Gå till innehåll

Död dagbok, ta bort! : )


diazo

Recommended Posts

  • Svars 6,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har även lite följdfrågor på köttet, om jag lägger det i kylen dagen innan (får åka och handla imorgon och middagen är på onsdag) ska jag då bara låta dem ligga öppet precis som de är eller ska de saltas/peppras/kryddas/oljas eller något liknande eller gör jag det innan jag lägger de på grilljärnet?

 

Låt dem bara ligga okryddade. Vänd gärna på köttet efter halva tiden om det inte kolliderar med din nattsömn. Ta dessutom ut köttet ur kylen en god stund innan tillagning så det rumstempereras. Att tillaga ett kylskåpskallt kött är mord 8-)

 

Se även till att inte peppra köttet innan du bryner det. Peppar bränns väldigt lätt, och det är inte gott! Viktigt viktigt!

 

Kastar in lite frågor på potatisen med, nu är det mer av ett teoretiskt intresse. Vad fyller sockret för funktion? Läst en del recept där man ska använda sig av socker man har alltid hoppat över det då jag varit rädd för sötman. Angående skalad/oskalad potatis så är jag en stor förespråkare av oskalad potatis, tycker väldigt mycket av den fina smaken och konstistensen sitter i skalet.

 

Socker som värms upp karamelliseras och hjälper till i processen att ge potatisen en krispig och fin stekyta. Det är inga mängder vi snackar om nu alltså, så någon sötma behöver du inte oroa dig för. Det tar saltet och paprikan hand om.

Se bara till att krydda den färdigskurna potatisen en stund innan så saltet och sockret smälter och täcker hela potatisen. Då får du en jämn och fin karamellisering på ytan. Paprikan är där mest för färgen och pepparn för att lyfta fram smaken mer. När potatisen är stekt så kan den behöva lite extra salt, då det skall stekas i en ganska väl tilltagen mängd olja/smör.

 

När det gäller potatisskal så är jag helt på din sida. Funkar alltid bra med oskalat, förutom till söndagssteken! ;)

 

Potatisfondanten lät väldigt trevlig men jag tror min lilla ugn blir överbelastad på utrymme då tyvärr (jädra studentlägenheter, haha). Kommer däremot absolut att prova det i framtiden!

 

Haha, studentlya... been there.. 8-):-(

 

Ja, det måste du göra, för det är galet gott. Kör du en potatisfondant till ett konfiterat ankbröst, med en grym körsbär/rödvinssås så slår du dina gäster med häpnad, det lovar jag.

 

En annan potatisvariant som funkar väldigt bra till lamm samt nötkött är en slät puré på 3 delar potatis och en del palsternacka som du sedan vispar ut med en riklig mängd uppkokt grädde och smör.

 

Till just din anrättning vill vi dock inte ha en söt potatisvariant(palsternackan är söt), då din grönsaksragu i mitt huvud kommer bli både rejält söt samt rökig, men till kommande middagar kan du ha denna i åtanke. Det är min absoluta favorit bland alla sorters potatis som finns att tillaga, och den är sjukt enkel.

 

Tackar åter igen för de fantastiska tipsen, ska bli väldigt intressant att se resultatet. Återkommer nog med en bild på skapelsen och lite betyg från gästerna.

 

Det blir spännande. Ser fram emot lite bilder, och önskar dig lycka till!

 

edit: Ett litet tips från coachen är att alltid ha en flaska liquidsmoke i kylen. Där har du en ren och rökig smak, i ett extremt koncentrerat format. En liten droppe kan lyfta en redan smårökig grönsaksragu till oanade höjder om den får koka med under hela processen.

 

Det skall dock inte behövas om du kör paprikan riktigt hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice med köttips. Brukar ofta misslyckas med mina bitar. Övade lite i helgen och blev lite bättre. Om vi säger att jag köper kött som går ut på dagen. Är det ändå safe att ha i kylen två dagar?

 

Ett stort problem jag har är själva stekningen. Jag vill ha mitt blodigt men det ska ändå gå att skära igenom relativt enkelt. Har du lite stektips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets kock sändes inte på någon tv-kanal i år?

 

Nej, tyvärr.

 

Nice med köttips. Brukar ofta misslyckas med mina bitar. Övade lite i helgen och blev lite bättre. Om vi säger att jag köper kött som går ut på dagen. Är det ändå safe att ha i kylen två dagar?

 

Ja, rent generelltså ska det vara lugnt. Nötkött köper jag ALLTID om det finns reducerade priser nära utgångsdatumet, då köttet både är godare och mörare och framförallt billigare. Utgångsdatum är ett värdelöst mått på matens kvalité. Många varor håller kvalité långt efter passerat datum.

 

Näsan är det enda vapnet som funkar i jakt på dåliga livsmedel. Luktar det ok så är det ok.

