Ruff Postad 2 Maj , 2005 Rapport Postad 2 Maj , 2005 Tjenare. Har fram tills nu uteslutande spelat på 10 mannabord. Men nu känner jag att jag vill byta till 6 mannaborden. Just nu spelar jag 4 bord NLT. Jag spelar väldigt tight aggressivt. Innan jag byter till 6 mannaborden tänkte jag kolla vad jag behöver justera för att bli en vinnande spelare. Spelstil: Spelar nu tight/aggressiv antar att jag måste bli annu mer aggresiv då den vinnande handen kommer bli sämre. hur tight ska man spela preflop? försvara mörkarna, vikten av positionspel. (är alltså mest intresserad av generella skillnader mellan 10 och 6!!!!) Böcker Vilka böker behandlar short handed NL bäst. Har blivit tipsad om ss men mera tips? Rake Antar att man kommer betala rätt mycket större andel rake? Bör man skaffa rakeback osv... Antal bord spelar nu 4 bord det kanske är för mycket för 6-manna? Helvete, nu blev lite långt men hoppas nån orkar svara. Alltså kort och gott vad behöver man tänka på INNAN man börjar lira SH? Tips/funderingar/egna berättelser allt välkomnas.! * RP och flytt tilL THe - QoS * Citera
bzkt Postad 2 Maj , 2005 Rapport Postad 2 Maj , 2005 Spelstil Du kan spela flera händer i position, var aggressiv men inte för aggressiv. Böcker Inga vad jag vet. Rake Rakeback är alltid bra att ha. Antal bord Jag lirar 2, gör att jag kan hålla koll på motståndarna rätt bra. Tycker du ska gå över till SH och spela mycket, sedan kommer du lära dig skillnaderna och skaffa dig en bra erfarenhet om hur man lirar där. Inte ens säkert att det passar dig, experimentera lite. Citera
Juzam Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Spela ungefär var tredje hand. Se till att folk lägger märke till dig vid bordet. Gå ut hårt och kanske lite löst, för att sedan tighta till dig och vänta på bra händer att mjölka med. Citera
Kotoryu Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Spela ungefär var tredje hand. Se till att folk lägger märke till dig vid bordet. Gå ut hårt och kanske lite löst, för att sedan tighta till dig och vänta på bra händer att mjölka med. Hårt och löst på samma gång alltså! Citera
iremmats Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Limpa inte in med händer som du normalt limpar in med i ett 10-manna. Höj på det du tänker spela. Se till att ALLTID ha position på den du spelar mot om du inte har ruggigt bra kort. Beroende på motstånd kan du spela lite olika. Är de passiva bör du i princip höja hela tiden då du har position på dem och stjäla potten på floppen. Är de lite vildare så är det bara att vänta på bra kort och mjölka dem. Var inte heller rädd att betta ordentligt med bra kort. Även om man sitter utg och bettar 5-6BB så synar oftast nån idiot. Citera
Mikey Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 För att fatta det kort och enkelt så bör du trappa upp din aggressivitet. SH tillåter mer bluffar än 10-manna, och däför tycekr jag att det är viktigare att hålla koll på sina motståndare. Tycker nog 4 bord är lite overkill i det läget Jag tycker 2 bord är helt ok. Jag brukar iof inte spela SH cashgames så ofta, men jag har ofta 2 turneringar/SnGs igång samtidigt. Tycker gränsen går där dock, sen tycker jag att det blir för mycket information om för många spelare. Citera
Macaronis Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Själv lirar jag 4 NL sh bord och det funkar riktigt bra. Igår testade jag att öka till 6 bord och även det funkade. Men om du ska spela så många bord så är det en förutsättning att du är bekväm och trygg med spelet. Om du nu ska gå över från fullhanded hade jag nog satsat på ett par bord till att börja med. Citera
Mikey Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Jag skulle nog vilja säga att om du ska spela så många bord måste du spela ABC poker. Det går omöjligt att ha reads på spelare med så många bord igång. Sen behöver du inte ha överväldigande med reads på låg limit heller, men jag vill jätte gärna "träna" mig på att läsa folk även på dessa nivåer. Jag sitter inte på låga nivåer för att tjäna pengar, utan jag sitter där för att lära mig spela Sen är det olika från person till person. Men anta inte att du kommer ha någon värdefull read på någon om du spelar så många bord är allt jag säger Det är ofta svårt att ha read på folk på ett bord i början. Jag brukar alltid (Efter Dan Harringtons råd) börja med att försöka skapa mig en bra read på motståndaren till höger, och de två till vänster om mig. Sen utöka allt eftersom. Tycker det fungerar kanon! Sen finns det alltid utmärkande personligheter också vilka är väldigt lätta att hålla koll på, men jag menar de små detaljerna som inte syns om du inte har din read på fi. Citera
