Gå till innehåll

Hjälp mig att börja fotografera


upandcoming

Recommended Posts

Jag ska börja fotografera. Det finns säkert många fotografer här, så jag tänkte be om några tips.

 

* Vad finns det för bra fotoforum? Det jag främst är intresserad av är att få kritik av duktiga fotografer. Jag har inte gillat de svenska forum jag skummat igenom. Det har varit "bra foto!" även om fotografen glömt linslocket på, typ.

 

* Finns det någon "fotobibel"?

 

* Finns det några bra artiklar som riktar sig till nybörjare?

 

Något annat ni tror jag kommer ha nytta av?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fota, fota, fota och fota mer! Det är enda sättet att bli bättre på.

 

Här är en text jag skrev till ett annat forum.

 

Vanliga frågor

 

Kursiverade termer finns i terminologin!

 

Innehållsförteckning:

1. Jag är nybörjare och vill köpa en digital systemkamera. HJÄLP!

2. Hur blir jag en bättre fotograf?

3. Vad behöver jag för objektiv?

4. Vilken blixt ska jag ha?

5. Vad betyder förkortningarna på ett objektiv?

6. Vad behöver jag i en kameraväska?

7. Har ni några tips på bra fotoböcker?

8. Hur hänger ISO, bländare och slutartid ihop?

9. Hur rengör jag mina objektiv?

10. Vad finns det för bra kompaktkameror?

11. Vad finns det för redigeringsprogram?

12. Vad finns det för stativ?

13. Behöver jag UV-filter?

 

 

****************************

 

1. Jag är nybörjare och vill köpa en digital systemkamera. HJÄLP!

 

Nu kommer nog många att bli sura på mig, men det bästa rådet är antagligen att inte lyssna på någon som slavist säger "Köp Canon!" eller "Köp Nikon!" Båda företagen gör bra instegskameror, alltså sådana som riktar sig till nybörjare. I Nikons fall är den senaste modellen D60, och Canons senaste heter EOS 1000D, men även EOS 450 D får räknas som instegskamera. Även andra företag, som Sony och Pentax, gör instegsmodeller av sina dSLR.

 

Det viktigaste är oftast hur bra kameran ligger i handen, hur lätt det är att vrida objektiven i farten, hur bra knappuppsättningen är för just dina händer och fingrar, och inte minst hur bra support du tror dig kunna få av andra när du behöver hjälp. Har du till exempel arton Nikon-kompisar kanske det är en bra idé att köpa Nikon för att få så bra råd som möjligt.

 

****************************

 

2. Hur blir jag en bättre fotograf?

Fota väldigt mycket och gå kritiskt igenom alla dina bilder. Spara åtminstone dina bästa alster varje session och kolla på ibland för att se vad du lärt dig sedan dess. Övning ger färdighet!

 

Utöver det är bildkomposition, ljussättning, färglära och vitbalans exempel på bra ämnen att plugga, och att följa duktiga fotografer skadar inte.

 

****************************

 

3. Vad behöver jag för objektiv?

I grunden kan man säga att det finns tre olika typer av objektiv:

 

- Vidvinkel (ca 10-24 mm). Ger breda bilder, landskap och liknande. Oftast svåra att få bra ljusstyrka på, varför de bättre objektiven är rätt dyra.

- Makro (oftast ca 50-100 mm men kan vara större eller mindre). Typisk makrofotografi är närbilder på blommor, insekter och liknande som sedan går att förstora upp rejält. Ett makroobjektiv har bra närgräns, vilket innebär att du kan ha det väldigt nära det du fotar.

- Tele (ca 70-300 mm och uppåt). Med teleobjektiv tar du närbilder på längre avstånd, exempelvis på fåglar i träd, fotbollsspelare på andra sidan planen och liknande. Precis som med vidvinkelobjektiv är ljusstyrkan ofta sämre om du inte är villig att gå upp i prisklass.

