Gå till innehåll

Banksekretess/sjukvardssekretess/pokersekretess


Recommended Posts

En fraga som jag funderat over lange men aldrig kommit mig for att stalla ar denna:

 

Inom bankvarlden och sjukvarden finns en strikt sekretess vilken innebar att handlaggaren pa banken, lakaren pa sjukhuset enbart far titta pa just "mitt" case. Det vill saga han/hon kan inte soka runt i datasystemen och se vad Magnus Uggla har for pengar pa kontot eller vad Pernilla Wahlgren legat inlagd pa sjukhuset for.

 

Inom natpokern ar detta annu viktigare. Vi har ju ett antal postare har som ocksa jobbar/jobbat pa/med/at pokerbolag. Till exempel Gdaily, Jennez, dvs siterepresentanter med flera. Min fraga till er ar alltsa; Hur fungerar sekretessen pa det typiska natbolaget? Finns den overhuvudtaget?

 

Konskvenserna om den inte finns ar annars att de anstallda pa bolagen latt, utan att spela speciellt mycket, skulle kunna leta upp vilka som ar "fiskar" utifran forlustsiffrorna. Drar man det ett steg langre kan det till och med vara sa att man slapper denna information vidare till nasta steg, det vill saga de sponsrade sitenatspelarna. Om det fungerar pa detta satt ar det en katastrof bade mot fisken och de ovriga vinnande spelarna.

 

Inlagget belv lite rorigt men jag tror och hoppas ni forstar fragestallningen .

 

Nyfiken pa svar och kommentarer fran er som vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna vara värdefull information om jag ska vara ärlig.

 

Jag kollar aldrig vinst/förlust-siffrorna eftersom det helt enkelt säger nada om hur det går för en spelare som spelar mycket. Har han/hon vunnit 3 miljarder hos oss kan personen likaväl ha förlorat 4 miljarder på andra sajter.

För det andra är det rent praktiskt meckigt att kolla upp det, iaf i Microgamings backoffice.

 

Och att använda informationen för egen del går inte då man är förbjuden att spela på den egna sajten (till och med på nätverket). Är så på de flesta sajter vad jag vet.

 

Angående sekretessen så är det väl olika på olika bolag men för min del gäller bl.a:

- Aldrig lämna ut rakesiffror till ngn annan än spelaren själv (eller ev. affiliate).

- Aldrig lämna ut resultatsiffror

- Aldrig lämna ut alias eller username till någon annan än spelaren själv (eller ev. affiliate)

 

Vidöppen mot kontoinnehavaren men mussla till alla andra helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom natpokern ar detta annu viktigare. Vi har ju ett antal postare har som ocksa jobbar/jobbat pa/med/at pokerbolag. Till exempel Gdaily, Jennez, dvs siterepresentanter med flera. Min fraga till er ar alltsa; Hur fungerar sekretessen pa det typiska natbolaget? Finns den overhuvudtaget?

I inget av de jobb jag gjort mot nagon sajt har jag varit i position att se nagra sadana siffror, de slapps inte till "konsulter". Men alla anstallda kan sakert se allt...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna vara värdefull information om jag ska vara ärlig.
Den är användbar, men inte supervärdefull pga all tracking. Vad som vore värdefullt är att få veta när kroniska förlorare eller regs byter nick.

 

RSV skulle säkert också uppskatta lite insideinfo om rakeback och liknande.

 

Jag kollar aldrig vinst/förlust-siffrorna för AA vs KK eftersom båda kan vinna
Parafraserat.

 

För det andra är det rent praktiskt meckigt att kolla upp det, iaf i Microgamings backoffice.
Vad jag sett av de flesta siters klienter vore det ett smärre mirakel om en intern playersearch inte tog 3-4 dagar, ett blodsoffer till databasgudarna och manuell genomgång av en hög kassetter till C64.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga, fast jag tror problemet är i praktiken marginellt. Mtp alla siter av sharkscope-typ som redan finns för tourny-spelare, och railing/datamining av cashgames osv. Att få reda på vem som är highstakes-fisk tar inte längre tid än x-timmars datamining

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag sett av de flesta siters klienter vore det ett smärre mirakel om en intern playersearch inte tog 3-4 dagar, ett blodsoffer till databasgudarna och manuell genomgång av en hög kassetter till C64.

 

Japp, så är det. Även att bara kolla en enda spelare tar tid, men mest bara för att det ligger jäkligt långt in i systemet. Därefter måste man sortera eftersom man får upp resultat för varje spelform och typ av spel. För meckigt med andra ord.

 

Den informationen resultaten ger som man kan tänkas vilja ha som sajtrep får man lika väl genom rakesiffror, dvs vem som har slutat spela. Däremot får man ju inte veta varför men kassa resultat är ju bara ett av många tänkbara alternativ.

I vilket fall lär spelaren som slutat spela bli uppringd av supporten/TM-avdelning och då får man ju svar om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det är mecktigt att få fram informationen så är den inte skyddad av sekretess som patient- eller bankinfo. Den är väl snarare skyddad via avtal med siterna. Hur intressant är det för en site att agera gentemot en anställd som begått avtalsbrott mot en kund? Poliser och sjukvårdspersonal är väl överrepresentrerade bland åtalade för dataintrång, jag tror det dröjer innan vi får sen en markant ökning av anställda i privata bolag bland dem som anmäls för dataintrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det är mecktigt att få fram informationen så är den inte skyddad av sekretess som patient- eller bankinfo. Den är väl snarare skyddad via avtal med siterna. Hur intressant är det för en site att agera gentemot en anställd som begått avtalsbrott mot en kund? Poliser och sjukvårdspersonal är väl överrepresentrerade bland åtalade för dataintrång, jag tror det dröjer innan vi får sen en markant ökning av anställda i privata bolag bland dem som anmäls för dataintrång.

 

Nu är det dessutom så att det är långt ifrån alla anställda som kan ta del av informationen. Användarna av systemen har olika "säkerhetsnivåer" och den typen av info är det i princip bara de på pokerprodukten som kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...