Macaronis Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Jag skulle nog vilja säga att om du ska spela så många bord måste du spela ABC poker. Det går omöjligt att ha reads på spelare med så många bord igång. Sen behöver du inte ha överväldigande med reads på låg limit heller, men jag vill jätte gärna "träna" mig på att läsa folk även på dessa nivåer Jag håller inte med dig riktigt. Använder mig av verktyget Pokertracker + GT+ vilket hjälper mig otroligt mycket med att läsa. Jag får statistik om motspelarna vid borden och det underlättar mina beslut. Det går kanske inte att jämföra om man spelar ett par bord, men är inte långt därifrån. Spelar NL 2/4 och tycker jag har en bra winrate. Är mycket mer lönsamt för mig att spela 4-5 bord mot 2-3 bord. Sen kan jag tycka att man spelar lite som en maskin vilket kanske inte är så utvecklande, men å andra sidan får jag många fler situationer att lära mig på. Men är man ny på en nivå så tycker jag man ska ta det lugnt med multitablandet tills man hittat tryggheten med betsen och spelet. Citera
Björn85 Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Jag skulle nog vilja säga att om du ska spela så många bord måste du spela ABC poker. Det går omöjligt att ha reads på spelare med så många bord igång. Sen behöver du inte ha överväldigande med reads på låg limit heller, men jag vill jätte gärna "träna" mig på att läsa folk även på dessa nivåer Jag håller inte med dig riktigt. Använder mig av verktyget Pokertracker + GT+ vilket hjälper mig otroligt mycket med att läsa. Jag får statistik om motspelarna vid borden och det underlättar mina beslut. Det går kanske inte att jämföra om man spelar ett par bord, men är inte långt därifrån. Spelar NL 2/4 och tycker jag har en bra winrate. Är mycket mer lönsamt för mig att spela 4-5 bord mot 2-3 bord. Sen kan jag tycka att man spelar lite som en maskin vilket kanske inte är så utvecklande, men å andra sidan får jag många fler situationer att lära mig på. Men är man ny på en nivå så tycker jag man ska ta det lugnt med multitablandet tills man hittat tryggheten med betsen och spelet. GT? Citera
Mikey Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 Jag skulle nog vilja säga att om du ska spela så många bord måste du spela ABC poker. Det går omöjligt att ha reads på spelare med så många bord igång. Sen behöver du inte ha överväldigande med reads på låg limit heller, men jag vill jätte gärna "träna" mig på att läsa folk även på dessa nivåer Jag håller inte med dig riktigt. Använder mig av verktyget Pokertracker + GT+ vilket hjälper mig otroligt mycket med att läsa. Jag får statistik om motspelarna vid borden och det underlättar mina beslut. Det går kanske inte att jämföra om man spelar ett par bord, men är inte långt därifrån. Spelar NL 2/4 och tycker jag har en bra winrate. Är mycket mer lönsamt för mig att spela 4-5 bord mot 2-3 bord. Sen kan jag tycka att man spelar lite som en maskin vilket kanske inte är så utvecklande, men å andra sidan får jag många fler situationer att lära mig på. Men är man ny på en nivå så tycker jag man ska ta det lugnt med multitablandet tills man hittat tryggheten med betsen och spelet. Jo PT är väl bra (använder inte det heller iof på grund av att jag vill få in det i skallen istället för att förlita sig på ett program dock), men det blir ändå enbart ABC poker och ingenting annat Citera
morberg Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 GT? Gametime finns inbyggt i pokertracker och ger liveuppdateringar på motståndarnas statistik (VPIP och aggression, t.ex.). Gränssnittet suger dock, men då finns Gametime+ att ladda hem (GT+) vilket ger en trevlig overlay på dina pokerbord. Citera
Björn85 Postad 5 Maj , 2005 Rapport Postad 5 Maj , 2005 GT? Gametime finns inbyggt i pokertracker och ger liveuppdateringar på motståndarnas statistik (VPIP och aggression, t.ex.). Gränssnittet suger dock, men då finns Gametime+ att ladda hem (GT+) vilket ger en trevlig overlay på dina pokerbord. Förlåt om jag går lite off topic men en snabb fråga till bara, har GT+ stöd för prima? Citera
yellowfrog Postad 15 Maj , 2005 Rapport Postad 15 Maj , 2005 ursäkta min dumma fråga, men jag undrar vad rakeback är? Citera
QoS Postad 15 Maj , 2005 Rapport Postad 15 Maj , 2005 ursäkta min dumma fråga, men jag undrar vad rakeback är? Välkommen till POKERFORUM.nu! Läs mer i tråden Om Rakeback! Enjoy! - QoS Citera
Bojen Postad 15 Maj , 2005 Rapport Postad 15 Maj , 2005 ursäkta min dumma fråga, men jag undrar vad rakeback är? Du får tillbaka en viss procent av all Rake som du betalar till huset... Citera
pepe82 Postad 17 Augusti , 2005 Rapport Postad 17 Augusti , 2005 Måste fråga, vill själv lära mig SH och undrar om preflopspelet hur mycket lösare ska man bli när det gäller start händer? Vad ska spelas tex K9s och K9o? Eller SC hur låga och kan man ha ett gap tex 68s? osv ... Citera
Mikey Postad 17 Augusti , 2005 Rapport Postad 17 Augusti , 2005 Måste fråga, vill själv lära mig SH och undrar om preflopspelet hur mycket lösare ska man bli när det gäller start händer? Vad ska spelas tex K9s och K9o? Eller SC hur låga och kan man ha ett gap tex 68s? osv ... Liksom vid FT så är det ju alltid svårt att sätta ett "alltid" i hur man ska spela. Man måste variera sig beroende på bordet. Rent generellt skulle jag säga att jag skulle spela K9s men inte K9o. Det beror på situationen dock. Finns ju givetvis lägen då jag inte spelar K9s, och likaså lägen då jag skulle spela K9o. Citera
Recommended Posts