Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jahapp. Jag vet inte om det vart någon sån här tråd tidigare men isåfall ere dags att göra en ny. Fick lite inspiration av Simon Banks serie i sin blogg. Vilken är din drömelva i fotboll? Gör den gärna personlig. Som jag tex. Även fast jag vet att Gerrard är bättre än dom flesta så skulle jag ju aldrig ta med nån som jag avskyr så mycket. :D

Den enda regeln är att du ska ha upplevt spelaren under din livstid. Skriv gärna ner position och sen spelsystem. Ta även med 3 avbytare.

Jag formerar mitt lag som 3-5-2 diamantformat mittfält med 2 defensiva mittfältare.

Målvakt: Peter Schmeichel - Han var för mig den första målvakten jag gillade. Sen höll han en oerhört hög nivå och var en stor bidragande orsak till Man Utd framgång.

Mittback: Patrik Andersson - Fruktansvärt stabil och va väl en huvudorsak till att Sveriges försvarsspel fungerade så bra under hans tid i landslaget. Sen avgjorde han ju tyska ligan och spelade i Barcelona. En av våra bästa någonsin. Det enda jag störde mig på va hans långsamma tempo i snacket. Nickat lite för många bollar skulle jag tro.

Rysningar

Mittback: Rio Ferdinand - Bildar ju världens bästa mittbackspar med Vidic och håller allmänt hög kvalitet. Tycker faktiskt det är han som höjer Vidic och inte tvärtom. Sen har han sån enorm vinnarskalle vilket jag avgudar. Han gillar även att göra mål mot Liverpool vilket är en fin egenskap. http://www.youtube.com/watch?v=qgnBk70h0bs

Mittback: Fabio Cannavaro - Blev en av mina favoriter när han spelade i Parma under 90-talet. Att han sen har fått Le ballon d'or som försvarare säger väl allt.

Defensiv Mittfältare: Roy Keane[/u -] Den här videon får sammanfatta allt.

Defensiv Mittfältare: Stefan Schwarz - Min absolut svenska favorit vad gäller denna position. Sen va han ju stenhård oxå. Han bröt ju nåt ben i foten en match men fortsatte ändå matchen ut. Respekt! Fanns inget youtubeklipp tyvärr.

Vänster Mittfältare: Cristiano Ronaldo - Behövs väl ingen vidare förklaring av världens bästa fotbollsspelare. Så en video blir det.

Höger Mittfältare: David Beckham - Min andra stora fotbollsidol och världens bästa högerfot under sin storhetstid. Var oxå en starkt bidragande orsak till United framgång under 90- och 2000-talet. Har dessutom gjort en av dom bästa landskamper jag sett en enskild spelare göra. Mot Grekland i vm-kvalet(?).

Offensiv Mittfältare: Tomas Brolin - Min första stora fotbollsidol och sveriges största orsak till VM bronset 94(enligt mig). Vet inte vad jag ska säga förutom att jag älskade honom. Att sen bli invald i världslaget gör honom sååå stor. Även orsaken till att jag gillar Parma som klubb. KOmmer ihåg hur man sprang runt och gjorde den där piruetten efter varje mål när man var liten. http://www.youtube.com/watch?v=oEzHRTLr9Fk

Anfallare: Ronaldo - Enligt mig den bästa anfallaren under min livstid. Han har målrekordet för gjorda mål i VM och han har blivit utsedd till världens bäste 3 gånger.

Anfallare: Hristo Stoichkov - Blev kär under det enda året han lirade i Parma. Hjälpte Barca till massor av titlar och Bulgarien till VM semifinal -94. Sen va han ju expert på att filma.

Avbytare: Ole Gunnar Solskjaer - En bänk utan subersub? Njaa tror inte det va.

Totti - Älskar han för sin klubbkänsla och sitt spelsinne.

Figo - Grym!!

Jaja detta va iaf min. Tack och hej!

Postad

Ok, lets rock. Ställer upp en 4-3-3 uppställning efter gammal god 90-tals devis.

Målvakt:

Iker Casillas: Har alltid ansett honom som en av världens bästa

Backar:

Här var det enkelt, ställa in Milans 4:a från 92, men byter ut Tassoti mot Carragher. Carra åker in mest på grund av han inte lät dubbla kramper stoppa honom i CL finalen.