 

Alla de här sorternas objektiv tillverkas av samtliga större tillverkare (Canon, Nikon, Sigma, Tamron, Tokina, m.fl.) och det kan vara värt att botanisera lite för att hitta en favorit. Originalobjektiv, det vill säga objektiv som är gjorda av kamerans tillverkare (Canonobjektiv till Canonkamera, exempelvis) är i regel dyrare men håller ofta bättre snittkvalitet än tredjepartsprodukter.

 

Objektiv kan vara fasta eller med zoom. Ett fast objektiv har en bestämd brännvidd och vill du ändra på vad som kommer med i bilden måste du flytta på kameran. Med ett zoomobjektiv kan du stå still och ändra brännvidden själv direkt på objektivet för att till exempel komma närmre det du ska fota. Fördelar med fasta objektiv är att de ofta är billigare, ljusstarkare och lättare. Fördelen med zoomobjektiv är förstås att du enklare kan placera dig där du vill.

 

Ett populärt fast objektiv som ofta tipsas om är "50 mm / f 1,8", som både Canon och Nikon tillverkar. 50 mm i brännvidd är ett bra alternativ till makroobjektiv, och de är jättebra för att fota katter med eftersom ljusstyrkan är mycket bra. Dessutom är objektiven väldigt billiga.

 

****************************

 

4. Vilken blixt ska jag ha?

Blixtar har så kallade LED-tal, som anger deras ljusstyrka. I praktiken kan du komma längre bort ju högre LED-tal din blixt har. Vill du koppla ihop flera blixtar bör du också ha koll på vilka som kan styra andra. Det kallas för master- resp. slave-blixtar.

 

Exakt vilken blixt du behöver är en komplicerad fråga. Skriv gärna i tråden och berätta till vad du ska ha den samt vilken kamera du har, så finns det säkert någon som kan hjälpa dig! :)

 

****************************

 

5. Vad betyder förkortningarna på ett objektiv?

(För terminologi, se listan över termer.) På ett typiskt objektiv kan det stå till exempel "Canon EF 24-70/2,8 L USM". Då är Canon tillverkaren, och EF är vilken koppling med vilken den skruvas fast i kameran. 24-70 anger brännvidden i millimeter, och talet efter snedstrecket är hur ljusstarkt objektivet är som bäst. Brännvidd, ljusstyrka och kompabilitet med kameran är oftast det enda du verkligen behöver ha koll på.

 

Sist kommer olika specialsaker objektivet kan ha, som extra bra autofokus eller antiskak (två mycket nyttiga saker ex. på teleobjektiv). Olika kameratillverkare har olika förkortningar för samma saker här, mest eftersom de har patent på sina respektive metoder för att uppnå dem.

 

****************************

 

6. Vad behöver jag i en kameraväska?

Vad ska du ha den till? Fundera på hur du vill bära den, om du ska ta den till några särskilda ställen, och hur mycket du vill få plats med i den. Tänk på att du kanske har fyra objektiv du vill ha med dig om ett år även om du har två i dag. När du vet vad du behöver för kameraväska finns det nog någon som kan berätta vilka alternativ som passar dig.

 

****************************

 

7. Har ni några tips på bra fotoböcker?

Här finns lika många åsikter om olika böcker som det finns tipsare som har läst böckerna. :)

 

Scott Kelbys och Charlotte K. Lawries har rekommenderats i tråden, men också dissats. Andra rekommendationer är gamla böcker som lär ut fotograferingstermer från grunden, eftersom de underliggande principerna är desamma.

 

På biblioteket finns ofta gott om fotoböcker, och letar du efter någon särskild är det inte alls omöjligt att de kan ta in just den. Fråga!

 

****************************

 

8. Hur hänger ISO, bländare och slutartid ihop?

Ju lägre ISO-tal, desto skarpare bild, men desto mer ljus krävs.

 

Ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup, men desto mer ljus krävs.

