Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Efter att ha spelat holdem ganska länge har jag tänkt lägga lite energi på att bli bra på Omaha för att kunna välja bland lite mer bord och utveckla mig lite. Jag har ganska dålig koll på PLO så jag har lite grundläggande frågor.

Potten är som följer:

PL Omaha $2(BB)

Hero ($600)

BB ($105)

UTG ($439)

CO ($197)

BTN ($204)

Dealt to Hero Q:diamond: T:diamond: J:heart: Q:heart:

fold, CO raises to $7, fold, Hero raises to $20, BB calls $18, CO raises to $80, Hero calls $60, BB calls $60

Jag har ju en ganska fin hand QQJTds men dålig position.

Skall jag:

1) trebetta/syna?

2) trebetta pott? (Jag valde lite mindre än pott att jag tänkte att då kan jag syna billigare om han 4bettar)

3) som handen utspelar sig så väljer jag att syna för att få med BB istället för att trycka när det bara fins 10bb dött i potten och FI har förmodligen AA. Korrekt eller är fold ett alternativ?

/M

Postad

Din hand blir mycket svagare på grund av att du har ett par i den, speciellt i det här läget då du verkar vara uppe mot AAxx.

Din hand står sig mycket bättre om det hade varit KQJT eller QJT9.

Jag tror definitivt att en syn är bäst, det är för light att trycka in degen och att folda känns lite väl tight.

Postad

Det känns som att de flest veckar tycka att syn pf > reraise.

Jag är så van att tänka i % i NLH. Typ från sb vill jag kanske ligga på 8% 3b mot en std CO höjare men har ingen aning om hur % av händerna ser ut i Omaha eller om man ens kan tänka på samma sätt.

1) Vad skall man trebetta för händer från blindsen?

2) Kan man 3ba mer i pos (mer exploativt) i Omaha pga av att det är så svårt att 4ba lönsamt ur pos jämfört med NLH?

3) Skall jag vänta med att fundera på 3bets i PLO tills jag lärt mig mer grundläggande saker?

/M

Postad

Alltså det beror på så mycket men mest din hand mot hans range men även väldigt mycket på din och hans image.

I de flesta fall skulle jag syna den pre för att se en billig flop.

Vilka händer 3betar jag? små rundowns som 4567ss/ds till TJQKss/ds Stora dubbelpar som KKQQ QQTT gärna med suits. En och annan trash hand som man kan folda mot ett 4 bet.

3Betar jag AAxx? Ibland och ibland inte. Om jag spelar tight och inte har 3betat mycket gillar jag inte att annonsera min hand genom att 3b AAxx OOP i position är det en annan sak. Har jag lösaggro image är det ju kanon att 3b AA och hoppas han 4 betar.

Postad
Det känns som att de flest veckar tycka att syn pf > reraise.

Jag är så van att tänka i % i NLH. Typ från sb vill jag kanske ligga på 8% 3b mot en std CO höjare men har ingen aning om hur % av händerna ser ut i Omaha eller om man ens kan tänka på samma sätt.

1) Vad skall man trebetta för händer från blindsen?

2) Kan man 3ba mer i pos (mer exploativt) i Omaha pga av att det är så svårt att 4ba lönsamt ur pos jämfört med NLH?

3) Skall jag vänta med att fundera på 3bets i PLO tills jag lärt mig mer grundläggande saker?

/M

1) Händer som spelar bättre mot en spelare, men samtidigt träffar många floppar.

2)Ja

3)Nog ingen bra idé. Spela istället lite grundare stack i början.