Gå till innehåll

Tips pokersetup


Caroline87

Recommended Posts

Vet att det finns en hel del sånna här trådar sedan tidigare, men som allt annat så utvecklas också elektroniken så jag skapar en ny tråd.

 

Ge mig tips på ett komplett datorpaket som är fint för att grinda med. Har en budget på ungefär 22k. Just nu är jag mest inne på den billigaste macbook pron tillsammans med en 24" cinema display. Är detta tillräckligt "starkt" ? Kommer grinda uppåt 24 bord tillsammans med HEM/pt3, AHK scripts, musik osv. Grindar även på klienter som inte stöder mac, hur fungerar det då att köra windows? men det viktigaste är att jag kan köra många många bord tillsammans med HUD och ahk scripts.

 

Bärbar eller stationär spelar ingen roll.

 

Förutom poker är det bara lite surf, nerladdning och film som gäller.

 

Kom med tips och om ni har lust så posta gärna en bild på er egen lilla pokerhörna :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njae, det är det väl ändå inte.

 

köp en stationär för 15-16 papp och sen två 24" till det så kommer du att klara dig ett tag.

 

beror väl på: ska man köra 4 svs bord så duger de säkert mer än väl :)... sedan är de väl som alltid: ju mer man betalar desto mer får man, bara man får de på rätt ställen så(har man tex databas server så kan pengarna vara bättre spenderade på minne och disksystem än cpu).

 

fast då duger säkert den där också för 1k billigare och 2 år längre garanti än dellen: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161 5k

 

rule #1 köp aldrig en märkes dator, särskilt inte om du planerar att uppdatera nåt i den nångång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror väl på: ska man köra 4 svs bord så duger de säkert mer än väl :)... sedan är de väl som alltid: ju mer man betalar desto mer får man, bara man får de på rätt ställen så(har man tex databas server så kan pengarna vara bättre spenderade på minne och disksystem än cpu).

 

fast då duger säkert den där också för 1k billigare och 2 år längre garanti än dellen: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10161 5k

 

rule #1 köp aldrig en märkes dator, särskilt inte om du planerar att uppdatera nåt i den nångång :)

 

Hängde inte riktigt med där, duger den där för mina behov eller för 4 bord på svs?

 

Kan verkligen inget om datorer, men skulle vara fint med en billig stationär så köper jag till 2st 24" + trådlöst tangentbord och mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängde inte riktigt med där, duger den där för mina behov eller för 4 bord på svs?

 

Kan verkligen inget om datorer, men skulle vara fint med en billig stationär så köper jag till 2st 24" + trådlöst tangentbord och mus.

 

 

som jag sa i andra tråden... svårt att svara exakt på vad som krävs antal klienter, bord, storlek på databas är ju av avgörande betydelse....

 

den jag nämnde var som svar på dells 6k dator med 1 års garanti

 

lär väl klara några bord iaf....men knappast 24(har dock ingen aning vad ps klienten tar i sån användning, ongame kan du ju iaf glömma)

 

finns väl dom som grindar 20tal bord på ps? leta efter trådar på 2+2(om ingen berätta de här) vad dom kör för att få en hint vilken cpu kraft det krävs?

Disksystemet/minnet kan man ju bygga ut efter att man märker de går segt nånstans och databasen växer.

Har du ingen databas att börja med så kanske allt på en disk kan fungera, men har du redan typ 1M+ händer så är de ju lika bra lägga in den på en annan fysisk disk direkt skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollar man på tuben så ser man folk som 50-72 tablar PS och spelar in det samtigt så just PS kräver knappt nåt, så 5k datorn duger säkert bra till 24, iaf om man bara tänker på cpun

 

problemet kan vara databasen, men de får man krångla och trimma till medan den växer(mer minne, optimera minnet, snabbare/fler diskar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så använder han lite mer av budgeten på 22k och köper en dator på 10k eller mer så kan han definitivt spela 24 bord på ongame också och slipper allt hassle med att optimera databas etc

 

en 24" kostar väl knappt 2k idag så det är mkt pengar över till datorn.

 

det är värdelöst om du är dumsnål och köper nåt för 6k och sen upptäcker att det laggar och segar det första du gör. lägg lite mer och garantera dig själv att bli nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så använder han lite mer av budgeten på 22k och köper en dator på 10k eller mer så kan han definitivt spela 24 bord på ongame också och slipper allt hassle med att optimera databas etc

 

Problemet är väl att dyra datorer ofta har samma diskar, antagligen större men oftast lika snabba. Dom har antagligen mer minne men optimeringen måste man ju ändå göra manuellt...så risken är stor att du har exakt samma lagg där med större databaser och många huds..

 

en databas växer hela tiden och börjar gå tyngre ju större den blir så förr eller senare måste man ju antagligen åtgärda det när resurserna tar slut på disken(att optimera minnet tex gör att inte disken behöver arbeta så mycket)

 

 

ongame nämnde jag nu bara då man inte ens kan spela 4 bord oberoende vilken dator skulle jag gissa nån längre tid tills dom fixat sin beta mjukvara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en ny stationär dator i budgetklassen klarar av att ha igång pokerklient, tracker, mediaspelare, webbläsare och mer utan att svettas.

