Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kan man äta korv (ej falukorv) med pasta eller är det som att äta köttfärssås med potatis?

edit: observera att detta är en seriös fråga. En kompis och jag tycker olika i denna fråga och vi behöver ett slutgiltigt svar från pf.

edit: hur gör man en poll av detta?

Postad

Det är ju närmast en klassiker, lite riven ost och ketchup också, så är du hemma.

Edit: Tänkte på falukorv. Chorizo och sån skit går också, men det är inte lika genuint.

Edit, edit: Obv är det Kungsörnens makaroner som gäller. Indraget kökskörkort på tagliatelli och liknande.

Postad

inget jag skulle rekomendera :( prinskorvar med stuvade makaroner och ketchup funkar dock.

kungsörnens gammaldags makkisar som kokas i mjölk. häll bara upp en rejält skvätt mjölk och låt koka upp makkisarna.

krydda med lite riven muskotnöt, försiktigt här med balansen för den får inte ta över smaken. Montera ner lite fransk senap eller en skaplig knivsudd senapspulver. Smaka sedan av med vitpeppar och salt och ev socker. Montera ner grädde/smör tills du är nöjd.

Under tiden så steker/värmer du ett lass med prinskorvar.

Lassa upp allt på en tallrik och servera med Heinz ketchup och njut med ett glas kall mjölk.

fan va hungrig jag blev nu...

Postad
Kan man äta korv (ej falukorv) med pasta eller är det som att äta köttfärssås med potatis?

edit: observera att detta är en seriös fråga. En kompis och jag tycker olika i denna fråga och vi behöver ett slutgiltigt svar från pf.

edit: hur gör man en poll av detta?

Är det du som är royalen på svs? :shock:

Postad

Klart som korvspad att man kan äta korv med pasta. Två chorizos med ketchup och gnocchi med en klick smör på är ju kung. Ingen jävla ketchup på pastan dock.

Jag har aldrig funderat på köttfärssås och potatis, men nu när jag tänker på det så skulle det säkert funka.

Postad

Enbart sås till potatis blir ju helt off. Med pasta kan man ju blanda in såsen och låta pastan suga i sig lite sås så det blir en enhetlig rätt. Med potatis blir det ju bara några knölar i en massa blask.

Åk till Italien och säg det och se om du kommer hem levande 8-)
Åk till Bologna och visa upp lite svennebolognese och iakta reaktionen. Svenskt "italienskt" har inte särskilt mycket med förlagan att göra.
Postad
Klart som korvspad att man kan äta korv med pasta. Två chorizos med ketchup och gnocchi med en klick smör på är ju kung. Ingen jävla ketchup på pastan dock.

Jag har aldrig funderat på köttfärssås och potatis, men nu när jag tänker på det så skulle det säkert funka.

Gnocchi är ju potatis ffs. ;)

Postad
Åk till Italien och säg det och se om du kommer hem levande 8-)

Mmm, likaså om du bjuder på stuvade makaroner med falukorv och ketchup.

Italienska matkulturen är bakåtsträvande. De lyckas ju t o m lura i turister komage i tomatsås och annat äckligt, bara för att det är "traditionellt" och "genuint". Jag ska pressa ner en pölsakorv i halsen på nästa italienare jag möter.

btw: jag har inte sett en enda italienare använda sked till spagetti och jag har heller aldrig själv fått en sked vid servering (ätit spagetti i Rom, Neapel och Bari).

Postad
Enbart sås till potatis blir ju helt off. Med pasta kan man ju blanda in såsen och låta pastan suga i sig lite sås så det blir en enhetlig rätt. Med potatis blir det ju bara några knölar i en massa blask.

Helt fel. Man kvartar potatisen och låter koka med i köttfärssåsen för bästa resultat.

Postad
Är väl som när man tänker på Kina-mat typ friterade räkor och kyckling/biff-grytor men i verkligheten äter dom hund och kråkor :)
Mm, ungefär samma. Fast i båda fallen är ju originalen 1000 ggr bättre. Med undantag av pizza, där föredrar jag svennevarianten.

Sen är ju kinamat antagligen mer varierad än vad europeisk mat är. Den sträcker sig ju över 3-4 klimatzoner och en miljard människor, medan europeisk matkultur bara har 2-3 klimatzoner och en halv miljard människor.

De lyckas ju t o m lura i turister komage i tomatsås och annat äckligt, bara för att det är "traditionellt" och "genuint".
Att blåsa turister är väl ungefär så italienskt genuint det kan bli.

Helt fel. Man kvartar potatisen och låter koka med i köttfärssåsen för bästa resultat.
Det låter faktiskt riktigt obehagligt.

Btw, man äter inte köttfärssås till gnocchi. Det är tomatsås eller smör som gäller. Själv ser jag dem som en primitiv variant på den nobla kroppkakan.