Gå till innehåll

Frågor osv


schpraenki

Recommended Posts

God kväll!

 

Är relativt ny på detta forum så ursäkta om jag inte vet så mycket än så länge. Har väl spelat poker i lite drygt 5 månader på svenska spel. Mestadels på 0.50 nivån men även lite på 1/2kr. Har inte vunnit några jättesummor utan bara småvinster. Har surfat runt på forumet ett tag och hittat massa ord och program jag aldrig ens hört talats om.. som tex. holdem manager. Är detta ett program man behöver? Tänkte ju försöka bli lite mer seriös med mitt pokerspelande och sätta upp lite mål. Därför undrar jag också vilken nivå på svenskaspel som är bäst att spela på? Är det 0.50 eller högre? Och ska man sitta på bord med 10 platser eller 5?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerprogram som Holdem Manager är absolut inget måste. Det kan underlätta om man vill analysera sitt spel, men man klarar sig absolut utan.

 

Mitt råd vad gäller pokerform är att du spelar det du trivs med. Det finns ingen magisk regel som gör att man plussar mer på ett ställe än ett annat. Olika människor är olika bra på olika pokerformer. Hitta det som passar dig, om det så är sitngos, cashgame, 10manna, 5manna etc...

 

Mitt bästa råd angående nivå är att du aldrig spelar högre än 1/2 för pengar som inte är vunna. Lär du dig inte att slå de lägre nivåerna så kommer du med största sannolikhet inte att lära dig att slå de högre heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerprogram som Holdem Manager är absolut inget måste. Det kan underlätta om man vill analysera sitt spel, men man klarar sig absolut utan.

 

Mitt råd vad gäller pokerform är att du spelar det du trivs med. Det finns ingen magisk regel som gör att man plussar mer på ett ställe än ett annat. Olika människor är olika bra på olika pokerformer. Hitta det som passar dig, om det så är sitngos, cashgame, 10manna, 5manna etc...

 

Mitt bästa råd angående nivå är att du aldrig spelar högre än 1/2 för pengar som inte är vunna. Lär du dig inte att slå de lägre nivåerna så kommer du med största sannolikhet inte att lära dig att slå de högre heller.

 

Okej, tack så mycket för ditt svar! Men när man läser olika trådar här inne så verkar det som att alla som är seriösa har väldigt koll på hur mycket dom tjänar i timmen osv. Och att dom vet hur dom ska "grinda" till sig pengar. Är detta nåt som kommer med tiden eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för ditt svar! Men när man läser olika trådar här inne så verkar det som att alla som är seriösa har väldigt koll på hur mycket dom tjänar i timmen osv. Och att dom vet hur dom ska "grinda" till sig pengar. Är detta nåt som kommer med tiden eller?

 

Välkommen till pokervärlden kanske man ska börja med att säga! :D

 

Hjälpprogram kan vara bra att använda. Hade jag varit du så hade jag nog jobbat på ett tag. I ditt läge är det viktigare att lära sig att känna igen situationer och skapa sig en känsla för spelet.

Holdem Manager och liknande program är lite mer användbara när man exempelvis vill hålla bättre koll på rake och specifika motspelare. Därmed inte sagt att det vore fel att skaffa ett sådant program nu, vill bara poängtera att det absolut inte är nödvändigt.

 

Mitt tips är enkelt: spela så mycket du kan på de lägsta nivåerna. Testa lite olika spelformer, både turneringar och cashgames och "bestäm dig" sedan vad du vill satsa på.

Varje hand du spelar lär du dig något på. Tänk efter hur du spelade. Kunde du gjort något annorlunda? Hur var oddsen? Kolla handhistoriken och kolla efter om du kunde gjort några andra val någonstans i en hand.

 

Och framförallt: ha roligt under tiden! :D

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för ditt svar! Men när man läser olika trådar här inne så verkar det som att alla som är seriösa har väldigt koll på hur mycket dom tjänar i timmen osv. Och att dom vet hur dom ska "grinda" till sig pengar. Är detta nåt som kommer med tiden eller?

 

Det är något som inte är lika viktigt som många gör det till.

 

Strunta i vad din timpeng är så länge följande stämmer in på dig:

 

Du gillar att spela poker.

Du känner INTE ett tvång att spela poker.