+1

Pokerklienterna lägger ingen last på vare sig CPU (processor) eller RAM (minnes). Det som dra mest av ovan är mediaspelaren och den lägger ingen last på datorn heller. Har ju dock inte spelat 24 bord på samma gång men vore ju fan om 24 pokerklients fönster skulle flunka minnes hanteringen och CPU, koden i pokerklienterna är nog inte vidare prestandakrävande....dock inte gjort lasttester eller kört så måna bord.

 

en databas växer hela tiden och börjar gå tyngre ju större den blir så förr eller senare måste man ju antagligen åtgärda det när resurserna tar slut på disken(att optimera minnet tex gör att inte disken behöver arbeta så mycket)

 

Minnet har inge indirekt att göra med diskskrivningar till en databas. Minnet i datorn har att göra med då man läser in databasen i minnet för att snabba på läsningar. Ett förslag på att lösa detta med en växande databas är att placera den på en separat disk på datorn, dvs. man ser till att datorn har plats för 2 diskar. Den ena disken hanterar OS och den andra disken hanterar databasen och annat man önskar att lagra där. Disk kostar inte mkt idag och inte heller RAM, ifall man upplever att minnet tar slut då man kör mkt program etc.

 

Rent generellt så bör du komma långt med en relativt billig dator. Det jag skulle se efter är skalbarheten, dvs. att det har plats för extra minne (alltså extra minnes bussar/slottar på modekortet) ifall man upptäcker att minnet börjar ta slut...vilket brukar uppenbaras då maskinen går långsamt, program hänger sig etc.

 

Kan se ifall jag hittar någon variant av dator jag själv hade köpt, detta sker dock i morgon tidigast då jag har fullt upp resten av dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skillnaden mellan 1 och 2 diskar kan man väl beskriva så här:

 

att ha databasen på samma disk som os: nålen måste göra nåt annat hela tiden, som att spela mp3, jobba med operativsystemet, temporära webbläsarfiler, skriva pokerklienters hh utöver det den ska göra för huds/databasen=> här måste nålen hela tiden röra sig och leta var data ska skrivas och läsas i helt olika områden på disken

 

har man db på annan fysisk disk så ligger datan i närliggande område intill varandra så nålen inte behöver röra på sig och leta varje gång och inte storknar med alla hopp till höger och vänster heller som den gör på en systemdisk

 

 

Minnet har inge indirekt att göra med diskskrivningar till en databas. Minnet i datorn har att göra med då man läser in databasen i minnet för att snabba på läsningar.
effekten blir ändå att diskbelastningen minskar då disken inte accessas lika mycket då mer finns i minnet

 

 

kanske stoppa i en ssd-disk?
inte för att jag kollat men ssd diskar finns väl inte i så många paket ännu, inte ens i dyrare och dom är väl såpass små att man kanske ändå önskar sig 2 diskar iaf då...? Och billigare burkar kan man ju då ändå konfa på motsvarande sätt om man så önskar.

 

en extra vanlig 7200rpm disk borde räcka bra även för stora db:ser om inte nålen på den disken behöver börja jobba med annat...

 

 

edit: kollade lite dyraste gamer burkarna hos komplett: inga ssd i dom ännu.

Kombon i dyraste(23K) (tror dom övriga bara hade en 7200 RPM disk) är

  • Western Digital VelociRaptor 150GB,
  • Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB

VelociRaptor är en snabbare disk på 10 000 RPM, men som SSD (och 15 000 RPM) är dom små och dyra så det känns ju ändå som 2 diskar är en nödvändighet... även i en poker-only dator?

 

Och då är det väl mycket mer kostnads effektivt med 2 x 7200RPM tycker man. Här duger ju t.o.m. 4-6 år gamla diskar som i min :) (200GB IDE + 320GB SATA)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

effekten blir ändå att diskbelastningen minskar då disken inte accessas lika mycket då mer finns i minnet

Ja skrivningarna görs först till RAM sen till disk, detta köper jag.

 

Själv hade jag lagt databasen på en separat disk ifall man vill optimera databasens skivprestanda och maskinens prestanda på dess OS så att dem inte liggar på samma disk. Det är inte rekomenderat att lägga OS och DB (databas) på samma disk, ifall att databasen är skriv-intensiv så som läs-intensiv. Mkt hänger ju som sagt på även databasen och hur bra den är på indexera dess data för att göra läsningarna snabbare. Ifall databasen är lite och det inte sker så mkt aktivitet på den så kan jag köpa det men en databas har förmåga att växa > växa > växa flerfaldigt och för att gardera sig så är det bäst att separera dem, ifall man vill få ut maxiamlt på sin burk. Jag hade gjort det ifall jag hade gjort ett seriöst projekt av en stationär dator med databas...men det kostar förvisso lite mer med 2 diskar men det tycker jag det är värt, priset för en disk är ju inte så fasligt dyrt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...