Gå till innehåll

Livepoker, för allmänhet & minderåriga?


anth

Recommended Posts

Har ett par frågor som det antagligen redan finns svar på i forumet, men jag vill hemskt gärna få svar på frågorna i samma tråd.

Ni får gärna länka till andra trådar.

 

Jag tillbringar somrarna på en ö med c:a 100 hushåll.

Ön har också en förening som äger mark (efter en person som testamenterade mark till öborna).

På denna mark finns bl.a. öns anslagstavla och en festlokal som kan användas av öborna.

Bl.a. så anordnas sommarfest, kräftskiva,... och en pokerturnering.

 

Det är en mycket liten turnering.

För drygt 10 år sedan så anordnades första turneringen, 50 kr freeze out mörkpoker. I år spelade vi 200 kr texas NL med 1 rebuy och det brukar vara ett dussin deltagare.

 

Nu har dock moral-maffian slagit till och vill förbjuda vår pokerturnering i föreningens lokaler, och jag vill veta vad som gäller.

 

Varje år så sätter jag upp ett plakat med med tid/plats/kostnad för pokern på öns anslagstavla, där står även att den ENDAST är öppen för öbor.

Nu besöks ön av många båtgäster och alla dessa kan läsa plakatet att vi spelar poker - därför har man fått för sig att det är öppet för allmänheten.

Ja, vem som helst kan se att vi spelar, men för att få vara med så måste man åtminstone hyra en sommarstuga för att kallas öbo - och vem gör sig det besväret för en 200 kr turnering?

 

Nästa problem är att vi tillåter minderåriga vara med - med målsmans tillstånd (det går till så att jag personligen talar med föräldrarna och hör efter om det är OK).

Av vad jag vet så står det inget i lagen om minderåriga och poker.

Ja, det finns åldergräns i de lotterier som lotteriinspektionen övervakar, men det står inget om så små evenemang som denna turnering.

 

Har jag rätt?

Är det ett slutet sällskap, fastän infon finns på en allmän anslagstavla?

Är det OK med minderårig om vi har målsmans tillstånd?

Nu vill jag INTE ha svar som att moraltanterna kan stoppa huvudet i vattnet, utan jag vill ha RIKTIGA svar - har jag tolkat lagen rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte så är det viktigaste att du kan föra fram dina argument och hänvisa till lagen om slutet sällskap etc och verka insatt. Ingen på ön kommer någonsin ta upp det i rätten vilket jag antar krävs för att hindra dig..

Problemet är att det bor ett antal jurister på ön som styrelsen har kontaktat som "experthjälp".

Juristerna har bedömt det hela som olagligt, därför vill styrelsen förbjuda poker.

 

För att tala i pokertermer: jag kan inte längre bluffa som du föreslår, utan jag måste slå dem med en bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du har rätt bra koll på vilka som är de vanliga deltagarna i turneringen, right? Snacka med dom istället för att sätta upp lappar och spela hemma hos någon istället för i föreningslokalen. 10-12 pers måste det väl finnas plats för i nån stuga?

Problemet är att det gör vi redan flera gånger om året, men en gång om året spelar vi i föreningslokalen för att utse årets mästare.

 

Jag håller med, vi kan även köra mästarpokern i någon av stugorna, men det var inte vad jag frågade om.

Frågan är fortfarande - har jag rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...