Du spelar inte bort mer pengar än vad som kan vara rimligt med din privatekonomi.

 

Tycker du att poker är skitskoj så gör det faktiskt absolut ingenting om du rent utav skulle backa. Därför gör det heller ingenting om du skulle plussa i snitt 5kr i timmen. Det som däremot skulle göra något är om poker börjar följa dig vart du än går. Om du varje sekund av din vakna tid tänker på poker och grämer dig över händer eller beslut. Det är helt enkelt inte värt det.

 

Timpeng och sånt där kan vara bra att titta på om du skulle satsa på att leva på pokern nån gång, men som hobbylirare så är det inte att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Tror jag föredrar cashgame faktiskt då det är där jag plussat mest, fast jag kanske tänker fel? För det är väl så man ska avgöra vad man är bäst på? hur mycket man vinner.. eller? Men poker måste ju vara lite som alla andra spel och sporter, att man måste ha talang för att bli bra? Så när vet man att detta inte är värt att fortsätta med? Blev många frågor nu men hoppas ni kan svara på några iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar! Tror jag föredrar cashgame faktiskt då det är där jag plussat mest, fast jag kanske tänker fel? För det är väl så man ska avgöra vad man är bäst på? hur mycket man vinner.. eller? Men poker måste ju vara lite som alla andra spel och sporter, att man måste ha talang för att bli bra? Så när vet man att detta inte är värt att fortsätta med? Blev många frågor nu men hoppas ni kan svara på några iaf!

 

Jag står fortfarande fast vid mina tre statements:

 

Du gillar poker.

Pokern tar inte över ditt liv.

Du backar inte orimliga summor.

 

Så länge det här stämmer så är det värt att fortsätta.

 

Vad gäller att fortsätta med cashgame för att det är där du plussat mest tycker jag låter som en lysande idé. Eventuellt kan du göra som så att du avsätter en del av vinsten till att testa andra spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag hade mer frågor att ställa :lol: har kollat lite mer på forumet och läst lite om siten Ongame? Är det lättare motstånd där än någon annanstans? Och vilken site tycker ni är bäst om man vill ha lätt motstånd?

Om du spelar utan en bra rb-deal så rekommenderas SvS för låglimitgrind.

 

(Ongame är förövrigt ett nätverk med flera poker-skins.)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar utan en bra rb-deal så rekommenderas SvS för låglimitgrind.

 

(Ongame är förövrigt ett nätverk med flera poker-skins.)

 

Lycka till!

 

rakeback deal? Och vadå nätverk med flera poker-skins? Är de ingen pokersite alltså? :P ursäkta om jag är lite trög

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rakeback deal? Och vadå nätverk med flera poker-skins? Är de ingen pokersite alltså? :P ursäkta om jag är lite trög

 

Rakeback

I varje pott du spelar dras en summa som gär till sajten. Detta kallas rake. De flesta sajter har s.k rakeback och då får du tillbaka en del av de pengar du har betalat till huset. Vanligtvis sker detta månadsvis. Spelar man låga nivåer rör det sig inte om några större summor men alla tillskott i kassan är väl välkomna antar jag.

 

Nätverk

Det finns ett antal pokernätverk (Ongame är ett sådant). Ett sådant nätverk består av flera olika sajter som delar samma mjukvara. I det här fallet är alltså Ongame mjukvaruleverantören. Du kan kolla under gruppen pokersajter här på forumet så hittar du fler (alla) nätverk och vilka sajter som ligger på vilket nätverk.

 

Hur motståndet är på olika nätverk råder det delade meningar om. De flesta har väl sitt eget favoritnätverk. För min del som hobbyspelare känner jag mer att det handlar om layout, uttagsmöjligheter och turneringsutbud än motstånd eftersom jag vanligtvis ändå inte spelar så högt.

 

Tipset återigen är att prova dig fram. Du behöver inte ens sätta in pengar, lira lite freerolls bara för att få en känsla för de olika klienterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jennez! Ska testa mig fram.. Undrade om ni har nåt tips på hur man ska spela A,Q när man möter K,K och du får Q som högsta par på floppen utan några drag.. killen med KK hade bara synat min raise innan flopp och sen bettade han ut i första position.. hur spelar man AQ i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...