Gå till innehåll

Viktminskningsdagbok - TF, Jennez, Lisa, baller mfl.

Jennez

Recommended Posts

För det första ska råbiff vara , för det andra ska den fan inte göras på färs!

Ja, man kan givetvis strunta i själva stekytan men jag tycker det blir godare med en millimetertjock stekyta runtom och helt rå inuti. Biffen blir i själva verket 90% rå.

Ej färs? Wtf? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 406
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är skillnad på råbiff och rå biff..

Saxat från wikipedia:

Råbiff, biff tartar, tartarstek är en kötträtt bestående av rå biff - innanlår av nöt - som skurits till tunna skivor eller skrapats eller malts till en fin färs. Om köttet males vill somliga ha den malen två gånger för att få färsen så fin som möjligt, men många uppskattar den konsistens och det tuggmotstånd som den har efter endast den första malningen. Biffen serveras vanligen toppad med rå äggula, rå lök, tärnade inlagda rödbetor, kapris och möjligen säsongens övriga grönsaker, till exempel färsk tärnad rödbeta och gurka.

Länk till kommentar

Bra Lisa. Skrapat, malt eller dubbelmalt alltså (eller skuret i tunna skivor, något jag anser är tartar f.ö). I mitt fall är det singelmalt (wtf, nu liknar det en whiskydiskussion istället) eftersom vi har egen köttkvarn. Inte fasen står jag och maler köttet två gånger.

Skrapa orkar jag inte göra.

Enda gången jag orkar stå och pilla lite extra med köttet är när jag gör älgskav. Då tar man upp en bit kött direkt från fysen och skär så tunna strimlor/skivor man kan. Kallt, tar tid och är långtråkigt men det blir mycket gott!

Länk till kommentar

Även om jag inte deltar i eran viktminskningstävling så ligger jag i träning inför Hässelbyloppet i oktober. Målet är att orka jogga runt hela banan och på köpet tappa några kilo (ca 15 kg skulle jag tro) under träningsperioden. Idag joggade jag från Rotebro, förbi golfbanan, till Viby, runt Viby och tillbaka till Rotebro. Tidigare har jag "powerwalkat" den sträckan på 65 min. Nu joggar jag den sträckan på 40 minuter). Jag skulle gissa att jag om 2 månader joggar den sträckan på ca 27 minuter... och det är inte snabbt det heller. Då förstår ni i vilken kass kondition jag har. Men det ska bli bättre! :-P

Nästa år ska jag krossa min tid för Hässelbyloppet med minst 10 minuter. Och sträckan jag idag joggade på 40 min ska jag springa på 22 minuter om 15 månader.

HEJA!

Länk till kommentar

Ni tjockisar inspirerar mig ska ni veta! Jag ska ta tag i min hälsa och förhoppningsvis också springa det där Hässelbyloppet.

Bakgrund: Började styrketräna -91. Tränade aldrig tokmycket som vissa av kompisarna som tävlade i kroppsbyggande. Dosen låg väl på mellan 120-150 pass/år. Jag lade av det regelbundna gymmandet inför sommaren -99 . Vikt då 80kg fördelade på 176cm.

Efter att ha levt väldigt osunt sommaren -99 ville pappa och min bror att jag skulle träna med dem inför St Eriksloppet (som hösthalvmaran i Sthlm då hette). Jag kom knappt runt, men hade hade ändå fastnat för löpning. Tränade 2-3 ggr/vecka för att 2002 och 2003 klara av marathon. Marathonvikt 67kg. Lade av hösten 2003.

Går upp i vikt till 75-76kg vilket jag ligger stabilt på 2004-2006. Vardagsmotion enda motionen. Inga powerwalks. Ingenting annat.

2006 börjar spela mer poker. Vardagsmotionen minskar. Vikt upp till 86kg. Och här är jag alltså idag. Det känns som det är omöjligt att komma i form. Jag måste ta tag i det här nu annars kommer det aldrig ske. Jag gillar ju att träna, men ändå har jag inte tränat på sex år. Vet knappt vad som hände egentligen. Trodde faktiskt inte att det här kunde hända mig (man har ju sett en del kompisar feta till sig efter att de fyllt 20). Känner mig gammal och fet. Vill bli gammal och fit.