Alessandro Costacurta

Franco Baresi

Paulo Maldini

Jamie Carragher

Mittfält:

Här vart det visst nästan bara Galacticos, Claude är självklar som den bäste styrspelaren någonsin, Zidane är svår att undvika att ha med, Gerrard får vara med då viljan att vinna är oöverträffad (är ju rätt bra spelare också i och för sig).

Claudé Makélélé

Zinedine Zidane

Steven Gerrard

Anfall:

Tillbaka till 90-talet, och de tre som dominerade dessa år.

Marco Van Basten

Michael Owen

Jürgen Klinsmann

Avbytare:

Mauro Tassotti

Lothar Mathäus

Fernando Torres

Så vem står då och basar över detta oövervinnerliga lag? Vem annars, om inte Fabio Capello som coachat flertalet av ovanstående spelare.

Postad
Ok, lets rock. Ställer upp en 4-3-3 uppställning efter gammal god 90-tals devis.

Målvakt:

Iker Casillas: Har alltid ansett honom som en av världens bästa

Hade varit mitt andraval som målvakt faktiskt. Bästa nu aktiva målvakt.

Hyffsat lag i övrigt, lite mycket liverpoolspelare/liverpool spelare(hur ska det va?) bara ;)

Postad

Bara för den kommentaren måste jag ju nästan sätta ihop ett lag... :D

Kom ihåg att det här inte är "bästa spelarna någonsin" utan dem jag av någon anledning tyckt bäst om. Därmed inkluderar de bara spelare från runt 1992 och framåt.

Jag formerar mitt lag i 4-4-1-1 med en avbytare per position och an aggressiv uppställning. Många bubblare som inte får vara med, det var ju svårt det här!

Målvakt

Som Österfan och som tioåring 1994 finns det bara ett val egentligen. Men Buffon är nog den bästa målvakt jag någonsin sett.

Thomas Ravelli

(Avbytare: Gianluigi Buffon)

Försvar

Bara lojala, stabila klippor är ordinarie här! Det bär emot att ta med spelare från Manure och Chelski men det är folk jag verkligen respekterar till skillnad från en del andra divor i de lagen.

Jamie Carragher (mitten till höger)

Paolo Maldini (vänster)

Carles Puyol (höger)

John Terry (mitten till höger)

(Avbytare: Ricardo Carvalho)

Mittfält

Gerrard är världens objektivt bäste spelare någonsin. :D Jag placerar honom framför de andra men bakom anfallaren. Hårt jobbande spelare här med förmåga att ställa om snabbt åt båda hållen och att täta upp bakåt.

Stefan Schwarz (höger, vet att det är fel sida eg men han ska mest tackla och springa)

Ryan Giggs (vänster)

Lothar Matthäus (mitten i nån slags mittfältsliberoroll)

Steven Gerrard (topp)

(Avbytare: Pavel Nedved)

Anfallare

Inte så mycket att snacka om. Är man bäst någonsin så är man, men är man Maradona så är man Maradona, och på den här listan finns bara spelare jag respekterar med.

Jürgen Klinsmann

(Avbytare: Fernando Torres)

Alltihop coachat av Tommy Svensson! :mrgreen:

Postad

Jag kör en klassisk 4-3-3-uppställning, mest för att jag vill ha två ytterbackar och inte bara en anfallare.

Målvakt:

Gianluigi Buffon (Juventus)

Förklaring överflödig. Världens bästa målvakt genom tiderna?

Avbytare:

Dick Last (ÖIS)

Backlinjen:

Från höger till vänster:

Cafu (Milan)

John Terry (Chelsea)

Fabio Cannavaro (Juventus)

Emiliano Insûa (Liverpool)

Säkra kort på alla positioner utom vänsterbacksplatsen. Jag tror helt enkelt enormt mycket på Liverpools unga argentinska backtalang. Framtida världsback. John Terry är given trots klubbtillhörighet - han är bara för cool.

Avbytare:

Paolo Maldini (Milan)

Mittfältet

Ett defensivt ankare, två lite mer offensiva:

Michael Essien (Chelsea)

Steven Gerrard (Liverpool)

Rivaldo (Barcelona)

Essien är ju duktig även offensivt, men sköter alltid sin uppgift helt perfekt och är bara ett monster på fotbollsplanen.

Bytte ut Nedved mot Rivaldo i sista sekunden. Rivaldo hade sån sinnessjuk bolltouch och flyt i sitt spel. Dessutom plus i kanten för skådespelartalang.