 

Ju kortare slutartid, desto mindre skakig blir bilden och desto snabbare objekt får du plats med, men desto mer ljus krävs.

 

I slutändan blir det en slags sten-sax-påse av det. Under optimala ljusförhållanden kan du sätta både ISO, bländarvärde och slutartid på just vad du är ute efter. För det mesta får du dock jämka och kombinera lite för att kunna ta den bild du vill.

 

****************************

 

9. Hur rengör jag mina objektiv?

Mjuk pensel och gummiblåsa är ett av standardtipsen. Mikrofiberduk går också att använda.

 

****************************

 

10. Vad finns det för bra kompaktkameror?

I de lägre prisklasserna har frågan inte diskuterats. I mellanprisklassen verkar Canon Powershot G10 och Panasonic Lumix DMC LX3 vara de för tillfället mest populära.

 

****************************

 

11. Vad finns det för redigeringsprogram?

Lightroom (PC, Mac) och Aperture (Mac) är två säkra tips som dock kostar lite pengar. Picasa (PC, Mac, Linux) är ett bra gratisalternativ från Google.

 

Photoshop (PC, Mac) är standardverktyget för att göra mer avancerad redigering i efterhand. Även här finns en kompetent gratisvariant, som heter GIMP (PC, Mac, Linux).

 

Photomatix (PC, Mac) är bra för den som vill göra HDR-bilder.

 

****************************

 

12. Vad finns det för stativ?

En egensydd ärt- eller rispåse går att ställa kameran på för att få den stabil, som billigt och bekvämt alternativ. Det finns också bordsstativ.

 

Bra stativ är stabila, men då blir de gärna också otympliga och tunga. Snabbkoppling är trevligt, men kostar. Observera att stativ ofta säljs utan huvud, det vill säga det du skruvar fast kameran i och kan reglera vinkeln på.

 

****************************

 

13. Behöver jag UV-filter?

Här varierar åsikterna. Vissa tycker att UV-filter är ett måste eftersom linsen på objektivet skyddas. Andra tycker att det pajar ljuset i bilden.

 

 

 

 

 

Terminologi

 

- Bländaröppning är måttet på hur mycket ljus objektivet tar in, och använder förkortningen f. Ju lägre f-tal desto större är bländaröppningen, och desto mer ljus tar kameran in. Ett högt f-tal kräver visserligen längre slutartid eftersom kameran inte får in lika mycket ljus, men det ger också ett större och större skärpedjup i bilden. På ett objektiv står det t.ex. "50 mm / f 1,8", där anger f-talet den högsta möjliga bländaröppningen. I regel blir objektiven dyrare ju lägre f-tal de har.

 

- Brännvidden anger, något förenklat, hur långt avståndet till det du fotar verkar vara. Med brännvidd på 300 mm är du rejält inzoomad och redo att fota domherrar i träd en bit bort. Med brännvidd på 18 mm fotar du antagligen ett helt landskap. Brännvidd mäts i millimeter och är det första talet som anges på ett objektiv, typ "50 mm / f 1,8".

 

- dSLR är digitala spegelreflexkameror, alltså en samlingsterm för de flesta systemkameror på marknaden i dag.

 

- Fullformatskameror har något större sensorer än "vanliga", närmare bestämt motsvarar de en analog filmrulle på 35 mm. De är dyrare och oftast mer professionellt inriktade. Namnet kommer från att 35 mm-film av typen Kodak 135 förr fanns i två storlekar - "full" på 24*36 mm, och "halv" på 18*24 mm.

 

- HDR är en fototeknik som innebär att flera bilder med olika bländaröppning men som i övrigt är identiska kombineras för att få fram intressanta effekter.

 

- ISO-talet anger hur ljuskänslig filmen är på en analog kamera, eller "signal to noise ratio" på en digitalkamera. I det senare fallet betyder det att det blir mer skräp i form av exempelvis gryn och korn i bilden ju högre ISO-tal som används. Vanligtvis finns ISO 100, 200, 400, 800 och 1600 i moderna dSLR, men det finns kameror som har ännu högre värden.

