Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bakgrunden är sådan att jag under en utekväll förra helgen blev bestulen på min jacka som innefattade min plånbok.

Jag satt ca en halvmeter från den när jag blev av med den och för att lyckats måste han/hon/dem gjort de jävligt bra. Under kvällen anmäldes åtskilliga liknande stölder.

Det som blev stulet var:

- Jacka nypris 2400:-

- Plånbok 400:-

- 900:- i kontanter

- Rabattkort för buss 500:-

- Körkort (kostar några hundra fixa nytt)

- Visakort (vet inte om dom hann få ut något, spärrade snabbt)

Den försäkring jag har är länsförsäkringars hemförsäkring för personer under 27 år.

Jag ringde ditt idag för att anmäla stölden (redan polisanmäld ofc) och diskutera(?) vad jag skulle få ut.

Saken var den att enligt killen jag pratade med måste jag bevisa jackan(kvitto?) plånbok var noll värde, kontater ersätter dom bara inte.

Busskort trodde han inte riktigt på mig att jag hade så mycket på, körkort antar jag jag får ut lite och visa samma som kontanter.

Efter detta nederlag så lästa jag igenom min försäkring och det står ganska klart och tydligt att de visst ska ersätta pengar upp till 3000 kr. Saken är den att det finns ett gäng luddiga paragrafer om egenansvar och uppsikt som det känns ganska standard att försäkringbolagen kommer använda.

Hur tycker ni att man ska gå till väga? Typ bara röja på och inte ge efter? Finns det någon mening? Det är ju inte jättestora summor men betalar man preime för skiten ska man fan få lite tbx, bara självrisken är ju på 1500 :S