Gå till innehåll

NL - Hur spelat floppat nötfärgdrag?


Mikey

Recommended Posts

Har funderat lite över mitt spel när det gäller nötfärgdrag efter floppen. Kan ta ett exempel som är fabulerat nu, men som kan representera en riktig hand.

 

Min read på fi:

Det är en hyggligt tight spelare. Har tidigare limpat in från alla positioner och då aldrig visat upp en stark hand. Han har heller aldrig visat upp en marginell hand då han höjt pre-flop och gått till showdown. Om han bettar utan att ha en hand tar han det väldigt försiktigt och lägger sig på omslag.

 

Min table image:

Ses som en aggressiv spelare som är inne och pillar i många potter. Dock inte super-aggressive.

 

 

 

Fi i tidig pos lägger ett bet per-flop och alla foldar fram till mig. Jag bestämmer mig för att gå med i handen med min AJs eftersom jag var i position.

 

Floppen kommer

 

Kh 7d Td

 

En bra flop för mig med nötfärgdraget. Det ligger nu $1700 i potten. Han agerar först och lägger en bet på $550. Jag sätter honom på en kung med hög kicker, förmodligen AK, med tanke på hans tidigare spel.

 

Det ligger nu $2250 i potten och det kostar mig $550 att syna. Jag får ju helt klart odds till att syna hans hand, och ofta har jag även endast synat. Men i detta läga, vore det inte lämpligt att höja istället, trots att det ställer till det lite för mina expressed odds för det draget?

 

Tanken är att om jag bara synar denna, så kan jag omöjligen få en syn om jag höjer när det ligger tre ruter på bordet. Mina implicita odds sjunker dramatiskt om jag bara synar här. Om jag istället höjer här, kommer jag med största sannolikhet att få en syn från fi. Förhoppningsvis sätter han mig på en hand som Kx där x är lägre än A eller K.

 

När jag sedan träffar färgen kommer jag kunna betta på utan att det läggs lika stor vikt på färddraget på bordet. Om jag däremot bara hade synat på floppen skulle det inte finnas en chans att han synar om jag lägger en stor bet när bordet färgar upp sig, så att säga.

 

Frågan är, hur mycket bör jag höja? Potoddsen på floppen ligger på runt 4-1.

 

Tacksam för kommentarer och förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle höja här eftersom att du har så många outs du kan vinna med och du vill representera en annan hand än färgdraget + få honom pottcommittad om han synar, om färgen kommer på turn kanske du kan leka osäker och dra en checkraise...

 

Så skulle jag nog spela. Vet inte om det är optimalt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med det där draget har du ju rätt att såsa in degen

höj honom mycket, slå om pott. Höj bort bort honom för du vill ju egentligen ha potten där.

 

Jag mena självklart vill du sätta royal och få alla hans pengar.

 

Men du får bara en hand 45% av gångerna. därför vill du ha potten just nu. Går han all-in på dig då så är det ju bara att du gör din hand och vinner potten alternativt förlorar och köper in nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ursäkta för att jag missade så mycket info i mitt första inlägg.

 

Det är alltså turneringespel mellan två stycken som ligger bra till. Säg att bb ligger på 150 eller så, och båda spelarna i handen har sjysst stack (runt 30-35bb kanske).

 

Tackar för svaren hittils :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men frågan är om det är nödvändigt att ställa in där egentligen. Jag tror att om jag hittar färgen eller stegen i det läget så kommer alla hans, och alla mina chip åka in till mitten oavsett. Om jag inte träffar har jag nog ändå möjlighet att arbeta upp mig i turneringen, förutsatt att jag inte dumpat ner alla chips jag hade förstås redan på floppen.

 

Om jag ställer in här och han synar med sina AK (vilket inte är jätte otroligt på grund av min table image) är jag en underdog. Jag kommer ju åka ur turneringen fler gånger än inte i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mikey: Jo... det undrade jag också, varför skall han riskera nästan alla sina marker i det läget när han är underdog (eller det kanske är 50/50?, har inte jättekoll på att räkna oddsen)?

 

Okej, han har chansen att ta hem alla motspelarens marker, dock har väl motspelaren också chans att ta hem nästan alla hans? Och ifall han då är i underläge, varför gå med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey: Jo... det undrade jag också, varför skall han riskera nästan alla sina marker i det läget när han är underdog (eller det kanske är 50/50?, har inte jättekoll på att räkna oddsen)?

Feta, feta pottodds man kan absolut inte ge upp där då lämnar man enorma pengar på bordet. Det är obligatorisk all-in (eller höjning om man nu har mycket pengar kvar) som gäller eftersom det finns en massa händer som kan folda som man väldigt gärna ser folda. Har man pengar kvar på turn så kan motståndare dessutom bryta av ens drag med en all-in och det är jäkligt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig det är 48% med gutshot och färgdrag...

finns det sen kanske 7-8% chans att han foldar för en all in är saken klar som herr hjort sa.

Säg att han är jäkligt tight och bara kan ha TT-AA eller AK, i så fall är det 1/3 att han har QQ/JJ och foldar och 2/3 att han har TT,KK,AA eller AK och synar. I de fall han synar har man 42% vinstchans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan nästan räknas som en 50/50 vad man ska göra eller?

 

Pengarna som ligger i potten räknas väl dock inte som dina egna längre?

 

jag skulle säga att i ett Cash game, 50/50 spelar ingen spec roll va man gör

I en turnering, all in.

 

Låter det bra killar? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...