 

- JPEG är ett bildformat där bilderna komprimeras för att ta mindre plats. Nackdelen är att de inte är lika lätta att redigera eller förstora som RAW-bilder. Nästan alla kameror kan ta bilder i JPEG-format.

 

- Kompaktkameror är kameror där inte delarna är utbytbara. Nackdelen är förstås att lite flexibilitet tappas. Fördelen är att de är mycket enklare att hantera.

 

- Ljusstyrka, se Bländaröppning.

 

- Makroobjektiv är ett slags objektiv med kraftig förstoring, vilket är bra för att exempelvis fota blommor och insekter.

 

- Motljusskydd skyddar objektivet från konstiga reflexer och liknande genom att det bara låter ljus tas in framifrån.

 

- Närgränsen för ett objektiv anger hur nära du som närmast kan komma det du fotar utan att tappa fokus.

 

- OmniBouncer är den där vita plastsaken som coola pressfotografer har på sina blixtar på film. De sprider ljuset för att fejka att ljuskällan blir större relativt det du fotar, så att ljuset blir mjukare.

 

- RAW är ett bildformat där all information om ljus och vitbalans finns kvar, så att de sakerna går att redigera i efterhand. Canon och Nikon kallar RAW för CRW/CR2 respektive NEF. Andra tillverkare kallar det för andra saker. De flesta dSLR kan fota i RAW.

 

- Slutartiden bestämmer hur lång tid kameran använder för att ta kortet. Ju kortare tid, desto mer ljus behöver kameran för att det inte ska bli mörkt. En springande katt går till exempel knappast att fota om kameran tar en hel sekund på sig, medan långa slutartider också kan ge riktigt intressanta effekter. Slutartid är en av de saker som går att experimentera mest med.

 

- Systemkameror är i den allra enklaste definitionen kameror där objektiven går att byta ut.

 

- Teleobjektiv är objektiv som har hög brännvidd och därmed låter dig ta bilder långt bortifrån.

 

- UV-filter används för att skydda objektivet. Det ger oftast bara marginell effekt på bilderna men åsikterna om hur bra de är varierar.

 

- Vidvinkelobjektiv är en slags objektiv med låg brännvidd.

 

- Vitbalansen går att ändra i efterhand i RAW-bilder och gör att ljus och färger upplevs annorlunda i en bild. Olika inställningar ger extrema skillnader. Eftersom en kamera inte fångar upp bilder på samma sätt som människoögon behövs den här typen av redigering ofta.

 

- Zoomobjektiv är objektiv med variabel brännvidd - du kan alltså zooma för att komma närmare eller längre bort ifrån det du fotar, utan att behöva flytta dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovan är förstås mest en teknisk genomgång. Har någon om förhållandet mellan ISO, slutare och bländare om du vill ha också.

 

Vad gäller motiv och liknande vet jag inte riktigt var jag skulle föreslå att du börjar... själv hade jag lite koll på den biten innan jag började fota själv.

 

Generella tips (frångå gärna för att testa eller uppnå särskilda effekter):

* använd stativ

* var gärna på samma höjd som det du fotar

* ta ett steg längre fram

* porträtt funkar bäst med tele

* fota ALLTID i raw (eller med analog kamera)

* tänk på varifrån ljuset kommer och på varifrån det studsar vart

* ju mer fokus du vill ha på själva objektet, desto större bländaröppning är i regel bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har det blivit dags att köpa kamera. Jag velar melllan en ny D60 och en begagnad D80. Men då jag är en sucker för nya prylar så väljer jag nog det förstnämda trots att det senare säkerligen hade varit en bättre investering.

 

Paketet jag tittat på är http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=NiD6018105VR . Åsikter om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...