Gå till innehåll

Tankenot! Hjalp sokes!

chmith

Recommended Posts

Hej,

fick nyligen hora en tankenot som gick ungefar sa har:

En agare av en pokersite har tva olika pokerrum. Han har ocksa 50 anstallda pokerspelare. Han kallar dem till ett mote dar han berattar for dem att de tva rummen kan ha tva olika farger pa pokerdukarna. Gron och Rod. Han kommer att kalla pa en av pokerspelarna varje dag for att ga in och byta farg pa en av dukarna, spelaren valjer sjalv vilken han vill byta farg pa. Han kan valja att kalla in en pokerspelare flera dagar i rad om han vill. Om en av pokerspelarna, vid valfri tidpunkt annonserar att samtliga 50 spelare har varit inne i rummet och bytt duk sa betalar agaren intrade till WSOP main event till samtliga 50 spelare. Om han har fel sa kommer spelarna att vara tvungna att jobba gratis i ett ar. Spelarna har 10 minuter pa sig att utforma en strategi varefter de inte far kommunicera forran uppgiften ar slutford.

Vilken strategi bor de valja?

Tack for all hjalp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte fall jag har rätt nu. Första saken jag kom på funkar inte men sen kom jag på denna:

De kommer överrens om vem som ska annonsera när det är klart. Han måste kolla pokerrum A varje dag. Första gången en spelare får uppgiften så byter han duk i pokerrum A. Om man får uppgiften mer än en gång byter man duk i pokerrum B. När spelaren som fick uppgiften att annonsera när det var klart har räknat till 50 dukbyten i pokerrum A så säger han till.

Rätt?

Länk till kommentar

Vet inte fall jag har rätt nu. Första saken jag kom på funkar inte men sen kom jag på denna:

De kommer överrens om vem som ska annonsera när det är klart. Han måste kolla pokerrum A varje dag. Första gången en spelare får uppgiften så byter han duk i pokerrum A. Om man får uppgiften mer än en gång byter man duk i pokerrum B. När spelaren som fick uppgiften att annonsera när det var klart har räknat till 50 dukbyten i pokerrum A så säger han till.

Rätt?

Tankte pa detta ocksa, men tyvarr sa far inte spelarna ga in i rummet och titta om de inte blir kallade. Jag hade foljande ideer, som tyvarr inte heller ar 'ratt':

- varje spelare tar sjalvmord/gar under jorden efter han har blivit kallad, alltsa vet den spelare som blir kallad den 50e dagen att alla andra maste ha varit inne.

- En spelare sitter utanfor pokerrummet och spanar - ungefar som din losning.

- Spelarna kommer overens om att gora ett jack i duken, alt vrida den lite varje gang de blir inkallade for forsta gangen, nar duken ar vriden x grader eller har 50 jack sa har alla varit inne..

sen ar det lite stopp.... gdaily, hur menar du?

Länk till kommentar

Tankte pa detta ocksa, men tyvarr sa far inte spelarna ga in i rummet och titta om de inte blir kallade. Jag hade foljande ideer, som tyvarr inte heller ar 'ratt':

Hur ska de ens kunna jobba för han om det enbart får gå in på pokersiten när de har blivit kallade?

Länk till kommentar

Tar väl lite tid men:

Räknaren utses inte, räknaren är den som först kallas, därigenom vet han utgångsläget för rum A. Räknarens uppgift är att räkna unika besökare. Varje gång räknaren blir frågad går han till rum A, om duken är grön så vet han att någon av de andra har varit där och räknar upp. Han byter alltid till röd duk.

Första gången någon av de andra går in så går de fram till rum A, är duken röd så byter de till grön och går till rum B när de blir valda framöver, om inte så fortsätter de att gå till rum A.

När räknaren har bytt ifrån grönt till rött 49 gånger så vet han att alla varit där minst en gång.

Länk till kommentar