 

När jag lyxar till det och köper hänga entrecoter hos slaktaren så beställer jag dem på tisdagen/onsdagen och hämar framåt helgen efter ett par tre dagars extra hängning. Då brukar dem vara riktigt mörka, och nästan lite grönskimmriga i ytan, och det är fantastiskt!

 

Ett stort problem jag har är själva stekningen. Jag vill ha mitt blodigt men det ska ändå gå att skära igenom relativt enkelt. Har du lite stektips?

 

Det beror lite på vad du menar för köttstycken, men enklast är ju att bryna/helsteka med termometer, men då jag antar att du snackar styckad entrecote eller liknanade så funkar det inte.

I det fallet så är det allra viktigaste att låta köttet ligga och få rumstemperatur rakt igenom. En skiva entrecote kan du låta ligga framme i 1-2h utan problem, så länge in hälsovårdsnämnden är i närheten ;)

 

Stek köttet på hög temperatur och andvänd känseln för att hitta rätt stekgrad. Tryck lite lätt på köttet och lär dig hur konsistensen är vid olika stekningar. Det krävs lite träning för att veta exakt, men en blodig biff känns ungefär som muskeln nedanför din tumme om du trycker på den.

Man ska även undvika den gamla skrönan att bara vända köttet en gång. Jag vänder var 20:e sekund för att få en jämn temperering in mot mitten, och det är överlägset bästa sättet att steka en biff. Mässor av smör i pannan, samt en klyfta vitlök eller 2 fö godare smak. Ös köttet med det bubblande smöret mellan vändningarna.

 

En annan sak som funkar bra om du lagar till flera personer är att ugnssteka en hel, ostyckad entrecote till rätt temperatur och låta det vila rejält. Därefter styckar du upp det i portionsbitar och bryner hastigt och serverar direkt. Då får du biffar som har en jämn temperatur rakt igenom förutom den allra yttersta ytan. Steker man köttet i panna direkt så kommer du oundvikligen få ett yttre lager av välstekt, ett mellanlager med medium, samt en kärna som är rare, om du nu eftersträvar rare som resultat.

 

När köttet är stekt så slår du in biffarna i lite smörpapper och låter det vila 8-10 minuter. Köttet skall inte ätas varmt, utan få gå ner ganska rejält i temperatur innan förtäring. Då smakar det bäst, släpper minst vätska, samt är mörast.

 

Sen är det enorm skillnad på kött och kött. Svenskt nötkött är alltid helt värdelöst, även om det bär mig emot att skriva. Det går inte steka en svensk biff till perfektion. Alla våra krav och regler vid framavling av nötkreatur får till följd att köttkvalitén blir lidande i både textur och smak.

Amerikansk biff skall du köpa.

 

Det finns högkvalitativa hela stycken att köpa av amerikanskt nötkött om du känner någon som innehar f-skattesedel och således kan handla direkt av grossist. Servera erbjuder bra och billigt nötkött, direktimporterat från staterna till en bråkdel av vad man får ge på ICA för värdelös, smaklös biff som blir seg hur du än tillagar elendet.

 

Beställ en hel, färsk biffrad som du styckar upp i mindre bitar och fryser in om du inte gör av med några mängder. Perfekt att styckfrysa och plocka fram 2½ dygn innan tillagning och lägga på tallrik i kylen för lånsam upptinging.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det enorm skillnad på kött och kött. Svenskt nötkött är alltid helt värdelöst, även om det bär mig emot att skriva. Det går inte steka en svensk biff till perfektion. Alla våra krav och regler vid framavling av nötkreatur får till följd att köttkvalitén blir lidande i både textur och smak.

Amerikansk biff skall du köpa.

 

Det finns högkvalitativa hela stycken att köpa av amerikanskt nötkött om du känner någon som innehar f-skattesedel och således kan handla direkt av grossist. Servera erbjuder bra och billigt nötkött, direktimporterat från staterna till en bråkdel av vad man får ge på ICA för värdelös, smaklös biff som blir seg hur du än tillagar elendet.

 

Beställ en hel, färsk biffrad som du styckar upp i mindre bitar och fryser in om du inte gör av med några mängder. Perfekt att styckfrysa och plocka fram 2½ dygn innan tillagning och lägga på tallrik i kylen för lånsam upptinging.

Uppskattar diskussionen! Tänkt köpa gröna gårdar köttbox ett tag, men det är alltså mycket äckligare än amerikanskt kött? Trots att det är gräsuppfött och kortare frakt? Är näringsvärdet också sämre på gröna gårdars boxar än amerikanskt? Länka gärna till någon av dessa grossister!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar diskussionen! Tänkt köpa gröna gårdar köttbox ett tag, men det är alltså mycket äckligare än amerikanskt kött? Trots att det är gräsuppfött och kortare frakt? Är näringsvärdet också sämre på gröna gårdars boxar än amerikanskt? Länka gärna till någon av dessa grossister!