Som sagt tack för en inspirerande dagbok!

Länk till kommentar

En halv svenska miljon kronor eller pratar vi Monopolpengar/chokladpengar? :shock:

Förresten, var det du som satt till höger om mig på CC i maj? Från Nybyn?

Om det var du vill jag ha 5 min handikapp. Om det inte är du vill jag ha 15 min! Om du har kenyanskt pass vill jag ha 30 min försprång.

Är det öppet för alla oss andra med 500k och 5 min?

Länk till kommentar

Mmmmm... Pizzeria Söder på Björgårdsgatan 13 gör ett av Stockholms bästa pizzor. Tog ett av deras bästa, Björngårds special med räkor, skinka, paprika, rödlök och svampinjoner. Hoppade dock över extra osten den här gången. Som tillbehör bör man åtminstone ha rödvin men en öl kan jag nog klämma i mig också...

BjorngardsSpecial.jpg

Länk till kommentar

Nu har jag inte läst här på ett tag men eftersom att det är "the place to be" när det gäller snack om vikt och kost så tänkte jag att jag kunde slänga in ett tips;

En polare tipsade mig om att köpa Kesella light (1%) och funlight (saft). Han sa att det var en nötblandning och väldigt fettsnålt. Så jag gjorde det och kom då på att jag såg ett matlagningsprogram där någon tjeje som var väldigt vältränad använde sig av något liknande där hon blandade frustna hallon & blåbär med kesella och lite honung för att ge söt smak.

Men kesella+funlight jordgubb och lite hallon&bär rekomenderas väldigt starkt till alla på forumet. Speciellt om man vill ha något gott att äta men samtidigt vill tänka på vikten.

Har själv nämligen dragit ner en hel del på kolhydrater, inte för att jag är tjock eller närheten av det. Men såg det som en utmaning efter ett år av sitta hemma på rumpan och grinda samtidigt som jag drack energidrycka, riskakor och liknande skit.

Annars måste jag säga att powerwalk innan frukost, träna och powerwalk efter träningen gör underverk.

Stor GL till alla som försöker styra ihop kosten!!:mrgreen:

Länk till kommentar

Nu har jag inte läst här på ett tag men eftersom att det är "the place to be" när det gäller snack om vikt och kost så tänkte jag att jag kunde slänga in ett tips;

En polare tipsade mig om att köpa Kesella light (1%) och funlight (saft). Han sa att det var en nötblandning och väldigt fettsnålt. Så jag gjorde det och kom då på att jag såg ett matlagningsprogram där någon tjeje som var väldigt vältränad använde sig av något liknande där hon blandade frustna hallon & blåbär med kesella och lite honung för att ge söt smak.

Men kesella+funlight jordgubb och lite hallon&bär rekomenderas väldigt starkt till alla på forumet. Speciellt om man vill ha något gott att äta men samtidigt vill tänka på vikten.

Har själv nämligen dragit ner en hel del på kolhydrater, inte för att jag är tjock eller närheten av det. Men såg det som en utmaning efter ett år av sitta hemma på rumpan och grinda samtidigt som jag drack energidrycka, riskakor och liknande skit.

Annars måste jag säga att powerwalk innan frukost, träna och powerwalk efter träningen gör underverk.

Stor GL till alla som försöker styra ihop kosten!!:mrgreen:

DU ÄR OLD SIR! KOLLA ETT PAR POSTS BACK ! *ILSKEN* (long story short, jag tipsade om): En burk KVARG (lättkesella), en deciliter lättyogurt å en skvätt fun light wild berries. =

- 6g protein

- 12g kolhydrater

- 3g fett

- 227 kcal

för siffornoobsen ! :) puss

Länk till kommentar

Härliga sidospår den här dagboken genererar :mrgreen:

Anyhoo, 94,4 på vågen för ett par minuter sen. Det har stannat av något men går fortfarandet åt rätt håll. -3,6 kg sen start.

