Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det känns lite pinsamt att ställa denna frågan då svaret i mitt tycke är glasklart men min kompis ger sig inte och kallar spelet bedrövligt.

Det är relativt sent in i 34K (ftp i söndags) 310 kvar 275 priser. A ligger på 24500 och jag har 8200 i marker. Blindsen är 400/800 med 100 i ante, full ring table vilket betyder 2100 i potten varje hand. Jag sitter på knappen och plockar upp 66 det foldas fram till mig. Nu vill jag inte skriva hur handen spelades utan vill veta hur ni ser på denna situationen. Jag återkommer senare med hur jag lirade och varför.

Tack på förhand!

Postad
Shove såklart. Räkna på det. Ta hjälp av pokerstove så blir det jättelätt.

Jag har installerat pokerstove nu men har absolut ingen aning hur det skall användas. Finns det någon handledning någonstans?

Postad

Från det ena till det andra igen.

Jag valde givetvis att ställa med 66 från dknappen. BB hade plockat upp TT och det var bye bye. Jag försökte förklara att jag tyckte liret var givet med ett M (antal varv kvar att överleva) på runt fyra men han tyckte det var för tidigt att chansa. Finns det någon som inte hade ställt i det läget? Jag river mitt hår då jag inte lyckas övertyga honom...

Postad
Från det ena till det andra igen.

Jag valde givetvis att ställa med 66 från dknappen. BB hade plockat upp TT och det var bye bye. Jag försökte förklara att jag tyckte liret var givet med ett M (antal varv kvar att överleva) på runt fyra men han tyckte det var för tidigt att chansa. Finns det någon som inte hade ställt i det läget? Jag river mitt hår då jag inte lyckas övertyga honom...

Vad har din "polare" för motargument till att inte trycka där?

Postad
Vad har din "polare" för motargument till att inte trycka där?

Att det inte var någon brådska och för tidigt att chansa. Han pratade om raise och fold vid omslag vilket det givetvis hade blivit med TT från BB. I min mening tycker jag det är direkt felaktigt att folda 66 efter raise och omslag och finner det då bäst att ställa direkt i detta läget.

Fler synpunkter? Jag får väl länka honom den här tråden senare...

Postad

Given push såklart.

Citat:

Ursprungligen postat av gdaily

Du kan spela det där läget utan att titta på korten. All-in. Att du råkar ha ett par är bara bonus.

Att openshova any2 är både exploaterbart och dåligt.

Rebonius: Jag har också svårt att förstå varför vi ska trycka any two...men jag utgår som vanligt från min magkänsla och känslor är inte kunskap, har du någon vettig förklaring?

Postad

Rebonius: Jag har också svårt att förstå varför vi ska trycka any two...men jag utgår som vanligt från min magkänsla och känslor är inte kunskap, har du någon vettig förklaring?

Om blindsen inte synar helt åt skogen för tight så förlorar vi pengar på att pusha vissa händer som står sig väldigt dåligt mot blindsens synranges. Vissa händer kanske vi kan pusha som kommer förlora pengar åt oss i ett vakum, men isåfall är det är för att toppen i vår range stärks så mycket så att vi tjänar pengar på det ändå.

Postad

tycker också det känns som att ATC kan pusha här. testade lite snabbt i sitngowizard och det håller med, även om de båda framför synar med så mycket som 15% (that's 33+,A4s+, A8+,KTs+) i small blind och 20% (samma + typ alla A och K8s+, KJ+) i BB.

det är något bättre att ställa med ATC där, iaf om du har högre planer än att åka ut som 270 eller så. vill du bara vara itm så kan du fortsätta vänta på AA. och naturligtvis raise-folda 66.

hur exploaterar man? de lär ju inte börja syna med K5 ändå... eller?

EDIT: ändrade ett värdeord...

Postad

Att raise/folda i BT med en så grund stack är fullständigt horribelt. Har man sedan 66 är det galet t.o.m. Man är i all in/fold mode.

Du hittar ingen seriös spelare som föreslår raise/fold i världen.

Postad

Har aldrig räknat på det men hade inte skeppat vissa tvåor och treor här eller andra låga 5- och 6-gapers. FWIW :D

Dock i en sån här turnering med inköp på bara 24 dollar (eller?) är det nog sannolikt att folk speciellt nära bubblan synar för tajt och då tror jag det kan vara bra att ställa alla händer.

Postad
Om blindsen inte synar helt åt skogen för tight så förlorar vi pengar på att pusha vissa händer som står sig väldigt dåligt mot blindsens synranges. Vissa händer kanske vi kan pusha som kommer förlora pengar åt oss i ett vakum, men isåfall är det är för att toppen i vår range stärks så mycket så att vi tjänar pengar på det ändå.

Normalmotståndaren synar dock för tight.

Har aldrig räknat på det men hade inte skeppat vissa tvåor och treor här eller andra låga 5- och 6-gapers. FWIW
Därför jag föreslog att vi inte skulle kolla på korten :-). Då "kommer vi inte av oss" så att säga. Det stämmer att vissa händer är för dåliga för att ställa med, men ändå inte (läget är perfekt, nämligen strax utanför ITM, vilket gör att normalfienden synar alldeles för tight. Hade vi däremot precis tagit oss in ITM så är det superdåligt råd, för då synar fienden alldeles för brett. Underskatta inte den psykologiska effekten av att fienden vill ta sig in i pengarna, även om de förlorar EV. Tyvärr så täcker fi oss rejält för att detta ska gälal fullt ut, men men...
Postad

exploativt kan du pusha 100% här i princip alltid.

Postad

BTW, raise-fold är superduperdåligt. Slå polaren hårt för att han säger det rådet.

Om man däremot ska hitta på något annat än al-in så är det raise-syn som är (ett sämre) alternativ. Sedan kommer ingenting, och sedan kommer en direktfold som alternativ. Direktfold är ett riktigt dåligt spel, men man kan förstå det ändå, om man nu vill ge upp massa med värde i förhoppningen att ta sig ITM.

• 2 months later...
Postad

Solklar shove. Med endast 10xBB (eller M 3,9) borde man dega med det mesta när det är foldat fram till en, framförallt när man sitter på knappen och bara har två personer bakom sig. Jag hade degat med 90 % av händerna åtminstone.

Det lättaste sättet att veta om spelet är okej är att tänka enligt uteslutningsmetoden. Att open-folda är katastrof. Det måste man förstå att man inte bara kan slänga en hand som 66 på knappen när det foldats fram. Att raise-folda är också katastrof eftersom man kommer att vara commitad även om man min-raisar. Att raise-syna all-in kan vara okej men det är ändå mycket bättre att open-shova eftersom man då oftare vinner potten direkt. Dessutom vill man inte ha syn om man raisar och sen behöva fatta ett jobbigt beslut när det kommer en dålig, halvdålig eller halvbra flopp och fi går all-in. Vad gör man på floppen 33Q, 278, 45A osv? Då kan det va svårt att hitta fold med så mycket i potten, men det är ändå inte kul att behöva syna sig all-in där.

Det finns inget annat alternativ som är bra, därför är det överlägset bästa alternativet att gå all-in där från knappen med 66, så slipper man fatta fler jobbiga beslut. Att BB råkade ha TT den här gången var ju bara otur.