Gerrard är uppenbarligen mest given i hela startelvan. Hade kört med 11 stycken Gerrards om det gick.

Rivaldo offensivt lite till höger, Gerrard vänster. Båda kan traska in i banan och skoja med försvaret.

Avbytare:

Zinedine Zidane (Real Madrid)

Anfallare

Fernando Torres (Liverpool)

Thierry Henry (Arsenal!!)

Båda är duktiga målgörare, men framförallt så finns det inga som rör sig lika vackert som de här två. Minns Henrys tid i Arsenal när han nästan studsade fram på vänsterkanten med bollen på högerfoten och gjorde precis vad han ville med försvararna.

Torres är för mig den bästa anfallaren i Premier League sedan Henry, med möjlighet att bli ännu bättre så småningom.

Avbytare:

Kakà (Milan)

Coach:

Cesare Prandelli (Fiorentina)

Enbart för sina sköna stil och kroppsspråk. Möcket möcket hög italiensk klass, som Glenn Strömberg skulle sagt.

Postad

Spelsystem: 3-4-3(we´ve got Ledley at the back!)

Rene Higuita

Avb: Jose Luis Chilavert

Benoit Assou Ekotto

Ledley King

Lilian Thuram

Avb: Olof Mellberg

Luka Modric

Paul Gascoigne

Zinedine Zidane

Jay-Jay Okocha

Avb: Carlos Valderrama

Ronaldinho

Ronaldo

Roberto Baggio

Avb:Gary Lineker

Tränare: Zdenek Zeman

Postad
Spelsystem: 3-4-3(we´ve got Ledley at the back!)

Rene Higuita

Avb: Jose Luis Chilavert

Benoit Assou Ekotto

Ledley King

Lilian Thuram

Avb: Olof Mellberg

Luka Modric

Paul Gascoigne

Zinedine Zidane

Jay-Jay Okocha

Avb: Carlos Valderrama

Ronaldinho

Ronaldo

Roberto Baggio

Avb:Gary Lineker

Tränare: Zdenek Zeman

Me like:mrgreen:

Postad

Målvakt: Gianluigi Buffon. Världens bästa målvakt och har varit det en bra tid nu. Finns ingen som är så stabil som honom imo.

Vänsterback: Fabio Grasso. Fixade straffen mot Australien, Avgjorde mot tyskarna i semin och satte den avgörande straffen i finalen. Fabio Grosso, förevigt kung av Italien. Grande Grosso!

Mittback: Paolo Maldini. Finns hur mycket som helst att säga om denna mannen och bara bra saker!

Mittback: Fabio Cannavaro. En helt fantastisk mittback sin längd till trots. Har varit precis överlägsen på sin position i flera år nu. I mina ögon är mer briljant spelare än Terry, Puyol osv.

Högerback: Gianluca Zambrotta. En lite svårare position att hitta någon riktigt bra spelare på imo. Känns ändå som att Zambrotta gjort sig förtjänt av platsen efter många års arbete. En flink, snabb och mycket.. ska vi säga rekorderlig högerback.

Defensiv mittfältare: Daniele De Rossi. En ny, tuff och alldeles makalöst bra defensiv mittfältare. Kommer ta över som furste i Roma när Totti lägger av och det är stort i sig. Rör sig otroligt bra över planen och har en enorm vinnarskalle..

Offensiv Mittfältare och Kapten: Francesco Totti. Man kan säga så mycket om den här mannen så jag låter helt enkelt bli. Han är ska vi säga... gud i många avseenden.

Offensiv mittfältare: Andrea Pirlo. Ingen (nej inte ens Xavi) har en bättre högerfot än Andrea. Han är klen, långsam men det gör detsamma enligt mig. Han har en otrolig känsla för spelet och det räcker långt, även i dagens fotboll.

Forward: Roberto Baggio. Lånar in lite gammalt och ger en av forwardsplatserna till Baggio. Fan va bra han i vm 94 till exempel. En grymt bra offensiv spelare som hade allt.

Spjutspets1: Paolo Rossi. Såklart måste man viga platsen åt Rossi. Bar laget till vm guld 82 efter bla 3 mål mot självaste Brasilien. En målspruta av rang som bara måste få komma med.

Spjutspets2: Salvatore "Toto" Schillaci. Orkar inte ens förklara varför :)

Legledare: Alessandro Rotter Johansson och Marcus Birro