 

Tack på förhand!

 

Hej!

 

Ja, jag lovar dig att kvalitén och smaken är sämre på det gräsodlade, närproducerade köttet. Jag känner på rak arm till 2 krogar av det bättre slaget som ville servera närodlat/producerat men helt enkelt inte kunde uppnå samma kvalité med det svenska nötköttet. Ett ställe valde en amerikansk leverantör från omaha(lol varians?) Nebraska, och den andra krogen fann kvalité i argentinsk biff :)

 

Har inte provat de svenska köttboxarna, men är skeptisk. Just närproducerat och nötkött är lite som kommunism. Fint i teorin, men...

 

Jag vet inte om du kan se sortiment online utan kundkort, men googla servera/daafgård-grossist/mårdskog&lindqvist, så kan du säkert beställa en katalog där kött osv finns listat med priser. Du lär bli chockad över hur billigt många av varorna säljs. Vi brukar gå ihop ett gäng och köra en stor, privat beställning.

 

Sitter o väntar på tåget, o pallar inte länka dig till sidorna, men Google hjälper dig hitta närmsta leverantör. Jag föredrar servera.

 

Dags att rusa, gl! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Kör på med lite fler frågor!

 

De har en fin delikatess med amerikanskt kött på ICAt vid mig. Men har inte vågat köpa då jag inte känner att jag kan tillaga det ordentligt än. Så blir ofta bara någon ryggbiff/entrecôte då och då. Nu senast var det ganska tjocka ryggbiffar. Skulle tippa på 4cm. Hur stor roll spelar det? Stekte väldigt varmt och det blev mörkt väldigt snabbt på båda sidorna. Sen var det inte alls bra i mitten. Antar att gjutjärn är att föredra att steka i?

 

Dagen efter testade jag på lite lägre värme och lite längre stektid, blev bättre men inte tillräckligt bra. :(

 

Jag drar mig gärna från att köpa hela bitar då jag inte innehar några styckkunskaper. Mammas gubbe jobbar dock för servera så antar att han kan fixa det kött du beskriver. Ska höra med honom.

 

Nu vet jag inte var du bor. Men känner du till någon slaktare med bra kött i Stockholm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbt svar nu. Ryggbiff à 4 cm kan vara ganska problematiskt att steka till perfektion. Oftast har ryggbiffen som säljs i butikerna alldeles för låg fetthalt och så gott som noll marmorering. Smaken är dock grym, så personligen maler jag en 50/50-blend av ryggbiff & högrev till hamburgerfärs, men även där brukar jag försöka få tag på lite rent fett av nöt för att få upp fetthalten och således också saftigheten i hamburgarna. Annars kör jag bara ryggbiff i ca 2cm skivor till flamberas pepparstek. Ogillar den detaljen överlag. Hade jag haft ryggbiffar à 4cm så skulle jag bryna dem i gjutjärnspanna och låta dem gå klart i en lågtempad ugn med termometer, alternativt kört dem sous vide.

 

Sous vide är när man vakumförpackar köttet i plast, och låter gå klart i ett nogrant tempererat vattenbad. Då kan man få köttet att nå samma stekgrad rakt igenom då man ställer temperaturen på den stektemp. Man vill ha på köttet, och låter det gå i timmar. Därefter bryner man och kryddar. Detta känns dock överkurs då du antagligen inte ha ett sous vide-bad hemma ;)

 

Angående slaktare i Sthlm så är jag Inte jätteinsatt, men jag vet av egen erfarenhet att Taylor & Jones är bra. Deras egna korvar är ett måste att köpa när du ändå är där och beställer kossa ;)

Annars är jag övertygad om att du hittar bra råvaror i hallarna om du kikar runt lite.

 

Jag köpte faktiskt riktigt bra kött i delin på Ica vid finntorp när jag hälsade på en polare där. Tror centrumet heter sickla köpkvarter, men är osäker. Låg vid ramzis bowlinghall iallafall, om du känner till den, haha :-)

 

Svårt att hålla sig kort här märker jag. Bra surr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack spelarn för alla tipsen. Mer matlagning i dagboken! <3

 

Ingen fara. Kunskap skall spridas, och matsnack verkar ligga folk I denna dagboken varmt om hjärtat. Vore skoj om fler droppade lite grymma tips,hemliga familjerecept, erfarenheter och annat spännande här, så länge HH är med på noterna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips

 

Har testat tillaga skivad entrecote efter dina instruktioner och det blev riktigt bra :D Ska även testa din andra variant nästa vecka.

 

Går du tillväga på samma sätt med oxfilé? Drar mig alltid för att köpa det då jag känner att jag är allt för medioker på att göra något gott av det.

 

Hursom så är dina tips mkt uppskattade även från mitt håll. Startar du en matwell så lovar jag att överösa dig med dumma frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...