Ikväll är det kalajs för sambon som fyllde ågren-30 i måndags. Således kommer en hel del lager/porter/ale att inmundigas för att fullkomligt fucka upp min nedåtgående trend. Men det är det värt :-P

Länk till kommentar

DU ÄR OLD SIR! KOLLA ETT PAR POSTS BACK ! *ILSKEN* (long story short, jag tipsade om): En burk KVARG (lättkesella), en deciliter lättyogurt å en skvätt fun light wild berries. =

- 6g protein

- 12g kolhydrater

- 3g fett

- 227 kcal

för siffornoobsen ! :) puss

Kul recept för oss laktosintolleranta....

Mina micromat med kalkon och ris innehåller:

- 22g protein

- 60g kolhydrater

- 8g fett

- 400 kcal

Klarar mig med en halv sådan om jag bara äter tillräckligt ofta.

Dricker dock kaffe och annat konstant.

Länk till kommentar

Tränar du så jäkla mycket att det där funkar som vardagskost? ;-)

Det är inte vad man ätyer utan hur mycket man äter...

Pizzan delade jag i 4 bitar och tanken var att äta det i 4 omgångar med 2½ timms mellanrum men dom 2 sista bitarna gick ner ganska snabbt efter varanda. Blev ingen kebab dock. Kanske blir det idag då jag ändå tänkt slarva både med maten och 2½-timmarsintervallen. Blir en hel del kalorier i tät takt i form av öl, rödvin och grogg idag...

Har som plan också att vara i minst lika bra form i slutet av augusti som jag var som 17-åring, alltså klara av cykeltur på drygt 12mil varannan dag.

Härliga sidospår den här dagboken genererar :mrgreen:

Bra med lite sidospår, idag får den här dagboken fungera som jms alkisdagbok. :-P

Anyhoo, 94,4 på vågen för ett par minuter sen. Det har stannat av något men går fortfarandet åt rätt håll. -3,6 kg sen start.

Ni och era digitala vågar... Hade tänkt mig att bara väga mig en gång i veckan men hoppade på vågen efter 1/2 liter saft och den visade 96kg. Tömde dock inte fickorna eller tog av ryggsäcken. :twisted:

Länk till kommentar

jm_j; laktosintoleranta, är det inte bara ett annat ord för vekhet?

Skämt åsido, ni har det inte lätt :(... jag i mina glansdagar kunde ju hyvla upp en halv ost o sätta i mig utan tillbehör för att det är så jäkla gott.

Blir fast föda idag.. skall synda... Köpt riktig hamburgerkött som skall stekas upp med Gi-hamburgerbröd och tillbehör... ingen dressing, lite ketchup. blir mumma

edit; redan förträngt ölen jag drack igår :(

Länk till kommentar

Blir fast föda idag.. skall synda... Köpt riktig hamburgerkött som skall stekas upp med Gi-hamburgerbröd och tillbehör... ingen dressing, lite ketchup. blir mumma

Låt bli att ha dåligt samvete för all synd, njut av ölen/sockret/vitt bröd istället och håll i övrigt bra vanor! Det gäller att hitta hållbara vanor, inte tokbanta för att sedan sakta övergå till samma vanor som gjorde en överviktig från början.

Länk till kommentar

Låt bli att ha dåligt samvete för all synd, njut av ölen/sockret/vitt bröd istället och håll i övrigt bra vanor! Det gäller att hitta hållbara vanor, inte tokbanta för att sedan sakta övergå till samma vanor som gjorde en överviktig från början.

jo jag vet, men ångesten är den som driver mig framåt, det som får mig att tuffa på likt många herrar med alltför mycket emo i sig ;)

Länk till kommentar

jm_j; laktosintoleranta, är det inte bara ett annat ord för vekhet?

Skämt åsido, ni har det inte lätt :(... jag i mina glansdagar kunde ju hyvla upp en halv ost o sätta i mig utan tillbehör för att det är så jäkla gott.

Hehe... Ost är den enda mjölkprodukt jag använder och massvis av det då och då. Har för närvarande 8 olika slags ostar i kylen (slut på parmesan, ska köpas idag eller imorgon). Mina "standardsmörgåsar" kan vara en skrämmande syn, snålar inte direkt med (mjuk)osten eller annat.

Ska nog ta lite bilder imorgon för idag är jag alldeles onykter för det. ;-)

Länk till kommentar