Gå till innehåll

Hjälp mig att börja fotografera


upandcoming

Recommended Posts

Jag ska börja fotografera. Det finns säkert många fotografer här, så jag tänkte be om några tips.

 

* Vad finns det för bra fotoforum? Det jag främst är intresserad av är att få kritik av duktiga fotografer. Jag har inte gillat de svenska forum jag skummat igenom. Det har varit "bra foto!" även om fotografen glömt linslocket på, typ.

 

* Finns det någon "fotobibel"?

 

* Finns det några bra artiklar som riktar sig till nybörjare?

 

Något annat ni tror jag kommer ha nytta av?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fota, fota, fota och fota mer! Det är enda sättet att bli bättre på.

 

Här är en text jag skrev till ett annat forum.

 

Vanliga frågor

 

Kursiverade termer finns i terminologin!

 

Innehållsförteckning:

1. Jag är nybörjare och vill köpa en digital systemkamera. HJÄLP!

2. Hur blir jag en bättre fotograf?

3. Vad behöver jag för objektiv?

4. Vilken blixt ska jag ha?

5. Vad betyder förkortningarna på ett objektiv?

6. Vad behöver jag i en kameraväska?

7. Har ni några tips på bra fotoböcker?

8. Hur hänger ISO, bländare och slutartid ihop?

9. Hur rengör jag mina objektiv?

10. Vad finns det för bra kompaktkameror?

11. Vad finns det för redigeringsprogram?

12. Vad finns det för stativ?

13. Behöver jag UV-filter?

 

 

****************************

 

1. Jag är nybörjare och vill köpa en digital systemkamera. HJÄLP!

 

Nu kommer nog många att bli sura på mig, men det bästa rådet är antagligen att inte lyssna på någon som slavist säger "Köp Canon!" eller "Köp Nikon!" Båda företagen gör bra instegskameror, alltså sådana som riktar sig till nybörjare. I Nikons fall är den senaste modellen D60, och Canons senaste heter EOS 1000D, men även EOS 450 D får räknas som instegskamera. Även andra företag, som Sony och Pentax, gör instegsmodeller av sina dSLR.