Freefisk Postad 8 Juli , 2009 Rapport Postad 8 Juli , 2009 Hej! Jag undrar hur man räknar ut följande: Jag sitter på t.ex JJ, vad är sannolikheten att en av dom resterande Knektarna kommer på floppen, så jag träffar trissen. Sannolikheten när första kortet landar är 2/50=0.04 = 4%. Adderar man sen det bara 3 gånger? Det skulle innebära 12 % chans. Rätta mig gärna!? Tack på förhand! Citera
OsantVassSpelare Postad 8 Juli , 2009 Rapport Postad 8 Juli , 2009 Ungefär 1/8 att träffa set, ungefär 12%, ja. Din uträkning är ganska korrekt, det enda annorlunda är att det är 2/49 och 2/48 på andra respektive tredje kortet på floppen. Citera
machinae Postad 8 Juli , 2009 Rapport Postad 8 Juli , 2009 Ungefär 1/8 att träffa set, ungefär 12%, ja.Din uträkning är ganska korrekt, det enda annorlunda är att det är 2/49 och 2/48 på andra respektive tredje kortet på floppen. Du måste även ta med i beräkningen de gånger du floppar fyrtal. Då blir ju en av knektarna "wastade" så att siega. Citera
gdaily Postad 8 Juli , 2009 Rapport Postad 8 Juli , 2009 Korrekt sätt är att räkna ut 1 - (chansen att inte floppa knekt) = 1 - 48/50 * 47/49 * 46/48 = 11,7551% Detta innefattar alltså alla floppar som innehåller en eller två knektar. Om man räknar som du gör med att "addera sannolikheterna" så blir det fel svar. Men - det blir inte stort fel, så länge man har få "outs". Det är därför man kan använda sig av det knepet upp till nio/tio outs på floppen exempelvis (som ett floppat färgdrag). Om däremot man har en jävla massa outs på floppen (säg 20) så skulle summametoden konna ge en sannolikhet över 100%, och det inser ju alla är omöjligt. Så det är inget "fel" att räkna med en felaktig metod, bara man är medveten om att det svar man får fram är en uppskattning. Citera
Freefisk Postad 8 Juli , 2009 Författare Rapport Postad 8 Juli , 2009 Korrekt sätt är att räkna ut 1 - (chansen att inte floppa knekt) = 1 - 48/50 * 47/49 * 46/48 = 11,7551% Detta innefattar alltså alla floppar som innehåller en eller två knektar. Om man räknar som du gör med att "addera sannolikheterna" så blir det fel svar. Men - det blir inte stort fel, så länge man har få "outs". Det är därför man kan använda sig av det knepet upp till nio/tio outs på floppen exempelvis (som ett floppat färgdrag). Om däremot man har en jävla massa outs på floppen (säg 20) så skulle summametoden konna ge en sannolikhet över 100%, och det inser ju alla är omöjligt. Så det är inget "fel" att räkna med en felaktig metod, bara man är medveten om att det svar man får fram är en uppskattning. Precis det svaret jag vill ha! Då var jag inte helt ute och cyklade ändå även om jag inte använde helt korrekt metod. Tackar å det hjärtligaste! Citera
spiker1977 Postad 9 Juli , 2009 Rapport Postad 9 Juli , 2009 Har sökt efter en HH från bwins forum turre. Handen var set v set v set på floppen. Var mera intreserad vad % att detta händer. Stämmer denna svar? Sånt där händer inte... Chansen att tre av tre spelare floppar varsitt set är (om jag har räknat rätt, som vanligt ingen garanti där) 1 på knappt 9 miljoner. Att jämföra med att tilldelas AKs och floppa en royal, vilket är 1 på 6,5 miljoner. Citera
Ferna Postad 9 Juli , 2009 Rapport Postad 9 Juli , 2009 Eftersom jag inte är något mattegeni ställde jag just denna fråga till 118100 och svaret blev att man floppar trissen varje gång man sitter på ett pocket par 1 gång av 8, vilket då blir 100/8 = 12,5% ~ Citera
Duekass Postad 9 Juli , 2009 Rapport Postad 9 Juli , 2009 enklast är att räkna varje outs som 2 procent, enkelt och bra, 52 kort i en lek, du har 2, 50 kvar,..stämmer inte exakt då kort ligger ute men smidigast och snabbast sättet at räkna ut Citera
Recommended Posts