Gå till innehåll

Riverbeslut ur pos, 4 kort i färg på brädan.


Nirwanda

Recommended Posts

(NL Hold'em 6max cashgame 100 bb's var på bordet)

 

Tänkte skriva ner mina funderingar här kring detta och göra ett scenario, eftersom detta är ett av de lägena där jag är mest osäker på hur jag ska agera.

 

Låt oss säga att jag sitter i SB med K:spade:Q:diamond: och det foldas fram till mig. Jag höjer min standard betsize pre mot BB som synar. Floppen kommer;

 

4:club:K:diamond:7:club:

 

Jag CB'ar här min normala CB och får syn. Turn kommer;

 

Q:club:

 

Jag CB'ar igen, får syn och river kommer:

 

2:club:

 

Om vi utgår från att jag inte har satt Fi på ett flushdraw, utan nån form ganska bra träff, typ K J, då jag tidigare har sett honom slå om med flushdraw på flopp.

 

Hur agerar jag då här ur pos? Ska jag beta för att kanske reppa flush, eller ska jag helt enkelt checkfolda? Det sista känns ju ofta rätt, men det är också vekt och man ger ju Fi ett perfekt kort att köpa potten på oavsett hans hålkort. Bettar jag vidare finns ju chansen att Fi slår om, men det är ju fortfarande mycket i potten och där förlorar jag ju också extra. Jag är ju i princip säker på att mitt 2par slår Fi så länge han inte har en klöver. Eller ska man inse sitt underläge av att sitta ur pos här och vara beredd på att släppa oavsett? Känns fel... Eller skulle jag rent av ha checkat turn för info?

 

Och vad är egentligen chansen att Fi har färg här rent matematiskt (jag har inga färgkort själv, men brädan innehåller ju fyra).

 

Omvänt scenario (alltså då flushen sitter på river) är ju ganska lätt då jag oftast checkar river ur pos för att låta Fi bluffa. Men även detta kanske är fel då man kanske rent av visar mer svaghet genom att CB'a igen?

 

Nu har jag ju inte uppgett några speciella stats eller reads på Fi, men jag tänkte väl i banorna om folk kunde berätta hur de tänker och agerar generellt i dessa lägen (som faktiskt inte är speciellt ovanliga).

 

/ Nirw

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checka river, betar fi får vi leka gissningsleken.

 

Det är faktiskt så jag alltid spelar.

 

Tänkte bara att jag kanske hade missat nån synvinkel i dessa scenarion som kan vara värt att ha med mig.

 

Typ hur ofta vinner man mot en bet eller push egentligen om man synar? Hittar man Fi med bluff (eller nåt taskigt par i detta läget, som väl kanske kan gå under samma namn i situationen) 40% av gångerna är det ju vinnande att syna i alla lägen? Kanske mindre än 40%, plus att folk ser att man tar syn, om det nu är bra eller dåligt för din image. Hur ofta har Fi färgen matematiskt?

 

Spekulerar bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...