Oavsett hur bra hennes diet och kostråd nu än må vara så får man inte uttala sig på det sättet som läkare utan att ha noggranna vetenskapliga studier att basera uttalanden på.

 

För övrigt så blir jag heller aldrig sjuk, men jag äter mycket saltgodis och dricker avsevärda mängder whisky. Kanske dags att gå ut med nya kostråd :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyckas så.. men ingen läkare eller dietist har under 11 år rekommenderat denna kost. Men det kanske säger mer om kvaliteten på vården idag än något annat.

 

CRD: Inte så konstigt att en kolhydratfattig diet gynnar din diabetes. Kolhydrater = socker = ökad insulinresistens, det är knappast nåt nytt och inget som Dahlqvist ska ha cred för.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyckas så.. men ingen läkare eller dietist har under 11 år rekommenderat denna kost. Men det kanske säger mer om kvaliteten på vården idag än något annat.

 

Det beror väl på att dom inte får rekommendera något annat än just det Livsmedlesverket (eller vilka det nu är) har bestämt, dvs mat enligt tallriksmodellen, lite fet men gärna 5-7 brödskivor om dagen. Nu har dom väl tagit första steget och erkänt att "GI-kosten" kan vara førdelaktig før diabetiker.

 

Trots allt, skall väl Annika D. ha lite creed før att hon vågade gå emot etablisamangets kostråd vad gäller den frågan, men det är väldigt viktigt att väga orden på guldvåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dagens DN kritiseras Dahlqvist av en ledande nutritionsforskare från Nya Zeeland som menar att hon saknar bevis för de sina påståenden (om alla möjliga positiva effekter). Tvärtom pekar han på möjliga negativa effekter på lång sikt. Han är dessutom kritisk mot svensk media som lanserar dieten så hårt.

 

Jag tycker hon ser en aning galen ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej..kolla på detta klippet från SVT. (ni får scrolla ner lite) Det sammanfattar henne ganska bra. Själv var det en pina och lyssna på henne

http://technicolorblog.blogspot.com/2009/08/alla-har-fel-det-ar-bara-vi-som-har.html

Några höjdpunkter:

"Alla har fel, det är bara vi som har rätt!"

 

"Om de äter som jag säger så lever dom, om de äter som Annika säger så dör dom!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...