Gå till innehåll

bb/100


Ferna

Recommended Posts

Hej, detta kanske är en mycket korkad fråga, men jag vill se om jag kan få ett någorlunda vettigt svar iaf.

 

Jag undrar helt enkelt om det finns nåt stop för hur många bb/100 man kan ligga på om man krossar nivån man spelar på? Vad är det högsta ni sett någon legat på eller legat själv på under en längre period (stabilt), finns det någon gräns?

 

Hoppas ni förstod vad jag menade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problematiken med att klassificera spelare efter hur väl man slår en nivå är ju att du behöver en ganska brutalt stor sample för att fastställa.

Säg 100k händer så vet du relativt bra, hur stor "confidens-intervall"(minns inte exakt vad det heter) vet jag inte men anta.

En normal spelare kanske får in detta på 2-3 månader och under samma tid kan spelet på nivån eller ditt eget spel förändras väldigt mycket.

 

Men som fridsjo sa så är allt över 3bb/100h bra och lyckas du hålla 10bb under väldigt många händer så krossar du.

 

edge(såg att jag stavade fel innan) betyder att man har ett övertag på en motståndare eller det generella motståndet där du spelat. Anta att du tar fler beslut som är ev+ än din motståndare så får du positiv edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problematiken med att klassificera spelare efter hur väl man slår en nivå är ju att du behöver en ganska brutalt stor sample för att fastställa.

Säg 100k händer så vet du relativt bra, hur stor "confidens-intervall"(minns inte exakt vad det heter) vet jag inte men anta.

En normal spelare kanske får in detta på 2-3 månader och under samma tid kan spelet på nivån eller ditt eget spel förändras väldigt mycket.

 

Men som fridsjo sa så är allt över 3bb/100h bra och lyckas du hålla 10bb under väldigt många händer så krossar du.

 

edge(såg att jag stavade fel innan) betyder att man har ett övertag på en motståndare eller det generella motståndet där du spelat. Anta att du tar fler beslut som är ev+ än din motståndare så får du positiv edge.

 

Tack för att du tittade förbi igen, nu blev det lite klarare :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde Big Bets var standard, men jag kanske har helt fel? (Big bet = 2 stora mörkar i no-limit.) Vet någon?

 

Jag reserverar mig för att jag kan ha tokfel, men som jag har förstått det så funkar det så här:

 

I no limit (och pot limit?) poker räknar man bb/100, dvs big blinds/100.

 

I limit poker räknar man BB/100, dvs big bets/100.

 

De som fortfarande räknar i big bets när de spelar NL brukar referera till det som ptbb, Poker Tracker big bets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

all positiv bb/100 är ju givetvis bra, men det här brukar jag använda som riktlinje..

 

6bb/100 = duktig, vinnande stabil reg

 

10bb/100 = krossar nivån

 

Det är iofs bara en grov uppskattning jag gjort att jag spelade 30K händer under 3 månader hos Unibet i vintras och resultatet där blev alltså någonstans mellan 14-18bb/100 :-D Känns ju skönt att man krossar nivån... Synd bara att det var NL4 :rolleyes:

Men dessvärre saknas kapital för att gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs bara en grov uppskattning jag gjort att jag spelade 30K händer under 3 månader hos Unibet i vintras och resultatet där blev alltså någonstans mellan 14-18bb/100 :-D Känns ju skönt att man krossar nivån... Synd bara att det var NL4 :rolleyes:

Men dessvärre saknas kapital för att gå upp i nivå.

 

Problemet är bara att 30k händer är en liten sample, men wp ändå iof!;)

Sen blir de svårare slå en nivå så hårt så fort det börjar finnas lite regs typ nl50 och uppåt. Även om dom är juggit dåliga så kastar dom inte pengar som många fiskar gör på nl4(antar jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hm, håller inte med allt som skrivs i den här tråden.

Jag anser att 10BB/100händer är att krossa nivån, dvs 20bb/100händer.

30k händer anser jag är ett tillräckligt stort stickprov för att kunna se om man är en vinnande spelare.

Tycker inte att 7-9BB/100händer är att krossa 4nl, men det är ett helt klart godkänt resultat.

 

När det gäller någon gräns så vet jag inte riktigt, det är klart det finns, men vet inte hur högt den ligger. Speciellt inte som de som verkligen krossar den här nivån inte brukar spela många händer innan de går upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

bb/100 är så sjuuukt ointressant när det gäller hur bra man är på poker. Det beror extremt mycket på tur vid små samples (30K händer) och vid lagom samples (1000K händer) så har spelet ändrats så pass att det inte säger någonting. En spelare som har en hypotetisk winrate på 10bb/100 kan lätt backa på 30K händer. För mig handlar allt om timmlön. Antal bord, rakeback och att spela på rätt nivå kan vara mycket viktigare om man vill tjäna pengar än någon siffra i holdemmannager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...